Wednesday, September 11, 2013

Ikan Naik Ayam!

 
Minyak naik 20sen, ayam naik 80sen!

@Ulasan;
PERDANA Menteri menaikkan harga petrol RON 95 dan diesel sebanyak 20 sen bermula tengah malam 2 September.  Anggaran penjimatan RM 1.1 billion untuk 2013 dan RM 3.3 billion untuk 2014 dari pemotongan subsidi petrol dan diesel  ini tidak memberi makna sekiranya perbelanjaan fiskal negara tiris dengan keborosan, rasuah dan ketidakcekapan. Sikap kerajaan meletakkan bebanan ekonomi terus ke bahu rakyat apakah satu tindakan yang bijak?

Dilihat seolah kerajaan hari ini mengambil jalan mudah untuk mengurangkan kebergantungan subsidi dan defisit negara, dengan memindahkan beban tanggungan subsidi petrol dan diesel kepada rakyat keseluruhannya, tanpa mengemukakan langkah yang konkrit untuk meningkatkan pendapatan negara dan menghentikan ketirisan dalam perbelanjaan.

Kenaikan harga petrol ron 95 dan diesel sebanyak RM 0.20 adalah umpama kepala keretapi yang menarik gerabak-gerabak yang lain. Ia akan memberi kesan kepada harga barangan-barangan lain yang terlibat terutama yang memerlukan pengangkutan.  Peningkatan kos bagi input kepada sesuatu pengeluaran secara langsungnya akan meningkatkan kos kepada apa jua produk.

Penulisan ini bukan bertujuan untuk mengundang  perasaan amarah kepada pihak berkenaan, tetapi ia bertujuan untuk melihat apakah kesan yang telah dan akan terjadi diperingkat akhir. Peningkatan harga yang tidak sejajar dengan pendapatan akan menyebabkan nilai permintaan dalam bentuk wang ringgit akan lebih tinggi berbanding kuasa beli yang semakin berkurang.

Kenaikan ini secara lazimnya akan menyebabkan kesan gandaan drastik kepada harga barangan dan perkhidmatan yang pastinya membebankan masyarakat khususnya golongan marhaen dan kelas menengah rendah yang telah sedia tertekan dengan peningkatan kos sara hidup yang tinggi.  Pada mereka berkelas atasan, kenaikan ini tidak menjadi kudis sedikit pun.

Peningkatan harga yang bermula sebanyak 20 sen pada petrol/diesel akan dipindahkan kepada peningkatan kos pengangkutan di mana ia melibatkan hampir semua peringkat pengeluaran. Peningkatan kos pengeluaran akan memberi kesan kepada marjin keuntungan dan semestinya syarikat tidak akan menanggungnya secara sendirian. Peniaga mana yang mahu kerugian?. Sebaliknya, mereka akan memindahkan kos tersebut kepada pelanggan. Kombinasi kos di semua peringkat ini semestinya memberi kesan berganda kepada pengguna akhir.

Tiada siapa yang dapat memberi jaminan bahawa keseluruhan peniaga adalah merupakan mereka yang beretika, akan ada antara mereka yang mengambil kesempatan untuk mengaut keuntungan dengan menaikkan harga walaupun peningkatan petrol/diesel tiada kaitan di dalam penghasilan produk atau servis yang dikeluarkan mereka.

Pihak teraniaya adalah pengguna akhir dan mereka yang tidak mempunyai pilihan selain daripada membeli dengan harga yang tinggi ini. Peningkatan petrol ini secara tidak langsung akan menyebabkan berlakunya peningkatan harga secara total.

Kita maklum bahawa pengurangan subsidi bagi petrol dan diesel ini adalah antara proses realisasi di mana negara perlu untuk mengurangkan defisit terutama apabila negara berada di ambang kegawatan. Kita percaya bahawasanya, tindakan kerajaan untuk mengurangkan subsidi adalah bukan tindakan yang dibuat secara semberono, sudah tentu ianya melibatkan kajian yang terperinci sebelum ianya dilaksanakan. Namun pemilihan mangsa pengurangan subsidi nampak sedikit tempang di mana masyarakat umum sepatutnya tidak menjadi pilihan utama untuk dikorbankan. Mana yang lebih baik antara taik ayam atau memiliki para penasihat setakat cap ayam?

No comments:

Post a Comment