Thursday, September 5, 2013

Minyak Naik Lagi!, Hip! Hip! Horeyyy!






Langkah kerajaan mengurangkan subsidi minyak petrol RON 95 dan diesel bertujuan mengukuhkan ekonomi rakyat serta negara untuk jangka pendek dan panjang. Pengurangan subsidi kedua-dua bahan api itu telah 'menyelamatkan' duit serta peruntukan yang sepatutnya diterima oleh golongan sasar.

Apa katanya...

"Sebelum ini semua orang dapat jumlah subsidi minyak RON 95 dan diesel yang sama tidak kira kaya atau kurang berkemampuan. Perkara ini dilihat tidak adil kepada golongan yang kurang berkemampuan kerana apa yang diterima mereka turut diterima oleh golongan kaya.

Jadi, langkah kerajaan itu tepat memandangkan subsidi yang dikurangkan itu akan disalurkan pula menerusi pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia kepada golongan sasar," katanya kepada Utusan Malaysia hari ini. – katanya.

Menurut majalah perniagaan Forbes, Malaysia, sebagai pengeksport minyak dan gas, telah mendapat keuntungan daripada harga minyak dunia yang semakin tinggi, namun kenaikan kos petrol dan diesel di dalam negara serta kewangan kerajaan yang semakin lemah memaksa kerajaan mula mengurangkan subsidi kerajaan. Ikutnya [di sini].

Harga diesel sekarang RM2 seliter manakala petrol RON95 RM2.10 seliter dan harga RON97 di seluruh negara naik 15 sen seliter kepada RM2.85 seliter berbanding RM2.70 seliter berkuatkuasa tengah malam ini.

Persatuan Pengusaha Pengangkutan Perdagangan Wilayan Utara menaikkan caj perkhidmatan kenderaan perdagangan sebanyak lima peratus berkuatkuasa hari. Berita lanjut [di sini].

Antara beberapa alasan yang popular diberikan setiap kali barang naik..
1.ringgit lemah berbanding euro/yen/etc
2.kenaikan harga minyak/gas dunia
3.kekurangan bekalan
4.kenaikan harga bahan mentah
5.kemerosotan permintaan

Apabila minyak naik!
1.Harga Barangan akan naik
2.Gas memasak pun akan naik juga
3.Tambang pengangkutan ikut naik
4.Harga rumah akan naik
5.Harga orang pun naik RM5k buat yang tak pas SPM, RM15k yang ada Diploma.   
6.Tarif Letrik akan naik jugak, tak untung katanya

Apa yang tak naik?
Konek pun dah malas nak naik!



Untuk menjimatkan kos, rakyat perlulah berhemah buat perbelanjaan katanya...
Ini salah satu cara nak jimatkan kos!
@Komen abadi;
Katanya BR1M untuk golongan sasar yang pendapatan isirumah di bawah RM3k. Jika tinggal diluar bandar mungkin mencukupi untuk sara hidup.

Cuba bayangkan nilai RM3k itu di kawasan Bandaraya seperti di Johore Bahru, Penang dan Kuala Lumpur? Itu yang layak. Yang tak layak Apa cer..
 
1.Minyak RM30 sehari, siap mengadap jem lagi hari-hari
2.Tol kena bayar
3.Parking RM3 untuk sejam, Silap parking, saman mari

No comments:

Post a Comment