Betul ke Jika Tol dihapuskan negara akan jatuh Muflis
Itu kata-kata yang di war-warkan oleh Pak Menteri kelahiran
Umeno...
Munkin juga kata-kata itu lebih mesra kepada Tokan
Untuk lebih pencerahan. Meh sini nak surahkan bab tol
neh..
Sejarah Pembinaan
Lebuhraya Utara Selatan (PLUS)
1)Lebuhraya Utara-Selatan ialah projek lebuh raya
kebangsaan pertama yang menghubungkan utara dan selatan Semenanjung Malaysia
merentasi 8 buah negeri menghubungkan bandar-bandar utama di bahagian barat
Semenanjung Malaysia menjadikan ia lebuh raya terpanjang di Malaysia dengan
panjang keseluruhan 847.7 kilometer, menghubungkan antara Bukit Kayu Hitam hingga
ke Johor Bahru.
2)Pembangunan rangkaian lebuh raya pertama kebangsaan itu
dijalankan secara berperingkat bermula dari tahun 1981 hingga 1995. Lembaga
Lebuhraya Malaysia ditubuhkan pada tahun 1980 bagi memantau kerja pembangunan
peringkat awal sebelum tugasan tersebut diserahkan sepenuhnya kepada PLUS
Expressway Bhd mulai tahun 1988. Lebuhraya Utara-Selatan beroperasi secara
berperingkat-peringkat:
3)Rangkaian Lebuhraya Utara-Selatan terdiri daripada jajaran
utara, Jambatan Pulau Pinang, Lebuhraya Baru Lembah Klang dan jajaran selatan.
Jajaran utara bermula dari Bukit Kayu Hitam, Kedah hingga ke Jalan Duta, Kuala
Lumpur. Jajaran selatan bermula dari Sungai Besi, Kuala Lumpur menganjur ke
selatan dan berakhir di Johor Bahru. Kedua-dua jajaran tersebut dihubungkan
dengan Lebuhraya Baru Lembah Klang dan Lebuhraya Utara-Selatan Hubungan Tengah.
4)Lebuh raya adalah kejayaan dasar Penswastaan tanpa membebankan kewangan
kerajaan.
Antara Fakta Konsesi
Tol Bagi Lebuhraya-Lebuhraya di Malaysia
Pembinaan Lebuhraya
Utara Selatan :
-Mula
Dibuka : 8 September 1994
-Kos
Pembinaan : RM 6 billion
-Pendapatan
: RM24.3 billion
- Keuntungan
: RM 18.3 billion setakat ini...
-ROI : 305%
-Tempoh
konsesi : Sehingga Disember 2038.
Pembinaan Lebuhraya
Metramac
-Kos
Pembinaan : Hanya RM45 juta
-Keuntungan
: RM440 juta
-ROI : 978%
Pembinaan Lebuhraya
Kuala Lumpur – Karak
-Kos
Pembinaan : Sekitar RM451 juta
-Keuntungan
: RM1.4 billion
-Tempoh
konsesi : selama 38 tahun.
Pembinaan Lebuhraya
Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP)
-Kos
Pembinaan : RM1,08 bilion
-Keuntungan
: RM1.61 bilion.
-Tempoh
konseasi : selama 34 tahun
Berapa lama masa yang diperlukan kepada taikun-taikun
konsesi tol ini untuk mengumpul kekayaan hasil keperitan pembayar tol? Kita
perlu realistik dalam berbuat keputusan. Jadi, konsesi tol yang sudah pun memperolehi keuntungan yang jauh lebih
tinggi daripada modal yang dikeluarkan sepatutnya sudah boleh dihapuskan.
Yang pastinya syarikat konsesi tol boleh dikatakan hampir
mustahil untuk tidak balik modal. Jikalau aliran kenderaan kurang, kerajaan
kena top-up, dan, inilah yang terjadi apabila PLUS terpaksa membeli lebuhraya
yang “tak laku” seperti :
1)Lebuhraya
Seremban – PD expressway
2)Menanggung
kos akibat penutupan tol seperti di Plaza Tol Senai di mana PLUS hanya mengutip
tol di Tambak Johor sahaja
3)Lebuhraya
Kulim
Tak cukup lagi dengan itu, syarikat konsesi dibenarkan
untuk menaikkan kadar tol mengikut tempoh yang dipersetujui. Tetapi sekiranya
kadar kenaikkan tidak dipersetujui, maka kerajaan terpaksa membayar pampasan
atau ganti rugi kepada syarikat konsesi. Akhirnya “plus-minus” apabila
dikirakan semula nilai pampasan yang telah diberikan oleh kerajaan kepada
syarikat konsesi, sebenarnya kerajaan juga mampu membina lebuhraya tanpa
swastakan lebuhraya tersebut.
Samalah juga dengan kes air Langat 2. Menteri cakap pun
flip-flop, kejap kena tanya dengan pemegang konsesi, lepas tu kata kerajaan
negeri Selangor sengaja nak membazir wang rakyat... atau tak ader asyuk!!!
Hapus dulu tol Sungai Nyior
Kuala
Kangsar: Pakatan pembangkang dicabar menghapuskan Tol Sungai Nyior di Pulau
Pinang terlebih dulu, sebelum berjanji kepada rakyat menghapuskan semua tol di
seluruh negara jika memenangi Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).
Menteri
Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir, turut mempersoalkan keupayaan
pembangkang mahu menghapuskan tol itu jika penghapusan tol 50 sen di Tol Sungai
Nyior yang dijanjikan DAP pada manifesto PRU-12 masih tidak dilakukan sehingga
sekarang.
Tolnya
50 sen saja, itupun dia tidak mampu nak buat (hapuskan), jadi boleh percaya ke?
(hapuskan tol seluruh negara), katanya ketika berucap pada majlis Himpunan
Rakyat 1Malaysia Parlimen Kuala Kangsar di sini, semalam.
Majlis
itu disempurnakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
Antara
janji DAP pada PRU-12 ialah menghapuskan tol di Jambatan Pulau Pinang (RM7
sekali masuk) dan Tol Sungai Nyior (50 sen sehala) serta bonus RM6,000 setahun
kepada keluarga berpendapatan RM6,000 ke bawah.
Pakej BORR
Kadar
tol di laluan itu sebahagian pakej projek Lingkaran Luar Butterworth (BORR)
yang bernilai RM400 juta ialah 50 sen hingga RM3.90 mengikut kelas kenderaan.
Zambry
berkata, pembangkang juga menjanjikan yang terbaik untuk rakyat di Selangor
termasuk pemberian wang tunai kepada ibu tunggal tetapi semua itu tidak
ditunaikan. dari surat kabar mesra Umeno
Hapus tol tidak masuk akal
BUTTERWORTH - Janji pakatan pembangkang untuk menghapuskan tol lebuh raya apabila
memenangi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) adalah tidak masuk akal dan sukar
untuk dilaksanakan.
Menteri
di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop berkata, cadangan itu
jika dilakukan akan menyebabkan kerajaan
terpaksa menanggung beban hutang yang banyak.
Katanya,
ia tidak menolak kemungkinan negara akan
menjadi muflis hanya kerana membayar pampasan kepada syarikat konsesi lebuh
raya.
Menurut
beliau, jika pakatan pembangkang menghapuskan tol, mereka tidak akan mempunyai
sumber kewangan selain meminjam daripada pihak luar.
"Bila
sudah pinjam, siapa yang akan bayar...sudah pasti anak cucu kita susah, kita
tak mahu anak cucu kita susah hanya disebabkan pakatan nak buktikan boleh tunai
janji pada kita sekarang. Surat khabar mesra Umeno jugak.
No comments:
Post a Comment