Salam,
Sekadar perkongsian dan renungan serta peringatan terutama untuk diri ini
dan perkongsian buat sahabat-sahabat sekelian...
Alhamdulillah sekarang ini kita berada hampir Nisfu Syaa’ban
dan Ahlan wal Sahlan ya Ramadhan al-Mubarak. Ramadhan itu penghulu segala bulan
dan banyak peristiwa besar yang berlaku dalam bulan ini, antaranya, Turunnya Al-Quran
pada malam Lailatul Qadar.
Setiap bulan Ramadhan, malamnya adalah lebih daripada malam-malam
yang lain kerana apa saja ibadat yang dibuat, sudah tentu ganjarannya tersangat
besar disisi Allah SWT.
Ada sesetengah Masjid mendapatkan khimat dari al-hafiz
untuk mengimamkan solat sunat Tarawih disepanjang bulan Ramadan. Terharu juga apabila
mendengar bacaan mereka yang lancar dan merdu. Moga pada tahun ini mendapat
lagi kesempatan untuk bersama mereka, insyaAllah.
Daripada Ibnu Mas’ud r.a. ia berkata : “Barangsiapa yang
membaca satu huruf daripada al- Quran maka baginya satu kebaikan, satu kebaikan
menyamai dengan sepuluh pahala, aku tidak bermaksud : Alif , Lam , Mim ialah
satu huruf, tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf”. (Hadis
Riwayat Ad Darimi Tarmizi, beliau berkata hadis ini hasan sahih).
Rosulullah sendiri sangat gemar mendengarkan bacaan Al
Qur'an dari orang lain. Dalam sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Bukhori
disebutkan bahwa Abdullah Ibnu Mas'ud menceritakan:
"Rosulullah berkata kepadaku: `Hai Ibnu Mas'ud,
bacakanlah Al Qur'an untukku!`
Lalu aku menjawab: `Apakah aku pula yang membacakan Al
Qur'an untukmu, ya Rosulullah, padahal Al Qur'an itu diturunkan ROBB kepadamu?`
Rosulullah menjawab: `Aku senang mendengarkan bacaan Al
Qur'an itu dari orang lain.`
Kemudian Ibnu Mas'ud membacakan beberapa ayat dari surat
An Nisaa'. Maka tatkala bacaan Ibnu Mas'ud sampai kepada ayat 41 yang artinya:
"Maka bagaimanakah (halnya orang kafir nanti),
apabila Kami mendatangkan seorang saksi (rosul dan nabi) dari tiap-tiap umat
dan Kami mendatangkan kamu (Muhammad) sebagai saksi atas mereka itu
(umatmu);"
sedang ayat itu sangat mengharukan hati Rosulullah, lalu
beliau berkata:
`Cukuplah sekian saja, ya Ibnu Mas'ud!`
Ibnu Mas'ud melihat Rosulullah meneteskan air matanya
serta menundukkan kepalanya.
Mengerjakan
Solat Tarawih Menurut Sunnah Nabi
Bulan Ramadan merupakan bulan yang penuh berkat. Padanya
terdapat malam lailatulqadar iaitu satu malam yang lebih mulia dari seribu
bulan. Padanyalah diturunkan al-Qur’an yang dijadikan panduan bagi seluruh umat
Islam.
Firman Allah S.W.T: “Sesungguhnya Kami telah menurunkan
(al-Quran) itu pada malam al-Qadar. Apakah cara yang membolehkan engkau
mengetahui kebesaran lailatulqadar itu? Lailatulqadar ialah malam yang paling
baik berbanding 1000 bulan. Pada malam itu, para malaikat dan Jibril turun dengan
izin TUHAN mereka membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada
tahun berikutnya). Sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar.” –
Surah al-Qadr: 1-5.
Pada bulan Ramadan ini jugalah Allah melimpahkan kasih
sayang-Nya kepada seluruh hamba-hamba-Nya yang bertakwa. Ganjaran pahala
kurniaan-Nya untuk hamba-Nya yang beribadah pada bulan Ramadan juga berlipat
kali ganda melebihi bulan-bulan yang lain. Inilah bulan di mana pintu syurga
dibuka seluas-luasnya manakala pintu neraka ditutup serapat-rapatnya.
Sabda Rasulullah s.a.w. : “Apabila datang bulan Ramadan,
pintu-pintu syurga akan dibuka.” – Hadis riwayat al-Bukhari dalam Sahihnya, no:
1898.
Selanjutnya baginda bersabda: “Apabila masuk bulan
Ramadan, pintu-pintu langit dibuka dan pintu-pintu neraka jahanam ditutup.” –
Hadis riwayat al-Bukhari dalam Sahihnya, no: 1899.
Oleh itu, amat rugi sekiranya amalan ibadah yang kita
kerjakan pada bulan yang mulia ini tidak diterima oleh Allah kerana tidak
menepati kehendak-Nya. Untuk memastikan segala amal ibadah kita di terima oleh
Allah, ia perlu memenuhi dua syarat utama, iaitu:
1.
Amal ibadah hendaklah dikerjakan semata-mata ikhlas kerana Allah. Apa yang
dimaksudkan dengan ikhlas ialah tidak bercampur dengan unsur syirik dan
khurafat.
2.
Amal ibadah itu juga hendaklah dikerjakan mengikuti (ittiba’) sunnah Nabi s.a.w
yang sahih. Haram sama sekali mencampur-adukkan ibadah dengan perkara bid’ah.
Solat tarawih merupakan satu sunnah yang amat dituntut
bagi seluruh umat Islam untuk mengerjakannya pada malam bulan Ramadan.
Sabda baginda : “Sesiapa solat pada malam Ramadan dengan
keimanan sebenar dan mengharapkan ganjaran (daripada Allah), diampunkan
dosa-dosanya yang telah lalu.” – Hadis riwayat Imam Muslim di dalam Sahihnya,
no: 759.
Berikut adalah tatacara mengerjakan solat tarawih menurut
sunnah Nabi s.a.w. :
1.
Waktu untuk mengerjakan solat tarawih.
Solat tarawih adalah solat sunat yang dikerjakan pada
waktu malam pada bulan Ramadan, iaitu selepas mengerjakan solat Isyak dan
sebelum masuk waktu solat Subuh. Namun, waktu paling afdal untuk dilaksanakan
solat tarawih adalah sepertiga malam yang terakhir, iaitu bermula dari pukul
3.00 pagi sehingga sebelum masuk waktu subuh.
Sabda Rasulullah s.a.w: “Tuhan kita Tabaraka wa Ta’ala
turun pada setiap malam ke langit dunia ketika masih tinggal sepertiga malam
yang akhir.
Allah berfirman: Sesiapa yang berdoa kepada-Ku pasti Aku
akan makbulkannya, sesiapa yang meminta kepada-Ku pasti Aku akan memberinya dan
sesiapa yang memohon ampun kepada-Ku pasti Aku akan mengampunnya.” – Hadis
riwayat al-Bukhari dalam kitab Sahihnya, no: 1145
Walau bagaimana pun, sekiranya dilakukan secara berjemaah
di masjid, umat Islam diperintahkan mengikut perbuatan imam serta waktu yang
telah ditetapkan oleh pihak masjid. Tetapi, ada baiknya juga sekiranya
masjid-masjid di Malaysia mempelbagaikan sunnah Nabi s.a.w berkaitan solat
tarawih. Setidak-tidaknya sekali-sekala mengerjakan majlis solat tarawih pada
sepertiga malam yang akhir. Solat sunat tarawih ini kebiasaannya digandingkan
dengan solat sunat witir sebagai penutupnya.
2.
Jumlah rakaat solat tarawih.
Cara mengerjakan qiyam Ramadan ini adalah sama dengan
qiamullail. Ia boleh dilakukan dengan dua rakaat dua rakaat dan ia tidak
mempunyai batasan jumlah rakaat yang maksimum. Malah, ia juga boleh digabungkan
dengan hanya satu rakaat solat sunat witir.
Abdullah bin Umar r.a berkata: “Sesungguhnya seorang
lelaki berkata: Wahai Rasulullah! Bagaimanakah cara melakukan solat malam?
Baginda bersabda: Dua rakaat dua rakaat. Apabila engkau bimbang (waktu solat
Subuh akan masuk), laksanakan terus solat witir sebanyak satu rakaat.” – Hadis
riwayat al-Bukhari dalam kitab Sahihnya, no: 1137.
Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah r.h menyatakan di dalam
kitabnya Majmu’ al-Fatawa, jilid 22, muka surat 272:
“Mengenai solat qiyam Ramadan (solat tarawih), Nabi s.a.w
tidak pernah menetapkan jumlah rakaatnya. Namun, baginda sendiri tidak pernah
mengerjakannya melebihi 11 atau 13 rakaat sama ada pada bulan Ramadan atau
bulan lain. Baginda melakukan solat qiyam dengan memanjangkan rakaatnya.
Apabila Umar r.a mengumpulkan orang ramai untuk melakukan solat tarawih secara
berjemaah yang diimami oleh Ubai bin Ka’ab r.a, dia (Ubai) telah
melaksanakannya bersama mereka sebanyak 20 rakaat kemudian diikuti solat witir
tiga rakaat. Beliau melakukan begitu sambil meringankan bacaan al-Quran selari
dengan kadar penambahan rakaat supaya ia lebih ringan (tidak terlalu panjang
solatnya) berbanding solat satu rakaat yang dipanjangkan rakaatnya. Setelah itu
sebahagian generasi salaf melaksanakan solat tarawih sebanyak 40 rakaat diikuti
solat witir sebanyak tiga rakaat. Sebahagian yang lain melaksanakannya sebanyak
36 rakaat diiuti tiga rakaat witir. Semua ini memang telah berlaku. Oleh itu,
sesiapa sahaja yang beribadah pada malam Ramadan dengan apa sahaja jumlah
rakaat, dia diira telah berbuat kebaikan. Paling afdal, perbezaan jumlah rakaat
dikira berdasarkan kepada keadaan orang-orang yang mengerjakan solat itu. Jika
keadaan mereka memungkinkan dilaksanakan solat tarawih dengan lama, ketika itu
lebih afdal melaksanakan solat tarawih dengan 10 rakaat diikuti tiga rakaat
witir sebagaimana yang dilakukan oleh Nabi s.a.w dan salafussoleh.
Tetapi, jika tidak mungkin melaksanakan sedemikian, solat
tarawih yang dilakukan sebanyak 20 rakaat lebih afdal dan itulah yang dilakukan
oleh majoriti umat Islam kerana yang demikian itu adalah dipertengahan antara
sepuluh rakaat dan empat puluh rakaat. Manakala jika solat tarawih dilaksanakan
sebanyak 40 rakaat atau lebih, terdapat perbezaan ulama mengenainya sama ada
dibolehkan atau dimakruhkan. Hal ini ditegaskan oleh beberapa orang imam
muktabar seperti Imam Ahmad bin Hanbal. Sesiapa yang beranggapan bahawa solat
qiyam Ramadan (solat tarawih) mempunyai ketetapan jumlah rakaatnya daripada
Nabi s.a.w tanpa boleh ditambah atau dikurangi jumlahnya, sebenarnya dia telah
membuat satu kesilapan.”
Diharapkan kenyataan Syeikh al-Islam Ibn Taimiyah r.h ini
akan meredakan polemik yang sering berlaku di Malaysia tentang jumlah rakaat
solat tarawih sama ada 8 rakaat atau 20 rakaat. Ternyata kedua-duanya adalah
benar di sisi syarak. Namun begitu hendaklah ianya dilaksanakan dengan
thumakninah, bacaan yang tartil dan tidak tergesa-gesa. Tindakan sesetengah
masjid yang ingin mengejar 20 rakaat namun solat tarawih tersebut dikerjakan
secara gopoh-gapah adalah tidak wajar. Ingatlah bahawa rasulullah s.a.w. pernah
menegur seorang sahabat yang melakukan solat secara gopoh-gapah dan beginda
menyuruhnya untuk mengulangi solat.
Daripada Abu Hurairah r.a, dia berkata: Bahawa Nabi s.a.w
masuk masjid dan masuk pula seorang lelaki lalu melakukan solat. Kemudian dia
datang dan memberi salam kepada Nabi s.a.w.. Nabi s.a.w. membalas salamnya lalu
bersabda: “Kembalilah dan solatlah, kerana sesungguhnya engkau belum bersolat.”
Maka dia pun solat sekali lagi. Kemudian dia datang lagi dan memberi salam
kepada Nabi s.a.w., maka baginda bersabda: “Kembalilah dan solatlah, kerana
sesungguhnya engkau belum bersolat (tiga kali).” Lelaki itu berkata: “Demi zat
yang mengutusmu dengan kebenaran, aku tidak dapat melakukan yang lebih baik
dari itu, maka ajarkanlah aku.” Baginda s.a.w.bersabda: “Apabila engkau berdiri
untuk solat maka takbirlah, kemudian bacalah yang mudah bagimu dari al-Qur’an.
Kemudian rukuklah hingga engkau tenang (thumakninah) dalam rukuk, kemudian
bangkitlah (iktidal) hingga engkau tegak (lurus) berdiri.Kemudian sujudlah
hingga engkau tenang (thumakninah) dalam sujud, lalu bangkitlah hingga engkau
tenang (thumakninah) dalam duduk (duduk antara dua sujud). Kemudian sujudlah
hingga engkau tenang (thumakninah) dalam sujud. Lakukan demikian dalam semua
solatmu.” – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, no. 793.
Hanya sahaja Rasulullah s.a.w. mengerjakan solat tarawih
dan solat qiamullail sebanyak 11 atau 13 rakaat sebagaimana hadis-hadis
dibawah.
Abu Salamah r.a pernah bertanya kepada Aisyah r.a tentang
solat malam Rasulullah s.a.w di bulan Ramadan. Aisyah menjawab: “Rasulullah
s.a.w tidak pernah menambah rakaat solatnya di bulan Ramadan dan atau bulan
lain melebihi sebelas rakaat. Baginda solat empat rakaat, jangan engkau tanya
betapa bagus dan panjangnya solat baginda. Kemudian, baginda solat empat
rakaat, jangan engkau tanya betapa bagus dan panjangnya solat baginda.
Kemudian, baginda solat tiga rakaat (witir).” – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam
Sahihnya, no: 1147.
Hadis di atas ini menunjukkan bahawa solat tarawih ini
juga boleh dikerjakan empat rakaat-empat rakaat. Ianya boleh dikerjakan
sebagaimana tatacara solat fardhu yang empat rakaat iaitu dengan dua tahiyat
dan boleh juga dikerjakan sebanyak empat rakaat sekaligus dengan hanya satu
tahiyat sahaja. Sekiranya ingin dilaksanakan dengan hanya satu tahiyat maka
setiap rakaat hendaklah dibaca surah-surah atau ayat-ayat dari al-Qur’an.
Aisyah r.a berkata: “Biasanya Nabi s.a.w solat di malam hari sebanyak 13
rakaat termasuk witir dan dua rakaat solat sunat fajar (solat sunat sebelum
fardu Subuh).” – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Sahihnya, no: 1140.
3.
Solat tarawih boleh dilaksanakan secara berjemaah atau bersendirian.
Pada zaman Rasulullah s.a.w., baginda pernah mengerjakan
solat tarawih ini secara berjemaah bersama para sahabat baginda pada beberapa
malam. Kemudian baginda meninggalkannya lalu solat tarawih tersebut didirikan
secara bersendirian kerana takut ianya akan diwajibkan. Hal ini adalah
sebagaimana yang diriwayatkan daripada ‘Aisyah r.a: Bahawasanya Nabi s.a.w.
bersolat di masjid, maka bersolat pulalah bersama-samanya beberapa orang. Pada
malam yang kedua baginda bersolat lagi, maka banyaklah orang-orang yang
mengikuti solatnya. Kemudian orang ramai berkumpul di masjid pada malam yang
ketiga atau yang keempat, tetapi Nabi s.a.w. bersabda: Aku telah melihat apa
yang kamu lakukan semalam. Tidak ada yang menghalangi aku keluar kepada kamu
kecuali kerana aku takut ia diwajibkan ke atas kamu. Kejadian itu berlaku pada
bulan Ramadhan. – Hadis riwayat Imam al-Bukhari di dalam Shahihnya no: 1129
Bersolat tarawih secara bersendirian ini kekal sehingga
pada zaman ‘Umar lalu beliau mengumpulkan orang ramai untuk mengerjakan solat
tarawih ini secara berjemaah. Daripada ‘Abdul Rahman bin ‘Abdul Qari yang
berkata: Pada satu malam di bulan Ramadan aku keluar bersama ‘Umar al-Khaththab
r.a ke masjid. Di dapati orang ramai berselerakan. Ada yang solat bersendirian,
ada pula yang bersolat dan sekumpulan (datang) mengikutinya. ‘Umar berkata:
“Jika aku himpunkan mereka pada seorang imam adalah lebih baik.” Kemudian
beliau melaksanakannya maka dihimpunkan mereka dengan (diimamkan oleh) Ubai bin
Ka’ab. Kemudian aku keluar pada malam lain, orang ramai bersolat dengan imam
mereka (yakni Ubai bin Ka’ab). Berkata ‘Umar: “Sebaik-baik bidaah adalah
perkara ini, sedangkan yang mereka tidur (solat pada akhir malam) lebih dari
apa yang mereka bangun (awal malam).” – Hadis riwayat Imam al-Bukhari di dalam
Shahihnya no: 2010
Hadis-hadis di atas membuktikan Rasulullah s.a.w pernah
melaksanakan solat tarawih secara berjemaah dan juga bersendirian. Oleh itu,
kedua-duanya cara solat sama ada secara berjemaah atau sendirian adalah sunnah
Rasulullah s.a.w. Namun demikian menerusi hadis di bawah, Rasulullah s.a.w.
menegaskan kelebihan mengerjakan solat tarawih secara berjemaah sehingga
selesai umpama mendapat ganjaran solat sepanjang malam dan inilah yang
sewajarnya cuba kita usahakan untuk mendapatnya pada bulan Ramadan yang penuh
berkat ini. Abu Dzar al-Ghafiri r.a berkata: “Kami berpuasa bersama Rasulullah
s.a.w pada bulan Ramadan. Baginda tidak mengerjakan solat (tarawih) bersama
kami sehingga tinggal lagi tujuh malam terakhir (bulan Ramadan). Lalu (pada
malam itu) baginda mengerjakan solat (tarawih) bersama kami sehingga sepertiga
malam. Kemudian, baginda tidak keluar mengerjakan solat (tarawih) bersama kami
pada malam yang keenam (sebelum akhir Ramadan). Kemudian, baginda mengerjakan
solat (tarawih) bersama kami pada pada malam kelima (sebelum akhir Ramadan)
sehingga seperdua malam. Aku (Abu Dzar) berkata: Ya Rasulullah! Alangkah
baiknya jika kamu memberi keringanan kepada kami untuk mengerjakan solat pada
sisa-sisa malam ini. Rasulullah s.a.w menjawab: Sesungguhnya sesiapa yang
mengerjakan solat tarawih bersama imam sehingga selesai, Allah menulis
(ganjaran) baginya umpama mengerjakan solat sepanjang malam.” – Hadis riwayat
al-Nasaai di dalam Sunannya, no: 1587.
4.
Bacaan dalam solat tarawih
Rasulullah s.a.w. tidak menetapkan bacaan ayat-ayat atau
surah-surah yang tertentu pada rakaat-rakaat yang tertentu mahupun pada
malam-malam yang tertentu untuk solat tarawih ini. Dalam hal ini imam diberikan
kebebasan sepenuhnya untuk memilih surah-surah yang hendak dibaca sesuai dengan
kemampuannya dan keadaan jemaah yang mengikutinya. Sekiranya para jemaah mempu
serta berkeinginan kepada bacaan yang panjang maka hendaklah solat tarawih
tersebut dipanjangkan bacaannya sebagaimana yang telah dilakukan oleh generasi
al-Salafussoleh. Namun demikian sekiranya solat tarawih tersebut dididirikan
dengan bacaan yang panjang akan menyebabkan para jemaah lari dari solat jemaah
maka hendaklah imam tersebut meringankan bacaannya.
5.
Berzikir di antara solat-solat tarawih
Mereka yang mengerjakan solat tarawih ini akan berehat
untuk menghilangkan penat diselang-selang solat tersebut. Dari tatacara inilah
solat qiyam ramadhan mendapat gelaran tarawih. Para ulamak sepakat tentang
disyari’atkan untuk istirehat setelah selesai mengerjakan empat rakaat. Amalan
inilah yang telah diwarisi daripada generasi al-Salafussoleh dan ianya
berkemungkinan didasari daripada perkataan ‘Aisyah r.a ketika menggambarkan
tatacara solat tarawih Rasulullah s.a.w.: “Baginda solat empat rakaat, jangan
engkau tanya betapa bagus dan panjangnya solat baginda. Kemudian, baginda solat
empat rakaat, jangan engkau tanya betapa bagus dan panjangnya solat baginda.
Kemudian, baginda solat tiga rakaat (witir).” – Hadis riwayat Imam al-Bukhari
dalam Sahihnya, no: 1147.
Tidak disyari’atkan ada bacaan zikir-zikir,
selawat-selawat mahupun doa-doa yang tertentu semasa waktu istirehat ini. Namun
demikan sewajarnya tempoh tersebut dipergunakan untuk membaca ayat-ayat suci
al-Qur’an, zikir-zikir, doa-doa dan selawat yang sabit daripada hadis-hadis
Nabi secara bebas tanpa penetapan bacaan atau kaifiat yang tertentu. Hanya
sahaja yang lebih menepati sunnah adalah zikir, doa atau selawat tersebut
dilakukan secara sendirian dan dengan suara yang perlahan. Tatacara berzikir
sebeginilah yang diperintahkan oleh Allah S.W.T. sebagaimana firman-Nya:
“Sebut serta ingatlah Tuhanmu dalam hatimu dengan
merendahkan diri disertai perasaan takut (melanggar perintahnya) di samping
tidak menguatkan suara, iaitu di pada waktu pagi dan petang. Janganlah engkau
termasuk orang-orang yang lalai.” – Surah al-A’raaf:205.
Berdasarkan ayat di atas, dapatlah kita fahami bahawa
Allah sendiri telah memerintahkan kita sebagai hamba-Nya agar berzikir
kepada-Nya dengan suara yang perlahan atau untuk lebih spesifik hanya diri
sendiri yang mendengar zikir tersebut.
Selanjutnya Allah S.W.T. berfirman: “Apabila
hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku, (beritahu kepada mereka):
Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (dengan mereka). Aku perkenankan
permohonan orang yang berdoa apabila Dia berdoa kepada-Ku. Oleh itu, mereka hendaklah
menyahut seruan-Ku (dengan mematuhi perintah-Ku) dan mereka hendaklah beriman
kepada-KU supaya mereka menjadi baik serta betul.” – Surah al-Baqarah: 186.
Mengenai sebab penurunan ayat ini, al-Qurtubi telah
menyatakan di dalam kitabnya Tafsir al-Qurthubi, jilid 1, muka surat 219:
Daripada al-Sholah bin Hakim bin Mu’awiyah bin Haidah
al-Qusyairi, daripada ayahnya, daripada datuknya, bahawa ada seorang Arab Badwi
berkata kepada Rasulullah s.a.w:
“Wahai Rasulullah! Apakah Rabb kami berada dekat dengan kami
sehingga memadai hanya kami bermunajat (berbisik) kepada-Nya atau Dia berada
jauh sehingga kami perlu menyeru-Nya (dengan suara kuat)? Baginda hanya berdiam
diri. Tidak berapa lama kemudian, Allah turunkan ayat di atas ‘wa idza sa’alaka
‘ibadi ‘anni fainni qorib’. Setelah itu, dinyatakan pula satu riwayat daripada
Ahmad daripada Abu Musa al-Asya’ari r.a, dia telah berkata: Kami pernah bersama
Nabi s.a.w dalam satu peperangan. Setiap kali kami melalui jalan mendaki atau
menurun di suatu lembah, kami akan mengeraskan suara melaungkan takbir. Lalu
baginda mendekati kami seraya bersabda: “Wahai sekalian manusia! Kasihanilah
diri kamu semua kerana kamu tidak berdoa kepada sesuatu yang tuli dan bukan
kepada sesuatu yang berada jauh. Sesungguhnya yang kamu seru itu lebih dekat
berbanding seseorang antara kamu daripada tengkuk unta yang dinaikinya. Wahai
Abdullah bin Qais, bagaimana jika aku ajarkan kepadamu satu kalimah daripada
khazanah syurga, iaitu la haula wa la quwwata illa billah.”
Demikianlah beberapa tatacara solat tarawih yangdiambil
dari hadis-hadis Rasulullah. Semoga ianya dapat dijadikan pedoman bagi kita
semua untuk melaksanakan solat tarawih ini sebagaimana yang telah diajarkan
oleh baginda. Sesungguhnya mencontohi solat Rasulullah s.a.w. telah diwajibkan
oleh baginda sendiri sebagaimana sabdanya: Solatlah kamu sekalian sebagaimana
kamu melihat aku bersolat. – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, no.
631.
Apatah lagi mencontohi Rasulullah s.a.w. adalah bukti
yang jelas yang menunjukkan kecintaan kita kepada Allah S.W.T. sebagaimana
firman-Nya: Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika benar kamu mengasihi Allah maka
ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu.
Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. – ali ‘Imraan (3)
: 31
Semoga dengan kesungguhan kita dalam mencontohi
Rasulullah s.a.w kita akan termasuk dalam golongan yang mendapat rahmat Allah
dan segala dosa kita diampunkan oleh-Nya.
No comments:
Post a Comment