Kesucian agama
Islam di negara ini terus diperkotak-katikkan pihak tidak bertanggungjawab
sehingga memuncakkan kemarahan umat Islam.
Selepas
beberapa kes pasangan Alvian dan Vivian menjemput umat Islam berbuka puasa
bersama bak kut teh (sup tulang rawan babi), diikuti pula sambutan Aidilfitri
yang tidak mengira asal usul dan spesis ciptaan Maznah Yusof dengan tiga ekor anjingnya dan kini Surau Resort dijadikan tempat
tokong Budha pula.
Perbuatan mereka
ini seperti satu provokasi untuk menghina Islam. Mungkin bagi mereka ini (Latnatullah)
ia satu perkara kecil, tetapi tidak kepada umat Islam.
Masjid dan
surau adalah suatu yang berbeza, tetapi tujuannya sama dan dikatakan sebagai ‘Rumah
Allah’. Tempat dimana umat Islam bersujud iaitu perbuatan di mana meletakkan
dahi yang mulia ke posisi yang paling rendah, separas dengan tapak kaki tempat
berdiri. Tidak kira apapun darjatnya dari hamba sahaya hinggalah kepada Sultan
atau Raja yang beriman dan takutkan akan Allah iaitu Tuhan segala makhluk.
Untuk yang
masih belum mengetahui berkaitan rumah ibadat orang Islam, sila telusuri di
bawah untuk pencerahan.
Takrif Surau
Surau adalah
tempat beribadat yang khusus seperti solat dan i'tikaf bagi orang Islam, dan
juga menjadi pusat kebudayaan, muamalat (perhubungan) serta perkembangan dakwah
Islamiah. Surau adalah pusat aktiviti umat Islam setempat. Surau tidak
mempunyai rupa bentuk yang tetap, malah boleh jadi sekadar bilik, tetapi ia
bergantung kepada budaya masyarakat Islam setempat.
Terdapat
beberapa pertikaian mengenai definasi Surau. Ada mereka yang mengistilahkan
semua tempat bersolat sebagai masjid, atau ada pula menyebutnya sebagai
musollah (ejaan Inggeris). Bagaimanapun, takrifan yang biasanya diterima pakai
adalah masjid mempunyai merupakan tempat khas untuk bersolat dan telah
digunakan untuk solat Jumaat melebihi 3 kali. Sementara surau pula adalah
tempat sembahyang yang digunakan kurang 40 orang dan tidak diadakan solat
Jumaat di situ. Musollah pula bererti tempat bersolat.
Takrif Masjid
Masjid berasal
daripada perkataan Arab “sa-ja-da” yang bermaksud sujud iaitu perbuatan di mana
umat Islam meletakkan dahi yang mulia ke posisi yang paling rendah, separas
dengan tapak kaki tempat berdiri. Tambahan lagi, masjid juga dikenali dengan
“Baitullah” Rumah Allah. Rumah Allah yang paling utama ialah Baitullah Al-Haram
iaitu Ka’abah di Makkah al-Mukarramah. Disebut Baitullah al-Haram kerana
diharamkan berperang di dalam masjid. Baitullah juga menjadi kiblat umat Islam,
iaitu arah menghadap muka dan dada ketika mengerjakan solat. (Mohd Gunawan Che
Ab. Aziz 2008)
Terdapat
beberapa pertikaian mengenai takrif masjid. Terdapat pendapat yang
mengistilahkan semua tempat bersolat sebagai masjid. Antaranya ialah
Al-Zakrkasyi dan Al-Zajaj. Mereka menyatakan sedemikian berdasarkan sabda Rasulullah
S.A.W yang bermaksud: “Dan dijadikan bumi ini bagi aku tempat sujud serta suci
bersih” (Imam Badruddin Muhammad Bin Bahdirin al-Zarkasyi Al-Syafi’I 1995)
Dalam hal ini,
Qadhi Iyadh berpendapat berkata: Ini adalah antara ciri-ciri umat ini, kerana
orang-orang sebelum kita tidak akan bersembahyang kecuali di tempat yang telah
diyakini kebersihannya. Kita telah diberi keistimewaan untuk mendirikan solat
di seluruh permukaan bumi kecuali di tempat yang kita yakini bernajis. (Imam
Badruddin Muhammad Bin Bahadir al-Zarkasyi Al-Syafi’I 1995)
Secara umumnya
masjid boleh didefinisikan sebagai tempat umat Islam mengerjakan ibadat khusus
seperti solat dan iktikaf. Masjid juga merupakan pusat aktiviti, social,
kebudayaan, muamalat dan perkembangan dakwah. (Mohd Gunawan Che Ab. Aziz 2008)
Walau
bagaimanapun, takrif masjid yang biasa diterima pakai kini merupakan tempat
khas untuk bersolat dan telah digunakan untuk melakukan solat Jumaat melebihi
tiga kali. Tempat solat yang tidak diadakan solat Jumaat dikenali sebagai surau
atau musalla. (Mohd Gunawan Che Ab. Aziz 2008)
Tambahan lagi,
pembinaan masjid adalah untuk membolehkan umat Islam mendirikan solat lima kali
sehari semlam secara berjemaah. Orang-orang Islam berjumpa di masjid dengan
jasad dan roh menuju satu matlamat serta kepercayaan yang kukuh dan pasti iaitu
beribadat kepada Allah. Selain itu, masjid juga dijadikan sebagai pusat
penyebaran dakwah dan pusat perkembangan ilmu pengetahuan.
Antara bukti
yang menujukkan bahawa masjid merupakan pusat penyebaran dakwah ialah,
sebagaimana yang telah berlaku selepas pembukaan kota Mekah dan pembinaan
masjid-masjid para sahabat mula memgembangkan ajaran Islam bermula daripada
titik penting dan asasi iaitu Islam adalah sesuai bagi akal dan jiwa serta baik
untuk masyarakat yang menggabung jalinkan antara nilai kebendaan dengan nilai
kerohanian dalam kehidupan. (Shaikh Ali Mohamad Mokhtar 2003)
Masjid juga
berfungsi sebagai pusat perkembangan ilmu pengetahuan. Hal ini kerana, menuntut
ilmu merupakan satu kefarduan keatas umat Islam. Maka, masjid-masjid menjadi
institusi yang menguruskan hal-ehwal para pelajar yang berminat menuntut ilmu.
Mereka datang untuk mendengar ceramah-ceramah yang disampaikan oleh para ulama
dalam pelbagai bidang ilmu seperti syariah, falsafah, perubatan, matematik,
astronomi (falak), kimia dan lain-lain. (Shaikh Ali Mohamad Mokhtar 2003)
Kini,
sewajarnya masjid perlu didedahkan dan dibekalkan dengan pengetahuan mengenai
teknologi maklumat supaya dapat memudahkan pengurusan segala aktiviti yang
dianjurkan oleh pihak masjid dan dapat berinteraksi dengan dunia di luar dengan
pantas dan cepat. Dengan adanya kelengkapan pengkomputeraan, secara tidak
langsung akan dapat menarik golongan muda untuk mengimarahkan masjid.
Seterusnya, dengan kelengkapan tersebut kelas pengajaran agama dan pengajian
Al-Quran akan jadi lebih berkesan dan bermanfaat. (Jurnal Dewan Agama dan
Falsafah Okt. 2002).
Dalam Islam
terdapat tiga masjid yang utama. Pertamanya, Masjidil al-Haram. Ini kerana ia
dikira rumah pertama dibina untuk manusia beribadat. Secara realitinya,
Masjidil al-Haram telah melalui banyak proses perkembangan perluasan dan
ubahsuaia sejak tapak asas pembinaan Baitullah dibina oleh Nabi Ibrahim. Masjid
al-Haram yang mengelilingi Kaabah dahulunya adalah kecil dan tidak mempunyai
dinding, ia hanyalah tingkat-tingkat yang melingkungi Kaabah dan antara setiap
tingkat ada pintu yang membolehkan manusia memasukinya daeri setiap sudut.
Keadaan binaan itu kekal daripada zaman Saidina Ibrahim a.s hingga ke zaman
Rasulullah s.a.w. dan Abu Bakar Al-Siddiq r.a. (Shaikh Ali Mohamad Mokhtar
2003)
Selepas tempoh
itu, berlaku usaha-usaha perluasan bangunan masjid tersebut. Pertama berlaku
pada zaman Saidina Umar Al-Khattab r.a. dan yang terakhir ialah yang diusahakan
oleh kerajaan Arab Saudi sekarang. Melalui perluasan ini, kawasan masjid
Al-Haram tersebut menjadi seluas 75000 meter persegi dan merupakan satu model
bagi keindahan bagunan Islam. (Shaikh Ali Mohamad Mokhtar 2003)
Masjid kedua
terbesar ialah Masjid Nabawi di Madinah al-Munawwarah. Pada asal pembinaannya
pada zaman Nabi s.a.w, ia dibina di atas sebidang tanah seluas kira-kira 1500
meter persegi (35 meter panjang x 30 meter lebar). Tapak asas bangunannya
daripada batang-batang pohon-pohon kurma dan bumbungnya daripada
pelepah-pelepah pokok serta lantainya daripada batu-batu kerikil. (Shaikh Ali
Mohamad Mokhtar 2003)
Berlaku
perluasan dan ubahsuai Masjid Nabawi pada zaman baginda s.a.w pada tahun
ketujuh Hijrah. Keluasannya bertambah menjadi 2500 meter persegi. Perluasan dan
ubahsuai berlaku pada zaman pemerintahan al-Marhum Raja Abdul Aziz Saud.
Pintu-pintu baru ditambah yang dibuat untuk dewan solat yang bertiangkan dengan
tiang-tiang seri besar daripada batu marmar. Lantai masjid juga diturap
semuanya dengan batu marmar. Perluasan ini menjadikan jumlah keluasan masjid
menjadi 160,000 meter persegi. (Shaikh Ali Mohamad Mokhtar 2003)
Manakala
Masjidil al-Aqsa merupakan kiblat pertama umat Islam. Masjid ini kenali sebagai
al-Aqsa kerana masjid ini jauh dari kota Mekah, sejajar dengan ‘Al-Aqsa’ yang
bermaksud “yang jauh”. Tambahan lagi Masjid al-Aqsa menjadi masjid penting
dalam Islam kerana di masjid ini pernah terjadi satu peristiwa besar dalam
penyempurnaan agama Islam, yakni peristiwa Isra’ dan Mikraj. (Ensiklopedia
Islam jilid 6, 1998)
Tambahan lagi
terdapat pelbagai jenis dan bentuk senibina masjid berdasarkan kepada
sejarahnya. Antaranya ialah:
a. Bentuk ala
Maghribi
b. Bentuk ala
Andalusia
c. Bentuk ala
Mesir
d. Bentuk ala
Turki Saljuk
e. Bentuk ala
India
f. Bentuk ala
Iran Safawi
g. Bentuk ala
Turki Uthmani
(Shaikh Ali
Mohamad Mokhtar 2003)
Lihat video ini;
Bos Resot ditahan;
Pengurusan: Tak salah benar bukan Islam guna surau
No comments:
Post a Comment