Zhang Ziyi |
Zhang Ziyi
selesa pilih laluan bersih memacu bakat sebagai pelakon.
Melewati
lebih sedekad sebagai insan seni, lunak bicara Zhang Ziyi dibaluti bait
perkataan matang, menterjemahkan sisi dirinya yang masih kental memegang adat
tanpa sesekali membiarkan ia hakis ditelan masa.
“Ramai
memilih laluan tidak baik ketika berusaha mencari diri. Namun itulah realiti
dunia seni - ia bukan sebuah dunia yang bersih,” kata Ziyi, ikon industri
perfileman China yang terpaksa bergelut dengan pelbagai tafsiran umum sejak
serius menceburkan diri di layar lebar pada 1999.
Dua personaliti
Aktres
kelahiran Beijing berusia 33 tahun itu berkata, setiap manusia dikurniakan dua
sisi personaliti berbeza sama ada kental atau lembut.
Pegangan
itu juga kata Ziyi, menjadi titik tolak yang menyerlahkan kekuatan dan pesona
dirinya apabila beraksi di layar perak..
Serlah persona
Pegangan
itu juga kata Ziyi, menjadi titik tolak yang menyerlahkan kekuatan dan pesona
dirinya apabila beraksi di layar perak.
“Setiap
kali menjiwai watak kental, sebahagian daripada kekuatan itu ada dalam diri
saya. Begitu juga apabila memainkan peranan yang penuh kelembutan. “Setiap
aspek diri saya ada dalam karakter yang saya jayakan,” katanya.
Menjalani
latihan sebagai penari sejak berusia 11 tahun, Ziyi menghabiskan masa selama
enam tahun untuk menguasai tarian tradisional Cina, sebelum mendalami klasik
balet. Namun seperti yang sering diucapkan dalam beberapa temubual sebelum ini,
Ziyi selalu berasakan tarian tidak menjanjikan masa depan gemilang buat
dirinya.
“Mungkin
ia hanya perasaan saya ketika itu tetapi apabila menoleh semula laluan yang
pernah dilalui saya tidak membuat pilihan yang salah.
Beralih profesion
“Beralih
profesion daripada tarian kepada lakonan adalah pilihan yang tepat. Saya
merasai kepuasan luar biasa setiap kali berlakon tetapi tidak ketika menari,”
katanya yang ditawarkan watak utama dalam The Road Home yang menjulang anugerah
perak di Berlin Film Festival pada 1999.
Tiada
siapa menduga, perjalanan yang direntasi sejak berusia 19 tahun mampu membawa
langkahnya hingga menerjah pasaran antarabangsa. Semua itu kata Ziyi, berlaku
secara semula jadi kerana dia tidak pernah merencana perjalanan dan laluan
kerjaya seninya.
“Selepas
The Road Home, saya ditawarkan untuk membintangi Crouching Tiger, Hidden Dragon
(2000) diikuti Rush Hour 2 (2001).
Ia berlaku
terlalu pantas, setiap satu seperti tersusun indah. Saya tidak pernah terfikir
segala kemungkinan itu,” katanya.
Sejurus
selepas menjayakan House Of The Flying Daggers pada 2004, Ziyi mengukuhkan lagi
profil dirinya di Hollywood menerusi dua filem iaitu Memoirs of a Geisha dan
Horseman.
Ziyi
berkata, dia terhutang budi kepada Wong Kar-wai yang banyak membantunya dalam
mengukuhkan profil lakonannya sejak kali pertama berkolaborasi dalam filem
romantik drama, 2046. Keakraban yang terbentuk ketika menyertai Festival Filem
Cannes, membuatkan Ziyi tidak lagi melihat Kar-wai sebagai pengarah sebaliknya
sebagai mentor dan sahabat.
“Tidak
kira bagaimana proses dan hasilnya, Kar-wai pada mata saya seorang yang
bijaksana. Dia hanya satu dan tidak ada bandingnya. “Mungkin kerana itu, saya
tidak pernah peduli sama ada dia memberikan skrip atau sebaliknya ketika
ditawarkan berlakon di bawah arahannya.
“Sekiranya
kamu mempercayai seseorang, serahkan saja kepadanya untuk menguruskan semua
itu,” katanya. Atas kepercayaan itu, khalayak lebih mengenali Ziyi sebagai
seorang pelakon yang begitu berhati-hati dalam pemilihan watak.
Utamakan
karakter “Saya mengutamakan karakter yang menggerakkan saya, berbeza filem
arahan Kar-wai kerana saya akan pantas memberikan persetujuan tanpa terlebih
dulu melihat skrip. “Sama seperti The Grandmaster yang ditayangkan Januari
lalu. Saya memberikan persetujuan tanpa melihat skrip kerana apa yang utama
adalah kepercayaan.
“Cara kami
bekerja juga unik. Pembangunan karakter dan keserasian antara watak dilakukan
ketika di set penggambaran. “Pada permulaan, banyak babak yang menuntut saya
meluahkan emosi.
Dalam
proses itu, kami menyedari watak itu adalah sebaliknya. “Pada akhirnya, babak
menangis yang dilakonkan hanya sia-sia kerana ia perlu ditangani dengan cara
berbeza. Sepanjang penggambaran, kami cuba mencari arah dan personaliti
karakter berkenaan,” katanya.
Dugaan getir
Akur
dirinya sebagai fokus masyarakat, Ziyi tidak dapat mengelak daripada berterusan
mangsa fitnah yang cuba merosakkan reputasinya di mata dunia. Paling
menyakitkan laporan media pada Mei lalu yang mendakwa dia menerima bayaran
RM340 juta untuk tidur bersama bekas pegawai atasan Parti Komunis, Bo Xilai
antara 2007 dan 2011.
Dakwaan
itu bermula daripada sebuah laman sesawang berbahasa Cina yang berpangkalan di
Amerika Syarikat, sebelum disebarkan oleh tabloid dari Hong Kong, Apple Daily.
Mereka cerita
“Mungkin
kerana saya tidak begitu rapat dengan penggiat media di Hong Kong, membuatkan
mereka dengan mudah memetik kata-kata saya atau mereka-cipta cerita hanya
berdasarkan foto yang diperoleh.
“Mereka
tidak pernah berputus asa, malah akan sentiasa mereka-reka cerita mengenai
saya. Setiap kita melihat sesuatu dari sudut berbeza, mungkin mereka mahu
melihat saya di rumah supaya lebih dekat dan dihargai.
“Tetapi
saya bekerja dalam dunia yang berbeza, malah tidak pernah berharap semua orang
akan menghargai apa yang saya lakukan,” katanya.
No comments:
Post a Comment