SELEPAS berakhir era komunis dan konfrantasi antara Malaysia dan Indonesia
pada 1965, ini merupakan kali pertama negara berdepan dengan konfrantasi
ketenteraan dengan pihak luar yang menceroboh kedaulatan negara ini.
Walaupun berlaku beberapa insiden berdarah sebelum itu, seperti tragedi
Memali dan serangan militan di Sauk, tetapi ia merupakan kejadian-kejadian
jenayah yang mengugat keselamatan negara dan tidak melibatkan pencerobohan
kedaulatan negara.
Berita pencerobohan kumpulan pengganas yang dipimpin oleh Jamalul Kiram III
ini di Lahad Datu, Sabah mulai 9 Februari Februari lalu telah menggemparkan
seluruh rakyat Malaysia.
Tindakan pengecut kumpulan penceroboh itu bertindak memperdayakan pasukan
komando VAT 69 Malaysia pada hari Jumaat dua minggu lalu menyebabkan rakyat
Malaysia marah.
Rakyat Malaysia semakin berang apabila mengetahui enam lagi anggota polis
kita terbunuh di tangan pengganas ini pada keesokan harinya, terutama apabila
mengetahui beberapa orang anggota polis itu disiksa terlebih dahulu sebelum mereka
dibunuh dengan kejam dengan organ mereka dikeluarkan daripada badan dan kepala
seorang daripada mereka dipenggal.
Jamalul Kiram mengaitkan pencerobohan pengikutnya itu dengan haknya ke atas
Sabah dan bertegas tidak akan tunduk kepada desakan kerajaannya dan kerajaan
Malaysia supaya mengarahkan pengikutnya itu menyerah diri bagi mengelakkan
lebih banyak pertumpahan darah.
Persoalannya apakah benar, Jamalul Kiram mempunyai hak ke atas Sabah
seperti yang didakwanya.
Banyak faktor bagi menolak tuntutan Jamalul Kiram itu sama ada berdasarkan
fakta sejarah mahupun bukti-bukti lain.
Daripada segi faktor sejarah, Kesultanan Sulu sudah tidak wujud lagi
selepas Sultan Sulu ketika itu, Jamalul Kiram II menandatangani Protokol Madrid
pada 1885 yang mengesahkan penyerahan semua wilayah, kedaulatan dan kuasa
Kesultanan Sulu kepada Sepanyol dan menyerahkan kedaulatan Sabah kepada British
North Borneo Company (BNBC).
Protokol Madrid itu kemudian diiktiraf sah oleh Mahkamah Keadilan
Antarabangsa pada 2003.
Protokol Madrid itu ditandatangani selepas satu perjanjian awal antara
Sultan Jamalul A'lam dengan Gustavus Baron de Overbeck serta Alfred Dent, yang
mewakili BNBC pada 22 Januari 1878 untuk memajak Sabah kepada BNBC.
Pajakan yang dikurniakan oleh Sultan Sulu itu merupakan penyerahan secara
kekal sebagaimana yang termaktub dalam perjanjian itu 'selagi ada bintang dan
cakerawala'.
Kesultanan Sulu kemudian menandantangani pula perjanjian dengan Amerika
Syarikat (AS) di bawah Perjanjian Carpenter pada 22 Mac 1915 menyerahkan
sepenuh kuasanya ke atas wilayah-wilayah serta kedaulatannya kepada AS.
Dengan kedua-dua perjanjian itu, Kesultanan Sulu tidak lagi wujud sebagai
sebuah negara, mahupun sebuah kerajaan tetapi hanya sebagai sebuah institusi
beraja tanpa kekuasaan.
Manakala di bawah perjanjian dengan BNBC pada 1878 pula, waris-waris Sultan
Sulu telah menerima bayaran 'cession' sehingga ke hari ini, yang membawa maksud
waris-waris Sultan Sulu mengakui bahawa Sabah telah diserah (ceded), dan
bukannya dipajak (leased), kepada British North Borneo Company.
Status Kesultanan Sulu sebagai sebuah kerajaan terus hilang selepas
Kesultanan Sulu menyerahkan wilayah-wilayah dan kedaulatannya kepada kerajaan
Filipina diikuti tindakan kerajaan Filipina berhenti mengiktiraf Sultan Sulu
selepas kemangkatan Sultan Mohd. Mahakuttah A. Kiram pada 1986.
Adalah difahamkan bahawa Kesultanan Sulu pernah diajak menyertai Malaysia
semasa penubuhan Malaysia dengan penyertaan Sabah dan Sarawak, tetapi ditolak
oleh Sultan Sulu ketika itu yang memilih untuk menyertai Filipina.
Laporan Suruhanjaya Cobbold yang dikeluarkan pada 1 Ogos 1962 yang
mendapati lebih dua pertiga penduduk Sabah dan Sarawak menyokong pembentukan
Malaysia menguatkan lagi hujah bahawa Sabah bersetuju menyertai Malaysia dan
Sabah menjadi sebahagian wilayah Malaysia dengan restu penduduk negeri itu
dengan mendapat sokongan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
Pungutan suara yang diadakan oleh Suruhanjaya Cobbold pada 1962 itu yang
dijalankan selama empat bulan menerima 2,200 memorandum dengan kira-kira 80
peratus penduduk di negeri Sabah dan Sarawak menyokong penubuhan Malaysia dan
bersetuju menyertai Malaysia.
Suruhanjaya Cobbold menyamai Referendum Singapura pada 1962 berhubung
penubuhan Malaysia yang mendapati penduduk Singapura bersetuju menyertai
Malaysia.
Setiausaha Agung PBB ketika itu, U Thant dalam kenyataannya pada 1963
menyatakan bahawa penduduk Sabah "ingin menamatkan status kebergantungan
mereka dan merealisasikan kemerdekaan mereka melalui penyekutuan yang dipilih
secara bebas dengan bangsa lain dalam rantau mereka".
Selepas pembentukan Malaysia pada 16 September 1963, Malaysia terus
membangunkan Sabah seperti yang ada sekarang dan mengambil tanggungjawab untuk
membangunkan infrastruktur untuk kemudahan penduduk Sabah.
Ini membuktikan pemilikan dan pentadbiran berterusan secara aman oleh
kerajaan Malaysia ke atas Sabah.
Mengikut dasar effectivites yang diambil kira oleh Mahkamah Keadilan
Antarabangsa (ICJ), Malaysia boleh dianugerahkan hak ke atas Sabah, seperti
mana yang pernah diberikan kepada kerajaan Malaysia dalam kes Ligitan-Sipadan.
Selain itu, Kesultanan Sulu tidak konsisten dalam tuntutan mereka dengan
mendakwa Sabah sebagai milik mereka, tetapi gagal membuat tuntutan serupa
terhadap wilayah-wilayah lain yang pernah mereka kuasai termasuk pusat
pentadbiran mereka sendiri di Jolo, dan wilayah Palawan, Zamboanga, Basilan dan
Tawi-Tawi di Filipina.
Isu pajakan Sabah kepada British North Borneo Company telah dibawa oleh
waris-waris Kesultanan Sulu ke mahkamah sebanyak dua kali. Kali pertama pada
1939, apabila Hakim Mahkamah Sesyen Borneo Utara, Makaskie memutuskan supaya
BNBC terus membayar kepada waris-waris Kesultanan Sulu.
Apabila Sabah merdeka melalui Malaysia, kerajaan Malaysia meneruskan
bayaran Pajakan Sabah itu kepada sembilan waris Kesultanan Sulu, membuktikan
Malaysia berhak terus mengurus dan mentadbir Sabah selepas mengambil alih
pentadbiran daripada penjajah British.
Memandangkan Kesultanan Sulu tidak lagi wujud sebagai sebuah negara dan
kerajaan, serta sudah hilang kedaulatan dan kekuasaannya setelah menyerahkan
wilayah-wilayah dan kedaulatannya kepada Sepanyol, AS dan kemudian kepada
kerajaan Filipina, maka tuntutan Jamalul Kiram III ke atas Sabah tidak sah
kerana perjanjian pajakan itu ialah antara Kesultanan Sulu dengan BNBC dan
bukan antara waris Kesultanan Sulu dengan BNBC.
Lebih-lebih lagi statusnya sebagai Sultan Sulu tidak diiktiraf oleh
mana-mana kerajaan termasuk kerajaan Filipina, malahan oleh waris-waris
Kesultanan Sulu yang lain.
Keputusan Hakim Makaskie itu supaya BNBC terus membayar kepada sembilan
waris Kesultanan Sulu mengesahkan lagi pemilikan Malaysia ke atas Sabah kerana
Malaysia terus membayar pajakan sebagai mematuhi perjanjain 1878 itu.
Melalui perintah itu, Hakim Makaskie sendiri cuba memberi pentafsiran baru
secara tersirat kepada istilah pajakan itu. Secara langsung juga penerusan
pembayaran pampasan itu membawa maksud putusnya perjanjian tersebut antara
Kesultanan Sulu dan BNBC, dan kemudiannya dengan Malaysia kerana kerajaan
Malaysia tidak lagi berurusan dengan Kesultanan Sulu.
Sebenarnya Malaysia boleh bertindak tidak membayar kerana Kesultanan Sulu
sudah tidak ada lagi, maka secara semula jadinya juga soal pajakan juga sudah
hilang dan tidak timbul lagi.
Dalam satu lagi kes yang sama di Mahkamah Jolo pada 2011, hakim ketika itu
turut membuat keputusan yang sama.
Berdasarkan hujah-hujah itu, Jamalul Kiram tiada hak untuk menuntut Sabah
lagi bagi mewakili kaum Tausug, selain hanya jika beliau mempunyai kepentingan
tertentu untuk dirinya dan keluarganya.
Sejak perjanjian 1878 dan penyerahan Sabah kepada BNBC, Kesultanan Sulu
juga tidak berbuat apa-apa untuk rakyat Tausug di Sabah mahupun membawa
kemajuan di Sabah.
Wang pajakan yang diterima sejak 1878 sehingga kini itu juga tidak
dikongsipun dengan rakyat Tausug dan Sabah.
Maka rakyat Sabah tidak berhutang apa-apa dengan Jamalul Kiram.
Tindakan pengikut Jamalul Kiram menceroboh Sabah dan menggunakan tindakan
keganasan untuk mencapai maksudnya itu adalah bertentangan dengan undang-undang
antarabangsa, dan kerajaan Filipina serta Malaysia perlu bersatu bertindak
menghapuskan mereka. -Utusan
No comments:
Post a Comment