Monday, August 19, 2013

Isu Mesir: Kemana Kiblat Raja Arab Saudi?





Di dalam dunia mengutuk keras atas tindakan pihak tentera merampas kuasa dari Presiden Mohammad Morshi, diikuti dengan siri pembunuhan bertali arus rakyat yang menyertai himpunan yang menyatakan sokongan kepada presiden Morshi, berlainan pula nada dari Raja Arab Saudi yang menyokong tindakan pihak tentera yang biadap itu. Malah menggelarkan mereka sebagai ‘Pengganas’.

Raja Saudi sokong tindakan Mesir menentang 'keganasan'

RIYADH - Pemimpin Arab Saudi, Raja Abdullah semalam, menyeru negara-negara Arab supaya berdiri bersama-sama menentang `usaha menjejaskan kestabilanMesir, dalam satu mesej bagi menyokong kepimpinan tentera negara itu.

``Arab Saudi, rakyatnya dan kerajaan hari ini berdiri bersama saudara kami di Mesir dalam menentang keganasan.

``Saya menyeru kepada mereka yang jujur di Mesir dan negara-negara Arab serta negara Islam berdiri sebagai seorang lelaki dan satu hati dalam menghadapi cubaan untuk menjejaskan kestabilan negara yang berada di barisan hadapan negara Arab dan sejarah Islam,katanya dalam siaran televisyen negara ini.

Arab Saudi merupakan sekutu rapat bekas Presiden Mesir yang digulingkan, Hosni Mubarak dan mempunyai hubungan yang sukar dengan pergerakan Ikhwanul Muslimin. - REUTERS


Pada Revolusi Iran pada tahun 1979, Amerika dan Arab Saudi serta negara-negara teluk lain menyokong Iraq dibawah pimpinan Saddam Hussein menyerang Iran. Berlangsung perang teluk selama 8 tahun dan mengorbankan 1juta orang dari kedua pihak. Arab Saudi dan Iran (dizaman pemerintahan Reza Pahlawi) adalah sekutu kuat Amerika.

Disaat Iraq sangat berkuasa pada masa itu, negara-negara Arab tidak mampu untuk berhadapan dangan Iraq dan meminta bantuan Amerika dengan menyediakan Pangkalan Udara sebagai platform untuk menyerang Iraq dan membunuh Saddam Hussein.




No comments:

Post a Comment