Wednesday, May 8, 2013

Kenapa Anak Muda Paling Kuat Menentang Kerajaan?



Klik Sini


Kenapa anak muda memihak kepada PR?.
Persoalan ini harus dilihat secara menyeluruh. Dalam tawaran manifesto dari Pakatan Rakyat (PK) dirasakan lebih peka dalam membantu rakyat terbanyak dan memenuhi kehendak anak muda. Kebanyakan anak muda yang baru bekerja dengan gaji diunjurkan sekitar RM1,500 sebulan tidak mencukupi untuk menyara diri sendiri, apatah lagi untuk berkeluarga. Yang bernasib baik dan ada rupa sikit, bolehlah tackle anak datuk-datuk dan boleh hidup mewah sampai ke akhir hayat.

Bagaimana yang lain?. Setelah cukup bulan, otak menjadi berserabut memikirkan tentang pinjaman PTPTN, sewa rumah, hutang motor, petrol, rokok (jika?), pakaian branded, makan minum lepak dengan kengkawan... dan akhirnya baki yang tinggal hanya RM300. Itupun nasib pakai motor, jika berkereta nak bayar saman AES saja pun dah tak mampu. Clubbing pula macamana? Takkan nak mengadap TV 24 jam?

Dengan penawaran penghapusan pinjaman PTPTN, menurunkan harga kereta/motor, menurunkan harga petrol serta penghapusan tol (yang sudah balik modal, PLUS umpamanya) dilihat sudah banyak membantu permasalahan rakyat secara menyeluruh yang tertekan dengan gaji yang tidak mencukupi, ditambah pula dengan kos sara hidup yang tinggi. Tambahan pula tinggal di bandar seperti Kuala Lumpur, Johor Bahru atau Pulau Pinang. Bergerak saja... semuanya perlukan duit!

Tranformasi Negara
Usaha Kerajaan akan menjadikan dan meneruskan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sebagai inisiatif tahunan kepada rakyat itu harus dipuji. Anak muda bujang juga layak menerima RM250 setahun..  juga  usaha untuk mengurangkan beban perbelanjaan harian rakyat, Kerajaan juga menyediakan peruntukan sebanyak RM3.78 bilion untuk membiayai subsidi.  

Kesemua kejayaan itu adalah hasil daripada inisiatif Kerajaan yang bertungkus lumus memastikan setiap daripada tujuh Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) berjaya dilaksanakan.

Tujuh NKRA
1)Menangani Kos Sara Hidup Rakyat,
2)Mempertingkatkan Taraf Kehidupan Isi Rumah Berpendapatan Rendah, 
3)Mempertingkatkan Infrastruktur Luar Bandar,
4)Mempertingkatkan Pencapaian Pelajar,
5)Mempertingkatkan Pengangkutan Awam Bandar,
6)Merujuk Inisiatif Membanteras Rasuah dan
7)Mengurangkan Kadar Jenayah.

Kesemua NKRA ini, Alhamdulillah berjaya dilaksanakan dengan baik sekali gus memberi manfaat kepada rakyat. Tapi hakikatnya yang bermanfaat untuk anak muda hanya di nombor 1. Itu pun jika menteri KPDNHEP tidak tidur yang kadang2 boleh juga masuk Rajalawak.. 

-Harga beras naik – Jangan makan banyak nanti gemok tak cantik.
-Harga gula naik 4 kali setahun – Jangan makan gula banyak - kencing manis,
-Harga ayam naik – disuruh makan ikan,
-Harga petrol naik – disuruh kongsi kereta atau naik bas saja.

Jawapan yang tersangat sinonim macam fotostat pun ada.. Kerajaan telah bagi subsidi sebanyak bla..bla.. harus diingat, harga kita masih terendah jika dibandingkan dengan nenara-negara jiran di rantau ini.. tol free di Siam taknak pula dibuat bandingan...

Projek2 Mega yang semuanya TER.. dilihat lebih memperkayakan kroni yang memangnya dah kaya, tapi rakyat terbanyak masih di takuk yang sama,  Tapi apapun pendapat mereka... biarlah siapapun yang memerintah, asalkan amanah dan tidak rasuah! 

@kenapa orang cina marah pada Ng Yen Yen?
dia pernah kata... zaman sekarang ini... sekali makan bayar harga RM150 baru standard! 
..cuba bayangkan terdengar pula pada orang yang cari plastik, kotak dalam tong sampah untuk menyambung hidup!


No comments:

Post a Comment