Thursday, November 14, 2013

Antara Realiti dan Karenah Pendatang Asing



Kawalan ketat kemasukan PH (pendatang haram) dan PHDKPP (pendatang haram dengan kad pengenalan palsu) banyak menimbulkan masalah kepada masyarakat malaysia. Sepatutnya tidak akan timbul dan tidak akan berlaku jika pagar tak makan padi. Lebih banyak pendatang haram dari yang tak haram. [seramai 1,016,908 pekerja asing sah dan seramai 1,303,126 PATI.]. Boleh pula membuang undi dalam PRU macam orang lain.

Apa masalah mereka dah buat?
[1]. Mabuk. Lepas mabuk bergaduh. Ada pula yang ganggu isteri dan anak dara orang. Dengan selamba jer londeh seluar depan lif tunjuk anu. Manalah tau kot-kot ada yang minat.
[2]. Boleh berniaga. Bab ini kena tanya PBT, samada nampak atau saja buat-buat tak nampak. Berniaga karpet, ada peluang kelepet bini orang sekali.
[3]. Jadi jaga, tembak kepala orang.
[4]. Merompak, membunuh dan rogol anak bini orang.
[5]. Memeriahkan industri belakang mati.
[6]. Hari cuti penuh bersidai di pekan, kita pun pening... di negara mana kita berada sebenarnya?
[7]. Ada peluang bawa lari anak dara orang. SPM pun tak sempat nak ambik.
[8]. Rakyat Malaysia dah makin banyak yang menganggur. Taukey kilang tak payah bayar gaji mahal-mahal lagi.
Dan banyak lagi, bla..bla..bla..

Cuma sekarang ini baru sedar sikit kot?

Pihak berkuasa diminta supaya mengawal kemasukan pendatang asing tanpa izin (PATI) berikutan pertambahan kadar penyakit berjangkit yang direkodkan berpunca dari kalangan mereka di negara ini.

penyakit seperti malaria dan batuk kering atau tibi kini menunjukkan peningkatan ketara yang dikhuatiri akan menular kepada rakyat tempatan sekiranya tidak dibendung.

"Apa yang membimbangkan seperti contoh, ketika pemeriksaan saringan yang dijalankan ke atas pekerja asing kira-kira 30,000 PATI, namun hanya satu pertiga lulus ujian dan selebihnya tidak sihat dan perlu dihantar balik. Tetapi kita tidak tahu kedudukan mereka itu yang kebanyakan mereka berpenyakit berjangkit seperti tibi dan malaria. - Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Hilmi Yahaya.

Apa pihak negara jiran kita buat?
[1]. Cerita dari nelayan pantai yang menghadapi ribut taufan di laut cuba berlindung di satu pulau. Pergi atau ditembak.
[2]. Bot pancung sarat yang cuma air sejengkal saja lagi nak masuk dalam bot, tidak dibenarkan manghampiri perairan pantai atau lantai bot dibocorkan. Itu cerita dari pengalaman mereka. Jika mereka tipu, maka tipu lah aku!

Mereka ini tegas atau zalim? Wallahu a’alam.

No comments:

Post a Comment