Harun, pengikut didakwa. Itu tajuk di dada akhbar.
KUANTAN - Ketua ajaran sesat Tuhan Harun, Harun Mat Saat
dan tiga pengikutnya dihadapkan ke Mahkamah Tinggi di sini hari ini berhubung
tuduhan membunuh Ketua Penolong Pengarah (Penguat Kuasa), Jabatan Agama Islam
Pahang (JAIP), Ahmad Raffli Abd. Malek, bulan lalu.
Seorang daripada pengikut ajaran sesat itu, Sumustapha
Suradi, 39, menghadapi tuduhan membunuh Ahmad Raffli bersama-sama dua lagi yang
masih bebas di rumah mangsa di No. 7, Lorong IM 2/29, Bandar Indera Mahkota di
sini kira-kira pukul 1.50 petang, 10 November lalu.
Tertuduh dari Kampung Sibugal Besar, Sandakan, Sabah
didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 34 kanun
sama yang membawa hukuman mati mandatori…. Sambung baca >> di sini.
Terus telusuri ke bawah dan baca dari apa yang dipetik dari
wiki;
Ajaran Sesat Dalam Islam
Ajaran sesat atau bidaah dalam agama Islam bererti sebuah
perbuatan yang tidak pernah diperintahkan mahupun dicontohkan oleh Nabi
Muhammad SAW tetapi banyak dilakukan oleh masyarakat sekarang ini. Hukum dari
bidaah ini adalah haram. Perbuatan
dimaksud ialah perbuatan baru atau penambahan dalam hubungannya dengan
peribadatan dalam erti sempit (ibadah mahdhah), yaitu ibadah yang tertentu
syarat dan rukunnya.
Secara mudahnya juga, Ajaran sesat juga boleh ditakrifkan
sebagai ajaran yang baharu muncul dikalangan masyarakat yang berpunca dari
suatu iktikad penafsiran yang salah dari aspek Aqidah(Tauhid), Fiqh,hukum-hakam
syarie dan juga akhlak oleh orang dan golongan yang tidak bertanggungjawab
samaada niatnya baik, atau jahat atau tidak disengajakan sehinggakan ia
mengkehendaki agar ajaran yang ditafsirkannya itu diterima umum dan segenap
lapisan masyarakat.
Selalunya ajaran sesat terjadinya bermula dari orang yang
merasakan dirinya layak untuk menafsir nas-nas Al-Quran dan al-Hadis secara
suka hati (membabi buta) demi kepentingan peribadi dan sesuatu perkara yang
lain. Ia juga turut mengishtiharkan yang segala ajaran baharunya itu diterima
dan disahkan kemasyhurannya oleh Allah dan malaikat. Dalam Islam, apa-apa
ajaran baharu yang lahir selepas kemunculan ajaran Islam oleh Nabi Muhammad
yang muncul tanpa selari dengan hikmah syariah Islamiah yang asli adalah dikira
sesat dan terbatal. Pengikut pada ajaran
baru itu boleh dianggap kafir dan murtad akan keimanannya. Selalunya ajaran sesat yang muncul
dalam pengamatan Islam adalah ajaran yang kebanyakannya diasaskan oleh mereka
yang sebelumnya adalah Muslim tetapi telah keluar dari Islam (murtad) kerana cetek akan keilmuan dan keimanannya kepada Allah
dan seterusnya mencipta ajaran baharu yang mempunyai saduran dari ajaran Islam
serta ditokok-tambah dan senantiasa dipermudahkan hukum pelaksanaannya.
Pemakaian kata tersebut di antaranya ada pada :
Firman Allah ta’ala : بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ
وَالأَرْضِ ” (Dialah Allah) Pencipta langit dan
bumi.” (Q.s.2:117) Firman Allah ta’ala : قُلْ مَا كُنتُ بِدْعاً
مِّنْ الرُّسُلِ ” Katakanlah (hai Muhammad), “ Aku
bukanlah rasul yang pertama di antara rasul-rasul.” (Q.s:46:9) Perkataan اِبتدع فلانٌ بدعة Maknanya: Dia telah merintis
suatu cara yang belum pernah ada yang mendahuluinya. Perkataan هذاأمرٌبديعٌ Maknanya: sesuatu yang dianggap baik yang
kebaikannya belum pernah ada yang menyerupai sebelumnya.
Dari makna bahasa seperti itulah pengertian bid’ah
diambil oleh para Ulama. Jadi membuat cara-cara baru dengan tujuan agar orang
lain mengikuti disebut bid’ah (dalam segi bahasa). Sesuatu perkerjaan yang
sebelumnya belum perna dikerjakan orang juga disebut bid’ah (dalam segi
bahasa). Terlebih lagi suatu perkara yang disandarkan pada urusan ibadah
(agama) tanpa adanya dalil syar’ie (Al-Qur’an dan As-Sunnah) dan tidak ada
contohnya (tidak ditemukan perkara tersebut) pada zaman Rosulullah shallallahu
‘alayhi wa sallam maka inilah makna bid’ah sesungguhnya. Secara umum, bid'ah
bermakna melawan ajaran asli suatu agama (ertinya mencipta sesuatu yang baru
dan disandarkan pada perkara agama/ibadah).
Para Ulama salaf telah memberikan beberapa definisi
bidaah.
Definisi-definisi ini memiliki lafadl-lafadlnya berbeza-beza
namun sebenarnya memiliki kandungan makna yang sama.
Syeikh ul Islam Ibnu Taimiyah,
Bidaah dalam agama adalah perkara yang dianggap wajib
mahupun sunnah namun yang Allah dan rasul-Nya tidak syariatkan. Adapun apa-apa
yang Ia perintahkan baik perkara wajib maupun sunnah maka harus diketahui
dengan dalil-dalil syariat.
Imam Syathibi,
Bida'ah dalam agama adalah Satu jalan dalam agama yang
diciptakan menyamai syariat yang diniatkan dengan menempuhnya
bersungguh-sungguh dalam beribadah kepada Allah.
Ibnu Rajab,
Bidaah adalah mengada-adakan suatu perkara yang tidak ada
asalnya dalam syariat. Jika perkara-perkara baru tersebut bukan pada syariat
maka bukanlah bidah, walaupun bisa dikatakan bidah secara bahasa
Imam as-Suyuthi,
Beliau berkata, Bidah adalah sebuah ungkapan tentang
perbuatan yang menentang syariat dengan suatu perselisihan atau suatu perbuatan
yang menyebabkan menambah dan mengurangi ajaran syariat.
Dengan memperhatikan definisi-definisi ini akan nampak
tanda-tanda yang mendasar bagi batasan bidah secara syariat yang dapat
dimunculkan ke dalam beberapa point di bawah ini:
Bahwa bidaah adalah mengadakan suatu perkara yang baru
dalam agama. Adapun mengadakan suatu perkara yang tidak diniatkan untuk agama
tetapi semata diniatkan untuk terealisasinya maslahat duniawi seperti
mengadakan perindustrian dan alat-alat sekadar untuk mendapatkan kemaslahatan
manusia yang bersifat duniawi tidak dinamakan bidaah. Bahwa bidaah tidak
mempunyai dasar yang ditunjukkan syariat. Adapun apa yang ditunjukkan oleh kaedah-kaedah
syariat bukanlah bidah, walaupun tidak ditentukan oleh nash secara khusus.
Misalnya adalah apa yang biasa kita lihat sekarang: orang yang membuat
alat-alat perang seperti kapal terbang, roket, tank atau selain itu dari
sarana-sarana perang moden yang diniatkan untuk mempersiapkan perang melawan
orang-orang kafir dan membela kaum muslimin maka perbuatannya bukanlah bidah.
Bersamaan dengan itu syariat tidak memberikan nash tertentu dan Rasulullah SAW tidak
mempergunakan senjata itu ketika bertempur melawan orang-orang kafir. Namun
demikian pembuatan alat-alat seperti itu masuk ke dalam keumuman firman Allah
Taala, Dan persiapkanlah oleh kalian untuk mereka (musuh-musuh) kekuatan yang
kamu sanggupi. Demikian pula perbuatan-perbuatan lainnya. Maka setiap apa-apa
yang mempunyai asal dalam syariat termasuk bahagian dari syariat bukan perkara
bidaah.
Bahawa bidaah semuanya tercela (hadis Al 'Irbadh bin
Sariyah dishahihkan oleh syaikh Al-Albani di dalam Ash Shahiihah no.937 dan al
Irwa no.2455) Bahwa bidaah dalam agama terkadang menambah dan terkadang
mengurangi syariat sebagaimana yang dikatakan oleh Suyuthi di samping diperlukan
pembatasan iaitu apakah motivasi adanya penambahan itu agama. Adapun bila
motivasi penambahan selain agama, bukanlah bidaah. Contohnya meninggalkan
perkara wajib tanpa uzur, maka perbuatan ini adalah tindakan maksiat bukan bidaah.
Demikian juga meninggalkan satu amalan sunnah tidak dinamakan bidah. Masalah
ini akan diterangkan nanti dengan beberapa contohnya ketika membahas pembahagian
bidaah. InsyaAllah. Bidah merupakan pelanggaran yang sangat besar dari sisi
melampaui batasan-batasan hukum Allah dalam membuat syariat, karena sangat
jelas bahwa hal ini menyalahi dalam meyakini kesempurnaan syariat. Menuduh
Rasulullah Muhammad SAW menghianati risalah, menuduh bahwa syariat Islam masih
kurang dan memelukan tambahan serta belum sempurna. Jadi secara umum dapat
diketahui bahwa semua bidaah dalam perkara ibadah/agama adalah haram atau
dilarang sesuai kaedah ushul fiqih bahwa hukum asal ibadah adalah haram kecuali
bila ada perintah dan tidaklah tepat pula penggunaan istilah bid'ah hasanah
jika dikaitkan dengan ibadah atau agama sebagaimana pandangan kebanyakan orang,
namun masih relevan jika dikaitkan dengan hal-hal baru selama itu berupa urusan
keduniawian murni, misalnya orang dulu pergi dengan unta sekarang dengan kereta,
maka kereta ini adalah bidaah, namun bidaah secara bahasa bukan definisi bidaah
secara istilah syariat dan contoh penggunaan senduk makan, kereta, mikrofon, kapal
terbang pada masa kini yang dulunya tidak ada. Inilah yang hakikatnya bidaah
hasanah. Dan contoh-contoh perkara ini tiada lain merupakan bahagian dari
perkara Ijtihadiyah.
@Beratus-ratus Amalan Ajaran Sesat yang direkodkan di
JAKIM. Jika masih tersasar jauh, berbaliklah ke pangkal jalan agar tidak terus
tersesat yang entah sampai kemana...
Seperti kes Harun ni, Macamana boleh dianggap ‘Tuhan’
jika masih perlukan bantuan dari orang lain. Patutnya perintahkan saja kerusi
roda itu berjalan dengan sendirinya… Apakah mukjizat yang dia ada?
Mampu kah dia mengembalikan ‘nyawa’ yang telah diambil Malaikat
Izrael?
Lihat video ini apa Chris Angel buat. Tengok boleh...
percaya jangan!
No comments:
Post a Comment