Catatan terbaik dari: Dr Mohd Asri Zainul Abidin
KOLUM Cinta adalah perkara yang tidak boleh dibuat-buat.
Ia satu perasaan yang muncul dari lubuk sanubari. Ia lahir dalam jiwa dan
diterjemahkan dalam tindakan. Apabila seseorang itu benar-benar kasihkan kita,
maka tindakan dan sikapnya terhadap kita juga adalah lambang dan hasil dari
keindahan cintanya.
Sesiapa yang ada pasangan yang mencintainya, dia akan
tahu keindahan hubungan yang dibina atas cinta. Lihat cara suami atau isteri
anda melayan anda, maka anda dapat mengukur tahap cintanya kepada anda. Lagi
dalam kasihnya, lagi indah hubungan dan sikapnya terhadap anda.
Justeru, hendaklah dibezakan antara kehendak seks antara
pasangan dan cinta. Seks ada yang berteraskan nafsu semata dan ada yang
merupakan gabungan antara cinta dan nafsu. Seseorang yang ghairah seksnya,
bukan bererti dia penuh cinta.
Namun, cinta yang mendalam membawa kepada hubungan seks
yang indah. Ini boleh diibaratkan macam pemberian wang bantuan oleh sesebuah
kerajaan kepada rakyat. Pemberian itu bukan semestinya menggambarkan cinta
kerajaan kepada rakyat. Boleh jadi ia sekadar nafsu ingin berkuasa dan
pemberian itu demi melangsaikan kehendak dirinya.
Rakyat yang menerima bantuan juga bukan semestinya
mencintai kerajaan yang memberi. Dia sudi menerima kerana merasakan itu haknya,
ataupun dia memerlukannya tapi jiwanya mungkin menyumpah dan menyampah. Persis
seperti hubungan antara suami isteri yang hidup dalam keadaan keterpaksaan tapi
penuh kebencian.
Namun tidak boleh dinafikan betapa ramai yang tertipu
lalu menganggap setiap hubungan seks itu tanda cinta sehingga gagal membezakan
antara pelacur yang menanti upah dan isteri yang menanti pahala dan takutkan
dosa.
Pelacur
Demikian, ada rakyat dalam dunia ini yang menganggap
setiap pemberian kerajaan itu tanda cinta kepada mereka sedangkan mereka lupa
pemberian itu tidak dibina atas kejujuran cinta, sebaliknya atas upah sokongan
dan undi.
Pun begitu, pelacur kadangkala kurang buruk dari
sesetengah kerajaan atas muka bumi ini kerana pelacur mengambil upah dari hasil
dirinya.
Sementara pemimpin dan kerajaan yang menipu mengambil
wang negara dan rakyat yang dibahagikan semasa sendiri terlebih dahulu dan
sedikit pemberian untuk rakyat sambil berlagak seolah wang tersebut dari poket
peribadi mereka.
Adapun hubungan seks halal yang penuh cinta itu
melahirkan kepuasan jasmani dan rohani. Tiada pemberontakan dan penuh
kedamaian.
Ia seperti sebuah kerajaan yang cintakan rakyat. Amanah
terhadap pengurusan negara. Harta negara bukan habuan untuk isteri dan keluarga
mengaut kekayaan yang gila-gila.
Negara diuruskan dengan sebaiknya dengan penuh keikhlasan
sehingga rakyat terasa kejujuran itu. Kejujuran itu menimbulkan rasa cinta
rakyat kepada diri pemerintah.
Pemerintah mengawal negara dari ancaman luaran dan juga
dalaman. Ancaman musuh yang terang, dan juga orang sekelilingnya yang
kadang-kala lebih memusnah kekayaan negara dibanding mereka yang digelar
‘musuh’.
Isteri dan Kroni
Betapa ramai pemerintah yang dibenci kerana tingkah laku
isteri dan kroni. Inilah ancaman dalaman yang meragut peluang dan kesempatan
sehingga kekayaan negara tertumpu dalam tangan mereka.
Hanya pemerintah yang amanah dan cekap sahaja dapat
menguruskan negara dari ancaman luaran dan dalaman ini. Hasilnya, kasih-sayang
rakyat dan kesetiaan lahir dalam tindakan para pegawai kerajaan dan rakyat
bawahan.
Kata Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah r.h (meninggal 728H)
dalam kitabnya As-Siyasah asy-Syar’iyyah fi Islah ar-Ra’i wa ar-Ra’iyyah:
“Tidak boleh para pemerintah membahagikan harta negara mengikut nafsu mereka
seperti mana seorang pemilik harta membahagikan harta miliknya.
Sebaliknya, para pemerintah hanyalah pemegang amanah,
wakil dan utusan. Mereka bukan pemilik harta. Ini seperti yang Nabi s.a.w
sabda: “Aku –demi Allah- tidak boleh memberi (harta awam) ataupun menghalang
seseorang. Aku hanya pembahagi yang meletakkannya di mana sahaja aku
diperintahkan”. Ini diriwayatkan oleh al-Bukhari daripada Abu Hurairah r.a.”
“Inilah rasul Tuhan semesta alam yang memberitahu bahawa
dia tidak mempunyai hak menghalang dan memberi dengan kehendak dan pilihannya
seperti mana seorang pemilik harta yang boleh berbelanja dengan hartanya, dan
seperti raja-raja yang memberikan kepada sesiapa yang mereka suka. Sebaliknya
dia (Rasulullah s.a.w) hanya seorang hamba Allah, membahagikannya mengikut
arahan Allah. Dia meletakannya di mana yang Allah perintahkan”.
Sambung Ibn Taimiyah lagi: “Demikian apabila seseorang
berkata kepada (Khalifah) ‘Umar bin al-Khattab: “Wahai Amir al-Mukminin!
Andainya engkau tambah peruntukanmu dari harta Allah ta’ala (harta negara).
Jawab ‘Umar: “Tahukah engkau apakah bandingan antara aku dan rakyat? Ia
umpamanya satu kaum yang berada dalam satu perjalanan, lalu mereka
menghimpunkan harta mereka kemudian mereka menyerahkannya kepada seseorang
untuk membelanjakannya untuk mereka. Apakah halal untuk lelaki itu mengutamakan
dirinya dengan menggunakan harta mereka?.”
Lagi kata Ibn Taimiyyah: “Pernah dibawa kepada ‘Umar bin
al-Khattab r.a. harta yang banyak dari bahagian khumus (bahagian dari rampasan
perang). Kata ‘Umar: “Sesungguhnya tentera telah menunaikan amanah”. Kata
mereka yang hadir kepada ‘umar: “Sesungguhnya engkau telah menunaikan amanah
kepada Allah ta’ala, maka mereka pun menunaikan amanah kepada engkau. Jika
engkau mengambil harta negara sesuka hati, begitulah juga mereka akan lakukan”
[m/s 51-52. Kuwait: Dar al-Arqam (1406H)].
Teladan
Dari jawapan rakyat kepada Khalifah ‘Umar bin al-Khattab,
kita dapat tahu bahawa antara punca utama rakyat bawahan tidak amanah, setia
dan jujur kepada negara dan harta awam adalah disebabkan pemimpin yang tidak
amanah.
Jika pemimpin itu amanah, pasti rasa cinta dan setia
kepada negara akan bersemarak dalam jiwa rakyat jelata. Justeru jangan hairan
jika kita lihat rakyat di negara-negara maju rakyat mereka lebih sayangkan
negara dibandingkan negara-negara umat Islam yang pengurusan kepimpinannya
tidak jujur dan khianat.
Hilang ataupun terhakisnya semangat patriotic dan setia
kepada tanahair, sebahagiannya hasil dari tindak tanduk kegelojohan golongan
atasan mengisi tembolok sendiri. Apabila golongan atasan memiliki kekayaan yang
zahir pada diri, ‘isteri’ dan anak dengan kadar yang tidak masuk akal dan
sangat luar biasa, maka rakyat kesusahan mula membenci para penguasa mereka.
Sekalipun jika ada yang mendakwa kekayaan itu hasil menabung dari kecil, tetapi
itu hanya ungkapan untuk memperbodohkan rakyat jelata.
Apabila datang musim maulid kita bercakap tentang Nabi
s.a.w dan teladan dalam kepimpinan, namun dunia umat Islam masih terlalu jauh.
Nama Nabi s.a.w hanya sekadar untuk modal politik menyedapkan bicara di hadapan
rakyat. Di mana Nabi Muhammad s.a.w dan kepimpinan negara umat Islam
kita?! Semasa peperangan Badar, tentera
Islam mempunyai jumlah kenderaan yang begitu terhad. 70 ekor unta terpaksa
dikongsi oleh tiga ratus beberapa belas orang tentera.
Nabi s.a.w berkongsi dengan ‘Ali bin Abi Talib dan Abu
Lubabah. Memandangkan kedudukan Nabi s.a.w dan mereka berdua lebih muda dari
Nabi s.a.w maka mereka meminta agar Nabi s.a.w sahaja yang menggunakan unta
tersebut. Namun, dengarlah jawapan Nabi s.a.w kepada mereka: “Tidaklah kamu
berdua lebih kuat daripadaku, dan tidak juga aku orang yang paling kurang
memerlukan pahala dibanding kamu berdua” (Riwayat Ahmad, Ibn Hibban dll. Hadis
bertaraf hasan).
Demikianlah pemimpin yang berkongsi perasaan dan keadaan
rakyat. Maka dari situ suburlah cinta dan setia antara rakyat dan pemimpin.
Teruruslah negara, hidupkan kedua pihak dalam keadaan cinta dan setia. Pemimpin
bukan pelacur yang menjual diri untuk mendapat upah. Pemimpin tidak boleh
menipukan rakyat dengan pemberian yang mengkaburkan untuk mendapatkan undi
sedangkan kesemua itu tidak dibina atas cinta dan kejujuran terhadap negara.
No comments:
Post a Comment