Friday, December 6, 2013

Wanita TANPA FARAJ


Jacqui Beck

IMPIAN Jacqui Beck untuk menjalani kehidupan seperti kebanyakan gadis normal lain tidak kesampaian apabila dia disahkan menghidap sindrom Mayer-Rokitansky-Kuster-Hauser (MRKH) iaitu penyakit berkenaan sistem reproduksi wanita.

Sindrom itu menyebabkan gadis berusia 19 tahun itu tidak akan didatangi haid sepanjang hayatnya selain tidak boleh melakukan hubungan seksual apatah lagi memiliki zuriat sendiri. Keadaan tersebut berlaku disebabkan organ peranakannya itu tidak lengkap kerana tidak mempunyai rahim, serviks dan bukaan faraj.

Beck semasa kecil



Cerita Beck, ketika umurnya mencecah 17 tahun, dia masih belum didatangi haid, berbeza dengan rakan-rakan seusia lain yang sudah mengalami menstruasi seawal umur 14 tahun.

Bertutur lanjut, gadis yang berasal dari Isle of Wight, England ini berkata, dia tidak mempercayai berita itu kerana secara zahir, kemaluannya kelihatan normal. Namun, selepas mendapat penerangan daripada doktor dan melihat sendiri keputusan ujian, dia menerima takdir itu dengan hati terbuka.

"Pada mulanya, saya fikir doktor salah diagnosis, namun apabila mengenangkan saya masih belum haid pada usia yang sepatutnya, saya mula merasakan hal tersebut masuk akal.

Jacqui Beck remaja yang cantik
"Saya berasa sangat sedih dan takut namun saya pasrah dengan ketentuan takdir," katanya.

Meskipun 'cacat', Beck tetap optimis menjalani kehidupan malah, dia berharap dapat membantu meningkatkan kesedaran dalam kalangan orang ramai khususnya wanita yang senasib dengannya.

"Saya mahu sentiasa berfikiran positif dan merasakan hal ini bukan satu penghalang lebih-lebih lagi dalam mencari pasangan," katanya yang berhasrat untuk melanjutkan pelajaran di sebuah kolej muzik di Guildford, London.

Beck juga kini berusaha mendapatkan rawatan pakar di Hospital Queen Charlotte dan Hospital Chelsea di London, England. Menurutnya, buat masa ini, dia menjalani rawatan dilation atau pengembangan bagi membentuk serta meregangkan bukaan lubang faraj.

"Doktor memaklumkan jika cara tersebut tidak berhasil, saya terpaksa menjalani pembedahan pada bahagian itu," katanya.

Menurut Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH), Amerika Syarikat, punca sindrom MRKH masih belum dapat dipastikan namun kebanyakan pakar obstetrik dan ginekologi percaya faktor genetik menyumbang kepada penyakit itu.


  @Sesungguhnya Allah itu maha mengetahui.

No comments:

Post a Comment