Tuesday, September 3, 2013

Kerana Nak Jimatkan RM1.1 bilion, Rakyat Kena Dera Lagi




Inilah yang senario yang berlaku hari ini. Dalam nafas yang dah nak semput, disemputkan lagi dengan berita ‘Harga Petrol Naik Lagi’. Itulah cenderamata yang dihadiahkan kepada rakyat jelata.  

Sep,3, 2013 - Perdana Menteri hari ini mengumumkan kenaikan harga minyak RON95 dan diesel sebanyak 20 sen bermula tengah malam ini.

Untuk penuhkan kantung yang dah susut masa kempen PRU13, dengan makan malam, beras gula sekampit sorang dan bagai lagi... apa kata mereka?..nah amik kau!..

Kerajaan mampu menjimatkan kira-kira RM1.1 bilion tahun ini melalui pengurangan subsidi minyak dalam usaha menyalurkan dana tersebut kepada golongan yang benar-benar memerlukan.

Mana datangnya dana BRIM?, takkan sekali dua saja, paling tidak pun sampai PRU14 nanti. Inilah natijahnya. Gerenti, selepas ini barangan keperluan pun naik juga!

Kata mereka lagi..

Rasionalisasi subsidi itu bertujuan menstrukturkan semula fiskal negara agar pasaran yakin dengan keadaan ekonomi negara, sekali gus membantu mencapai sasaran mengurangkan defisit keluaran dalam negara kasar (KDNK) kepada 3 peratus pada 2015.

"Kerajaan akan mengumumkan kenaikan BR1M pada pembentangan Bajet 2014 nanti dan begitu juga dengan pelaksanaan sistem cukai barangan dan perkhidmatan (GST)," jelasnya. Ikut berita [di sini].


Apa itu GST?
Pada yang masih kelabu, GST atau dalam bahasa Inggeris Goods and Services Tax adalah sejenis cukai di mana apa sahaja barang dan perkhidmatan yang digunakan oleh pengguna mengandungi elemen cukai. Sebab itulah ia juga dikenali sebagai cukai kepenggunaan (consumption tax).

Pendek kata sekarang pun dah ada GST pada semua outlet francais, antaranya di KFC, Mc Donald dan Panggung Wayang. Dulu di R&R PLUS pun ada sekejap, selepas di komplen ramai, terus tak der dah. Baca lanjut GST [di sini].



No comments:

Post a Comment