Mogok nak balik Malaysia
Kuala Lumpur: Seorang remaja perempuan berusia 15 tahun
yang menuntut di sebuah sekolah berasrama di Nelson, New Zealand melakukan
mogok lapar bermula semalam sebagai tanda bantahan apabila tidak dibenarkan
pulang menziarahi neneknya yang sakit di Malaysia.
Difahamkan, sebuah Mahkamah Keluarga di Nelson
mengeluarkan perintah agar pasport remaja itu, Sabrina Ng disekat selepas
ibunya yang sudah bercerai dengan bapanya membuat permohonan melarangnya pulang
ke Malaysia.
Bapa Sabrina, Ng Ghim Hwa, 51, ketika dihubungi Harian
Metro berkata, anaknya sepatutnya pulang bersamanya ke Malaysia Sabtu lalu.
Bagaimanapun, katanya bekas isterinya, Ellen Cabiling
Bonilla, seorang rakyat Filipina memohon kepada mahkamah keluarga di Nelson
untuk mengenakan sekatan ke atas pasport anaknya dalam usaha mencegahnya pulang
ke Malaysia.
Ng berkata, dia berkahwin dengan Bonilla pada 1998
sebelum isterinya meninggalkan dia bersama Sabrina pada 2008.
@Komen dari aku; Inilah bahananya apabila berbangga dapat
berkahwin dengan orang asing. Contoh paling baik bila seorang lelaki Bosnia bersekedudukan
dengan sorang wanita berbangsa Cina dan menuduhnya hanya ingin mendapatkan baka
baik lagi berkualiti. Dituduhnya pula
wanita itu kuat seks hingga perlu main 6 kali sehari!
Tidak dinafikan, ada pasangan yang hidup bahagia dan banyak
pula mengakhiri episod dengan perceraian dan perebutan hak penjagaan anak.
Akhirnya anak yang tidak berdosa akan menjadi mangsa. Mangsa keadaan. Banyak
pula kita mendengar dan terbaca didada-dada akhbar antara lain;
-Isteri meroyan bila dua anak dilarikan bekas suami,
-Dilayan seperti sampah dan sering didera,
-Dilayan seperti sampah dan sering didera,
Oleh itu apa yang mampu dikatakan, percintaan itu indah, soal
hati dan perasaan yang tidak boleh dipaksa namun ada ketentuannya. Ambillah
iktibar dari peristiwa sebelum ini. Yang baik dijadikan teladan dan yang buruk
dijadikan sempadan.
Rasulullah SAW bersabda di dalam sebuah hadith yang
diriwayatkan dari Abdullah bin Mas’ud Radhiallahu ‘Anhu yang bermaksud:
“Sesungguhnya seseorang itu diciptakan dalam perut ibunya
selama 40 hari dalam bentuk nuthfah, 40 hari menjadi segumpal darah, 40 hari
menjadi segumpal daging, kemudian Allah mengutus malaikat untuk meniupkan roh
ke dalamnya dan menuliskan 4 ketentuan, iaitu tentang rezekinya, ajalnya, amal
perbuatannya, dan (jalan hidupnya) sengsara atau bahagia”.
(Riwayat Bukhari dan Muslim).
Baca juga yang ini..
Kesan negatif perkahwinan campur
Perkahwinan campur merupakan perkahwinan antara dua pihak
yang berlainan agama, bangsa malah kewarganegaraan. Ia merupakan perkahwinan
yang melibatkan penyatuan antara dua insan dari golongan berbeza sama ada agama
atau bangsa yang juga dipanggil Epistonolgical.
Perkahwinan campur telah lama dipraktikkan dalam sejarah
terutamanya untuk mengeratkan hubungan antara negara, contohnya perkahwinan
Puteri Hang Li Po dengan Sultan Mansur Shah. Oleh itu, perkataan kahwin campur
adalah tidak asing bagi rakyat Malaysia. Masyarakat majmuk di Malaysia adalah
kesan daripada perkahwinan campur di Malaysia sejak dulu hingga kini.
Islam juga tidak melarang sebarang bentuk perkahwinan
termasuklah perkahwinan campur asalkan ianya menurut kehendak syarak, seperti
dinyatakan dalam ayat al Quran;
وَإِنۡ خِفۡتُمۡ أَلَّا تُقۡسِطُواْ فِى ٱلۡيَتَـٰمَىٰ
فَٱنكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ ٱلنِّسَآءِ مَثۡنَىٰ وَثُلَـٰثَ وَرُبَـٰعَۖ
فَإِنۡ خِفۡتُمۡ أَلَّا تَعۡدِلُواْ فَوَٲحِدَةً أَوۡ مَا مَلَكَتۡ أَيۡمَـٰنُكُمۡۚ
ذَٲلِكَ أَدۡنَىٰٓ أَلَّا تَعُولُواْ
Ertinya:
Dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim
(apabila kamu berkahwin dengan mereka), maka berkahwinlah dengan sesiapa yang
kamu berkenan dari perempuan-perempuan (lain): Dua, tiga atau empat. Kemudian
jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka
(berkahwinlah dengan) seorang sahaja atau (pakailah) hamba-hamba perempuan yang
kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu
tidak melakukan kezaliman.
Perkataan kahwin campur bermaksud sebuah perkahwinan yang
melibatkan dua orang yang mempunyai agama, kewarganegaraan dan bangsa yang
berlainan. Oleh itu, kahwin campur boleh dikelaskan kepada 3 kategori, iaitu,
kahwin campur antara kaum, kahwin campur antara negara dan kahwin campur antara
agama.
Secara idealnya, perkahwinan campur dapat memupuk
persefahaman antara pelbagai kaum namun realitinya konflik kadang-kadang
terjadi sekiranya pasangan tidak dapat mengadaptasi perbezaan budaya, di tambah
pula dengan tiadanya tolak ansur di antara kedua-dua belah pihak. Pegangan
agama juga mudah goyah dan sesat disebabkan terikut-ikut budaya asing yang
lebih terbuka.
Berkemungkinan juga akan timbulnya masalah komunikasi
antara pasangan dan ahli keluarga dan kadangkala akan timbul pula masalah,
khususnya bagi kita umat Islam. Jika pasangan tersebut bukan Muslim tentulah
sukar bagi kita untuk menerima sesetengah adat serta amalan yang mereka
lakukan. Misalnya, meminum arak, pergaulan bebas, berzina, berjudi adalah di
antara amalan biasa dalam era globalisasi ini.
Dari aspek masyarakat, akan wujud masalah perbalahan kaum
disebabkan oleh sikap etnosentrik dan prejudis terhadap kaum lain. Tambahan
lagi, jika terdapat halangan keluarga, dimana keluarga pasangan tidak mahu
pasangan bertukar agama. Contohnya, hubungan kekeluargaan yang erat dianggap
penting dalam masyarakat Melayu justeru, mereka lebih gemar membina hubungan
perkahwinan dalam kelompok mereka sendiri.
Masyarakat Melayu tidak menggalakkan anak mereka
mengahwini orang luar seperti bangsa
India atau Serani kerana dikhuatiri akan kehilangan anak serta sering dipukul
atau didera. Mereka juga khuatir jika anak-anak mahu berkahwin dengan orang
yang bukan beragama Islam. Mereka tidak mahu anak-anak ini terpengaruh dengan
ajaran agama lain dan yang paling membimbangkan mereka ialah anak-anak akan
hilang akidah lalu menganut agama lain. Antara risiko yang mungkin dihadapi
juga adalah, peningkatan kadar penceraian dan masalah sosial.
Wallahu’alam.
No comments:
Post a Comment