Friday, February 22, 2013

Yang serang kami keluar dari bangunan Umno Pekan



KUALA LUMPUR- Gerakan Mahasiswa PRU13 (GM13) hari ini menyerahkan memorandum bantahan keganasan samseng Umno terhadap mahasiswa di Parlimen Pekan.
Memorandum tersebut turut disertakan dengan salinan laporan polis, video dan gambar sebagai bahan bukti tambahan bagi membantu siasatan polis.

Gambar-gambar samseng yang mereka ambil dari rakaman video juga diedarkan kepada wartawan hari ini. (gambar)

Pengerusinya, Syis Abdul Kadir berkata, GM13 menggesa pihak polis mengadakan siasatan segera berhubung insiden yang disifatkan sebagai pencabulan demokrasi itu.

"GM13 mahu siasatan dijalankan dengan adil terhadap mereka yang melakukan keganasan ini kerana kami telah membuat laporan polis pada hari insiden serangan," kata beliau kepada pemberita selepas menyerahkan memorandum kepada wakil polis Bukit Aman, Kavetha.

Mengulas lanjut, Syis berkata, pihaknya berani menggelarkan individu yang melakukan serangan sebagai samseng Umno kerana mereka nampak individu-individu tersebut keluar dari Bangunan Umno Bahagian di Pekan.

"Mungkin yang lakukan itu penduduk tempatan. Tapi sewaktu mengedarkan risalah dari rumah ke rumah, sambutan mereka baik.

"Cuma di bandar Pekan, kami yakin orang yang memaki hamun dan menghalau kami itu orang Umno kerana kami nampak mereka keluar dari Bangunan Umno berhampiran," katanya.

Turut hadir ialah seorang aktiivis yang diserang, Ekhsan Bukhari yang merupakan bekas Timbalan Presiden Aksi Mahasiswa Peduli (Aksi) dan Presiden Pro Mahasisawa UM, Edikop Lakip Sadiyanto.

-harakahdaily

No comments:

Post a Comment