Wednesday, February 27, 2013

Dimana TAKDIR Kita?



Ada seorang sahabat yang menemui seorang pemimpin yang alim, kaya dan soleh. Dia orang yang sangat sopan, terkenal menghargai setiap orang dan mempunyai pribadi yang sangat menyenangkan. Ketika ditanya oleh sahabat tersebut apakah tips yang diamalkan kerana beliau mempunyai peribadi yang MENYENANGKAN, RENDAH HATI dan DISENANGI banyak orang?

Pemimpin yang soleh itu menjawab;

“Saudara, saya selalu menghargai setiap orang, tidak kira siapapun dia, dan saya selalu menghargai setiap kesempatan”

"Jika saya berjumpa dengan Kanak-Kanak, saya menganggap Kanak-Kanak itu lebih Mulia daripada saya, kerana anak-kanak ini belum banyak melakukan Dosa daripada saya.”

“Apabila saya bertemu dengan Orang Tua, saya menganggap dia Lebih Mulia  daripada saya kerana dia sudah Lebih Lama  berIbadah."

“Jika saya berjumpa dengan Orang Alim, saya menganggap dia Lebih Mulia  daripada saya kerana Banyak Ilmu yang telah mereka pelajari dan ketahui."

"Apabila saya berjumpa dengan Rakyatku, saya menganggap mereka Lebih Mulia  daripada saya kerana dia tidak akan Diminta Pertanggungjawabkan seberat saya, dan mungkin di mata Allah dia Lebih Mulia  kerana lebih berTakwa."

“Apabila saya melihat Orang Jahil (Bodoh), saya menganggap mereka Lebih Mulia  daripada saya kerana mereka membuat Dosa dalam keJahilan, sedangkan saya membuat Dosa dalam keadaan Mengetahui."

“Jika saya melihat Orang Jahat, saya Tidak menganggap kita Lebih Mulia  kerana mungkin satu hari nanti dia akan Insaf dan Bertaubat atas kesalahannya sehingga dia Dicintai oleh Allah."

“Apabila saya bertemu dengan Orang Kafir, saya mengatakan didalam hati bahawa mungkin pada suatu hari nanti mereka akan Diberi Hidayah oleh Allah dan akan memeluk Islam, maka segala dosa mereka akan Diampuni oleh Allah.”

Dan...

Kerana sesungguhnya kita Tidak Tahu apakahh Akhir Hidup kita lebih Lebih Mulia  atau Lebih Hina dari mereka.

Kerana sesungguhnya kita Tidak Tahu apakah kita akan mendapat Keampunan dan Rahmat dari Allah sehingga nantinya menjadi penghuni Syurga, atau sebaliknya kita pada akhirnya Terperosok  dalam Dosa di Akhir Hidup kita sehingga akhirnya masuk ke dalam Neraka dan mereka Sebaliknya.

Kerana Kemulian yang sesungguhnya adalah bila dia selamat dari Neraka dan dimasukkan oleh Allah ke dalam Syurga.

Kerana Kehidupan Dunia adalah Fatamorgana yang Menipu, dan  hanya Allah yang mengetaui KEMULIAAN seseorang."

Dan kerana sesungguhnya Rasulullah shalallaahu ’alaihi wa sallam telah bersabda  (dari Abu Abdurahman Abdullah ibn Mas'ud ra) :

“Sesungguhnya seseorang di antara kamu dikumpulkan penciptaannya dalam perut ibunya selama 40 hari berupa air mani. Kemudian 40 hari menjadi segumpal darah, kemudian 40 menjadi sepotong daging.
   
Kemudian diutuslah seorang Malaikat untuk Meniupkan Roh kepadanya dan diperintah dengan 4 (macam) perintah, yaitu menuliskankan REZEKInya, AJALnya, AMALnya, dan CELAKAnya atau BAHAGIAnya.

Demi Dzat yang tiada Tuhan selain Dia, sesungguhnya seseorang diantara kamu melakukan Amal Ahli Syurga hingga tiada jarak antara dirinya dengan Syurga, melainkan hanya Sejengkal saja, Lalu dia didahului oleh Catatan Takdirnya dan beramal dengan Amal Ahli Neraka, maka masuklah dia ke Neraka.

Dan (ada pula) seseorang diantara kamu melakukan Amal Ahli Neraka hingga tiada jarak antara dirinya dengan Neraka, melainkan hanya Sejengkal saja, Lalu dia didahului oleh Catatan Takdirnya dan beramal dengan Amal Ahli Syurga, maka masuklah dia ke Syurga” (HR. Bukhari, Muslim)


No comments:

Post a Comment