Perpaduan Ummah: Harapan, Realiti Dan Cabaran - Raja
Nazrin
Raja Nazrin Shah, 24
Feb 2013
Titah Duli Yang Maha Mulia Pemangku Raja Perak Darul
Ridzuan
Raja Nazrin Shah Di Majlis Wacana Perpaduan Ummah Anjuran
Dewan Bahasa Dan Pustaka
Tarikh: 19 Februari 2013 (Selasa); Jam: 10.00 Pagi
Tempat: Balai Budaya Tun Syed Nasir Dewan Bahasa Dan
Pustaka, Kuala Lumpur.
Bismillahi Rahmani Rahim
Assalamualaikum
Warahmatullahi Wabarakatuh.
Segala puji milik ALLAH Subhanahu Wata’ala. Salawat dan
salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad Sallallahu Alai Wassalam, juga ke
atas keluarga dan para sahabat Baginda; seterusnya ke atas para tabiin dan para
ulama. Semoga memperoleh ihsan sehingga hari kebangkitan.
2. Dewan Bahasa dan Pustaka merintis usaha menganjurkan
Wacana Perpaduan Ummah. Wacana ini berlangsung ketika persaingan politik di
kalangan ummah sedang memuncak. Ia berlangsung pada waktu yang sangat mencabar
memandangkan pilihan raya umum kali ketiga belas, diramal akan diadakan dalam
masa terdekat. Langkah menganjurkannya pada waktu yang sensitif ini, adalah
satu langkah berani. Dewan Bahasa dan Pustaka berkemungkinan berhadapan risiko
untuk disalah ertikan, apatah lagi jika nada diskusi dan jika resolusi yang
dirumuskan, bakal menghiris perasaan mana-mana kabilah politik.
3. Berasaskan
premis, bahawa Dewan Bahasa dan Pustaka berada di atas politik partisan
kepartian, wacana yang dianjurkan ini, memperlihatkan pemikiran jauh penganjur,
bersedia mengambil tanggung jawab untuk membincangkan agenda jangka panjang ummah.
Sepanjang sejarah penubuhannya, Dewan Bahasa dan Pustaka berperanan signifikan
melaksanakan pelbagai kegiatan untuk menyatukan ummah melalui program-program
keilmuan, kebudayaan, kesenian dan persuratan berteraskan Islam dan Melayu.
Jika pun terkandung agenda politik, ia lebih berunsurkan wawasan politik yang
lebih besar untuk memastikan kelangsungan bangsa, terutama dari segi
mempertahankan hak, maruah dan martabat bangsa. Semoga setiap niat suci dan
kerja murni mendapat keredaan dan lindungan ILAHI, Amin Ya Rabul Alamin.
4. Institusi Raja
dan Dewan Bahasa mempunyai sejarah hubungan nostalgik. Bangunan Dewan Bahasa
dan Pustaka telah dirasmikan oleh Seri Paduka Yang Dipertuan Agong pada 31
Januari 1962. Berdasarkan rekod, selepas upacara pengisytiharan kemerdekaan
negara pada 31 Ogos 1957, acara perasmian bangunan Dewan Bahasa dan Pustaka,
merupakan kali pertama selepas merdeka, kesemua sembilan Raja Melayu berangkat
hadir di satu majlis. Dewan Bahasa juga adalah institusi yang setia menjunjung
salah satu dari tujuh wasiat untuk mendaulatkan bahasa Melayu; memastikan
bahasa Melayu dinobatkan sebagai bahasa kebangsaan, bahasa rasmi dan bahasa
ilmu.
5. Perkenan Beta
berangkat menzahirkan titah di Wacana ini adalah dalam semangat ‘rantau jauh diulangi, rantau dekat dikenda’.
Ia memberi ruang kepada Beta dapat bersama rakyat, seiring menghayati pesanan
menurut yang dicatatkan oleh Tun Seri Lanang dalam karya agung Sulalat
Al-Salatin akan amanat Sultan Alauddin kepada putera Baginda:“...rakyat itu umpama akar, Raja itu umpama
pohonnya, jikalau tiada akar nescaya pohon tiada akan dapat berdiri.
Demikianlah Raja-Raja itu dengan segala rakyatnya....”
6. Dalam menyempurnakan hasrat penganjur, Beta juga perlu
teliti memilih ungkap kata, demi memastikan takhta kekal bersifat berkecuali,
berada di atas politik kepartian, terlindung dari disalah tafsir, hingga Raja
dianggap turut terlibat secara langsung dalam politik kepartian; lebih-lebih
lagi menyedari akan terdapatnya hari ini audiens Melayu yang semakin taasub,
berpemikiran secara berpuak – berpendirian semakin berpihak; audiens bangsa
yang semakin hilang pemikiran rasional, audiens bangsa yang semakin kabur
pandangan – semakin kelam penglihatan.
7. Sesungguhnya
institusi Raja turut diamanahkan dengan tanggung jawab fardu kifayah kepada
watan – kepada ummah. Segala yang sedang berlaku, terutama yang menyentuh umat
Melayu, turut diikuti oleh istana secara dekat, diteliti dan dihalusi,
ditimbangkan cerita, diimbangkan berita. Kebelakangan ini, semakin ramai
individu, semakin banyak organisasi yang meletakkan harapan tinggi akan peranan
lebih aktif institusi Raja untuk memastikan wadah perjuangan bangsa tidak jauh
menyimpang – tidak jatuh tergelincir, hingga bangsa Melayu nanti menerima nasib
berdagang di bumi sendiri, bagaikan itik
kehausan di air, bagaikan ayam mati di kepuk, kerana dagang lalu terus ditanak,
sedangkan anak di riba mati tak makan.
8. Penganjur wacana memilih istilah ummah. Perkataan
ummah disebut lima puluh satu (51) kali di dalam Al-Quran, manakala dalam
bentuk jamak, umam disebut tiga belas (13) kali. Berdasarkan tafsiran kamus
Dewan Bahasa dan Pustaka, istilah ummah bermaksud umat Islam yang luas lagi
menyeluruh merentasi sempadan negara – sempadan wilayah. Dalam konteks wacana
ini, Beta memilih untuk memberikan fokus kepada isu perpaduan ummah di
Malaysia; menjurus kepada isu perpaduan Melayu supaya wacana ini tidak
dilarikan penglihatan melihat tungau di
seberang lautan, melupakan gajah di hadapan mata.
9. Akhir-akhir
ini, bangsa bagaikan berhadapan pantang larangan sehingga silu untuk menyebut
perkataan Melayu, di bumi dan di tanah air warisan bangsa yang terletak di
tengah-tengah Nusantara Melayu. Bumi dan tanah air pusaka bangsa, pada satu
ketika dahulu tersohor dengan kemakmuran, berperanan sebagai pusat pertemuan
budaya timur – budaya barat, dilimpahkan sejahtera, di bawah naungan kerajaan
berpayungkan Raja Melayu dan Kerajaan Melayu yang mengamalkan sistem
pemerintahan berteraskan Islam. Jika tidak segera diperbetulkan rasa janggal
untuk menyebut perkataan Melayu, dibimbangkan ia akan menjadi titik mula kepada
pelupusan sejarah dan tamadun bangsa, lantas melarat kepada penghakisan bahasa
dan identiti bangsa. Malah, telah turut kedengaran pengumuman oleh saluran
media rasmi negara yang merujuk Raja Melayu sebagai Raja Malaysia.
10. Ketika bangsa
bagaikan mabuk dilambung ombak globalisasi, amatlah perlu untuk bangsa
diperingatkan kepada fakta sejarah, agar Melayu kekal dijadikan konsep yang
hidup, tidak di hanyutkan oleh arus globalisasi. Konsep Melayu hendaklah kekal
diaktifkan dengan menghormati bahasa Melayu, menghargai budaya Melayu,
menghayati ajaran Islam, mengekalkan kedaulatan bangsa yang dilambangkan oleh
takhta pemerintahan beraja. Sejauh mana Beta melaut, Beta senantiasa menjadikan
pedoman akan ungkap kata yang pernah dizahirkan oleh Paduka Ayahanda Beta,
Hakim Raja Tan Sri Azlan Shah ketika dianugerahkan Ijazah Doktor Persuratan
oleh Universiti Malaya, pada 30 Jun 1979;
Petikan:“ ...bahawa Malaysia adalah sebuah negara
berbilang kaum, berbilang bangsa, berbilang agama, berbilang adat resam. Tetapi
walau bagaimanapun, kita perlu ingat, dan jika kita tidak ingat, maka kita
seharusnyalah diperingatkan, bahawa dalam negara yang semuanya berbilang itu,
mestilah ada suatu asas di mana kita mesti menumpukan perhatian. Dalam konteks
ini, Malaysia telah wujud hasil dari cantuman tiga wilayah,
Persekutuan Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak. Persekutuan
Tanah Melayu pula diasaskan atas tapak kesultanan Melayu Melaka...; Perkataan
‘Negeri Melayu Bersekutu’, ‘Negeri Melayu Tidak Bersekutu’ dan ‘Persekutuan
Tanah Melayu’ masih wujud dalam undang-undang kita. Dengan lain perkataan,
negara Malaysia adalah berteraskan kepada sejarah Melayu, evolusi politik
Melayu, nasionalisme Melayu yang hidup subur dan kepulauan Melayu yang
mempunyai sejarah kebudayaan Melayu....Faktor-faktor dan hakikat inilah yang
melahirkan Negeri-negeri Melayu, Persekutuan Tanah Melayu dan akhirnya
Malaysia”.
11. Dalam
membicarakan mauduk perpaduan ummah, kita tidak terlepas dari menyentuh isu
perpecahan ummah, lantas membawa minda menyelami punca yang menyebabkan
berlakunya pemisahan ummah. Syeikh Rashid Ganusi, pemimpin gerakan An-Nahdah di
Tunisia, berpandangan jika ada dua parti politik orang Islam yang berebut
kuasa, di situlah punca perpecahan umat Islam di mana-mana negara kerana
politik itu mencetuskan kebencian yang luar biasa sehinggakan umat tidak boleh
bersikap rasional lagi.
12. Wacana ini
perlu bersedia membicarakan isu perpecahan ummah secara terang lagi bersuluh,
meskipun air yang ditepuk bakal mercik ke muka sendiri. Dua parti politik
Melayu-Islam, ia itu UMNO dan PAS berperanan paling dominan di negara ini,
khususnya pengaruh mereka di kalangan umat Melayu. UMNO dan PAS semakin
bersaing untuk berada di atas, kedua-dua kabilah sedang rancak berusaha baik
untuk mempertahan, begitu juga untuk mendapatkan kuasa. Terdapat andaian bahawa
jika dua kabilah politik Melayu yang saling berpengaruh ini, kembali bercantum
seperti mana yang pernah berlaku, di era PAS menyertai BARISAN NASIONAL, maka
perpaduan ummah akan tercapai - masalah perpecahan ummah akan selesai. Andaian
tersebut sebenarnya terlalu simplistik untuk dijadikan preskripsi bagi
menangani isu yang sarat dengan kompleksiti; kerana kalau padi tidaknya padi,
lelahlah ummah menampi-nampi.
13. Secara zahir,
perpecahan ummah diandaikan terbelah dalam dua kabilah politik; tetapi perlu
diselami lebih dalam dari itu, kerana dua kabilah politik itu dianggotai oleh
pelbagai individu, tiap seorang memiliki pelbagai kerenah, pelbagai agenda,
pelbagai hasrat, pelbagai niat. Terdapat jurang antara yang tersurat dan yang
tersirat, antara akal dan nafsu, antara kata dan kota. Terdapat musang berbulu ayam, terdapat gunting dalam lipatan, terdapat
sokong membawa rebah. Terdapat perebutan kuasa sesama sendiri terdapat adu
domba. Apatah lagi apabila kuasa dilihat dan digunakan sebagai konduit untuk
membina kekayaan diri - kekayaan famili – kekayaan kroni.
14. Hadis yang
diriwayatkan oleh al-Bukhari mencatatkan ketika mula menghadapi keuzuran
kesihatan, Rasulullah Sallallahu Alai Wassalam bersabda, bahawa Baginda tidak
bimbang kemungkinan ummah menolak keesaan ILAHI, tetapi Baginda lebih bimbang
bahawa selepas kewafatan Baginda, berlakunya pertelingkahan ummah kerana
merebut kekayaan. Kebimbangan Baginda sebenarnya satu ramalan tepat akan
suasana yang akan berlaku selepas Baginda wafat; bahawa ummah walaupun kekal
berpegang kepada Tuhan yang Esa, tetapi mereka berpecah belah kerana
faktor-faktor pangkat, kuasa, kekayaan dan afiliasi, hingga ummah menyisihkan
semangat persaudaraan.
15. Penyertaan PAS
dalam BARISAN NASIONAL pada tahun 1973, tidak seratus peratus direstui oleh
ahli-ahli PAS. Ketika dibentangkan usul untuk PAS menyertai BARISAN NASIONAL,
190 perwakilan mengundi bersetuju, 94 menentang, 19 berkecuali dan 30 memilih
tidak menghadirkan diri. Abu Bakar
Hamzah, Amaluddin Darus, Mohamad Fakaruddin Abdullah, Daud Yatimi adalah antara
tokoh penting yang mengambil pendirian meninggalkan PAS. Selepas muktamar
tersebut, pimpinan PAS terus menghadapi tentangan hingga Dato’ Mohammad Asri
terpaksa mengambil tindakan disiplin memecat lima belas pemimpin parti di
Kelantan, Terengganu, Perlis, Perak dan Johor, menunjukkan perpecahan ummah
tetap berlaku; berlaku sesama ahli PAS. Dalam era tujuh puluhan juga, Angkatan
Belia Islam Malaysia (ABIM) dan Persatuan Ulama Malaysia ditubuhkan; sementara
Darul Arqam meluaskan pengaruh, untuk mengisi vakum perjuangan berteraskan Islam,
menawarkan alternatif kepada mereka yang tidak lagi sefahaman dengan pendirian
PAS ketika itu.
16. Menyertai BARISAN NASIONAL meninggalkan pengalaman
yang amat pahit kepada PAS. Di era tersebut, tercetusnya perpecahan di kalangan
ahli-ahli parti, skandal pemimpin parti didedahkan; ada yang keluar
meninggalkan PAS, parti BERJASA ditubuhkan. PAS hilang kuasa di Kelantan dalam
tahun 1978. Muktamar PAS kali kedua puluh lapan yang berlangsung di Dewan
Bahasa dan Pustaka ini pada 23 Oktober 1982, mendesak Dato’ Mohammad Asri
meletak jawatan Presiden parti; keahliannya digantung pada 30 Januari 1983,
selanjutnya dilucutkan dari menjadi ahli parti pada 24 Februari 1983.12 Yusof
Rawa, atas jawatan Presiden PAS, dalam ucapan bertarikh 1 Mei 1983, menyelar
Dato’ Mohammad Asri dengan nada keras;
Petikan:“ Orang yang cuba menjadikan parti Islam ini
sebagai topeng pasti akan dihancurkan oleh ahli-ahli PAS yang telah membuktikan
kesetiaan mereka kepada perjuangan Islam.”
17. Dato’ Mohammad
Asri menubuhkan parti baru, Hizbul Muslimin Malaysia (HAMIM), membawa HAMIM
menyertai BARISAN NASIONAL, mengalami kekalahan teruk dalam pilihan raya tahun
1986. HAMIM tidak berusia panjang, dibubarkan dalam tahun 1988. Nasib yang
menimpa Dato’ Mohammad Asri adalah satu perulangan peristiwa; menyamai nasib
yang terlebih dahulu dialami oleh Yang Dipertua Agung PAS yang pertama, Haji
Ahmad Fuad. Dalam Mesyuarat Agung PAS bertarikh 26 September 1953, yang
berlangsung di Madrasah Masriyyah, Bukit Mertajam, hasrat Haji Ahmad Fuad
membawa PAS bekerjasama dengan Dato’ Onn Jaafar menyertai ‘National Conference’
telah ditolak. Haji Ahmad Fuad berundur dari memimpin PAS. Nasib yang pernah
menimpa Haji Ahmad Fuad, begitu juga nasib yang menimpa Dato’ Mohammad Asri,
sedikit sebanyak akan dijadikan tamsil oleh pimpinan PAS hari ini dalam
menimbangkan sebarang unjuran untuk bekerjasama dengan UMNO.
18. Penubuhan
BARISAN NASIONAL memberikan kekuatan baru kepada UMNO. UMNO mendapat sinar baru
selepas era kelam pasca pilihan raya 1969. Namun kekuatan baru UMNO, begitu
juga pemulihan imej UMNO, diperoleh bukan semata-mata kerana PAS sudah tidak
lagi menjadi saing politiknya. Sebenarnya berlaku era pembaharuan, satu
renaisans di dalam UMNO. Terdapat faktor-faktor lain yang lebih signifikan yang
berjaya mengembalikan keyakinan ummah kepada UMNO. Kreditnya perlu diberikan
kepada gandingan kebijaksanaan, keberanian dan ketegasan regu pimpinan Tun
Abdul Razak (Allahyarham) dan Tun Dr. Ismail (Allahyarham). Tun Abdul Razak
peka dan meneliti isu-isu utama yang dijadikan peluru menyerang UMNO dan
menyerang Kerajaan semasa kempen pilihan raya 1969, lalu bertindak segera
melakukan langkah-langkah pembetulan.
19. Imej kerajaan
berkaitan rasuah ditangani tanpa bertangguh. Tun Abdul Razak tidak memberi
perlindungan kepada mana-mana juga anggota pentadbiran dan ahli parti yang
terpalit dengan rasuah. Atas nasihat Dato’ Harun Hashim, MAJLIS GERAKAN NEGARA
(MAGERAN) melalui Ordinan Darurat No. 22, memberikan kuasa kepada Ketua
Pengarah Badan Pencegah Rasuah (BPR), untuk membekukan aset orang-orang yang
disyaki melakukan rasuah. Menteri Besar Perak, Dato’ Ahmad Said didedahkan
memiliki wang sejumlah hampir satu perpuluhan dua juta ringgit (1,138,403.00
ringgit); sebanyak tiga ratus tiga puluh ribu ringgit (329,979.00 ringgit) wang
tersebut telah disita kerana didapati diperoleh secara rasuah. Dato’ Ahmad Said
meletakkan jawatan Menteri Besar Perak pada Februari 1970.
20. Dalam bulan Julai 1970, Menteri Besar Terengganu,
Ibrahim Fikri diarah bercuti selama dua bulan dan selepas itu jawatan Menteri
Besar Terengganu digantikan dengan Mahmood bin Sulaiman. Di peringkat
Persekutuan, Khaw Kai Boh diarah berundur dari menjadi anggota jemaah Menteri
pada September 1970. Sepanjang tahun 1970, BPR melakukan 3265 inkuiri, 319
siasatan penuh, melakukan tangkapan 115 individu dan 67 penjawat awam;
sementara tindakan disiplin dikenakan terhadap 87 pegawai. BPR turut diarah
melakukan siasatan terhadap kontraktor dan pembekal yang memanipulasikan proses
tender Kerajaan.
21. Pendekatan
preventif disuntik untuk meningkatkan integriti serta daya tahan pegawai awam
dari godaan rasuah. Skala gaji baru diperkenalkan dengan mengambil kira kos
sara hidup, diperlengkap dengan kemudahan skim pinjaman perumahan, agar
kakitangan awam boleh membeli rumah tanpa perlu bergantung pada sumber kewangan
dari pihak lain. Pada awal tahun 1971, Dato’ Harun Hashim merumuskan bahawa
kempen memerangi rasuah telah mencapai matlamat. Kesungguhan beliau memerangi
rasuah dihargai. Dato’ Harun Hashim diangkat ke kerusi Hakim Mahkamah Tinggi
pada Mac 1971.
22. Tun Abdul
Razak tidak selesa dengan pendekatan salah, yang dilapor dilakukan oleh pihak
tertentu di dalam angkatan tentera, lalu melakukan rombakan pimpinan Angkatan
Tentera Malaysia. Anggota jemaah menteri dan anggota pentadbiran yang dilantik
oleh Tun Abdul Razak terdiri dari kalangan ahli-ahli parti yang kompeten, turut
membawa masuk teknokrat-teknokrat dari kalangan anggota perkhidmatan awam yang
memiliki prestasi cemerlang, antaranya Ghazali Shafie, Abdul Kadir Yusof, Chong
Hon Nyan dan K. Pathmanaban.
23. Suara yang digemakan di Dewan Bahasa ini, melalui
perhimpunan ‘Peristiwa Api dan Air Mata’ atau ‘Keranda 152’ menyentuh isu
Bahasa Kebangsaan diberikan perhatian. Menteri Pelajaran pilihan beliau, Abdul
Rahman Ya’kub melaksanakan secara tegas sistem pelajaran kebangsaan dari peringkat
sekolah hingga ke pengajian tinggi. Universiti Kebangsaan Malaysia ditubuhkan
pada Mei 1970. Dasar Bahasa Kebangsaan dilaksanakan secara tegas. Surat
Setiausaha Agung National Union of Teachers, John Gurusamy yang ditulis dalam
bahasa Inggeris kepada beliau adalah antara surat terawal yang dipulangkan
kembali. Abdul Rahman Ya’kub bertegas, bahawa penggunaan bahasa kebangsaan
tidak boleh dikompromikan; sebarang surat kepada kerajaan yang tidak
menghormati bahasa kebangsaan, hendaklah dimasukkan ke bakul sampah.
24. Pada waktu
yang sama, Tun Abdul Razak mempromosikan tenaga profesional muda di dalam UMNO,
antaranya Musa Hitam, Tengku Razaleigh Hamzah, Adib Adam, Rafidah Aziz, Marina
Yusof yang berada dalam lingkungan usia awal tiga puluhan, di samping Abdullah
Ahmad, Shahril Abdul Samad, Haji Suhaimi Kamaruddin yang belum pun mencecah
usia tiga puluh tahun, sebagai barisan pelapis di dalam parti. Tun Abdul Razak
memahami bahawa untuk mendapat sokongan warga muda, UMNO perlu menggunakan
jambatan yang dibina dari kalangan tenaga muda.
25. Teknokrat yang dinamik dan teknokrat muda turut
diberikan amanah dan kepercayaan. Nama-nama seperti Ani Arope, Taib Andak,
Ungku Aziz, Rashdan Baba, Arshad Ayub, Ainuddin Wahid, Hassan Ibrahim, Ishak
Tadin, Hanif Omar, telah diamanahkan dengan tugas-tugas strategik untuk
menyuntik inovasi di pelbagai jabatan, agensi, badan berkanun, begitu juga
institusi pendidikan negara.
26. Era tersebut
juga menjelmakan emansipasi wanita Melayu secara lebih bermakna. Wanita Melayu
tidak lagi terbatas kepada profesion juru taip, kerani, cikgu dan jururawat
tetapi diberikan peluang yang sama untuk menjawat profesion lebih tinggi. Anak
Melayu juga dibina keyakinan untuk menceburkan diri dalam sektor-sektor
perbankan, kewangan, perdagangan dan industri.
27. Kemiskinan
rakyat ditangani melalui pelbagai pembangunan prasarana, jalan kampung, bekalan
elektrik dan air bersih, klinik desa dan sekolah. Melayu diperkenalkan dengan
budaya pertanian komersial melalui pembukaan Rancangan FELDA secara besar-besaran.
Program pendidikan diutamakan, sekolah berasrama penuh dan pelbagai institut
latihan dibina, program meningkat literasi meliputi orang-orang dewasa,
dilaksanakan oleh KEMAS.
28. Tun Abdul
Razak berjaya membaca secara tepat faktor-faktor yang dapat mengembalikan
keyakinan warga khususnya bangsa Melayu kepada UMNO, dengan memenuhi tuntutan
bangsa tetapi turut diimbangkan secara saksama dengan keperluan kaum lain. Tun
Abdul Razak begitu juga Tun Dr. Ismail berlatar belakangkan keluarga bangsawan
– keluarga atasan; tetapi hati dan jiwa mereka menghayati kemiskinan dan
kedaifan rakyat. Segala yang dilaksanakan berpaksikan kasih ikhlas - kasih
sejati kepada rakyat. Bila berucap, Tun Abdul Razak tidak perlu memetik ayat
Al-Quran; beliau tidak pernah memaparkan imejnya sebagai alim, untuk
mengimamkan makmum bersolat atau memimpin jemaah berdoa, tetapi keikhlasan
bekerja yang beliau pamerkan, mencerminkan pancaran kemurnian dan ketulusan
Islam. Pendekatan pimpinan Tun Abdul Razak memiliki unsur-unsur keselarian
dengan kepimpinan yang dianjurkan oleh Rasulullah Sallallahu Alai Wassalam
berpandukan hadis yang diriwayatkan oleh al-Baihaqi yang bermaksud: “Sesungguhnya kamu tidak dapat membeli hati
manusia dengan harta. Akan tetapi kebaikan budi pekerti kamulah yang menawan
hati mereka”.
29. Ketulusan hati
seorang pemimpin yang luhur itulah, sebenarnya yang menjadi tali pengikat
utama, berjaya menyatukan ummah. Negara kehilangan besar disebabkan pemergian
Tun Abdul Razak dan Tun Dr. Ismail yang terlalu awal menyahut panggilan ILAHI.
Padamlah dua pelita utama, yang mengorbankan diri masing-masing untuk
mencahayakan negara bangsanya. Semoga roh kedua mereka, begitu juga barisan
pimpinan seangkatan mereka yang senantiasa mengamalkan sifat jujur, ikhlas lagi
amanah, dicucuri limpah rahmat ILAHI. AL-FATIHAH.
30. Mulai era
tujuh puluhan, UMNO muncul sebagai organisasi politik yang gagah lagi terulung.
UMNO bukan sahaja mempunyai akar politik yang semakin kukuh tetapi turut
memiliki kekuatan baru, ia itu kekuatan kewangan dan kekuatan ekonomi,
diperkuatkan dengan keahlian lebih ramai cerdik pandai, teknokrat dan
profesional Melayu. Menara UMNO siap dibangunkan dalam tahun 1985, menjadi
mercu tanda kemegahan parti - kemegahan bangsa. Melalui nomini, UMNO terlibat
aktif dalam aktiviti perniagaan dan pelaburan. Lalu UMNO berupaya berdikari,
memiliki sumber kewangan sendiri untuk membiayai kegiatan parti. Komposisi
perwakilan di Perhimpunan Agung UMNO sedikit demi sedikit beralih dari kalangan
guru sekolah, pegawai KEMAS, pegawai penerangan, penghulu dan pegawai rendah
kepada tokoh profesional, tokoh perniagaan, tokoh korporat. UMNO semakin
mencerminkan imej elit masyarakat Melayu.
31. Dalam era UMNO begitu dominan menguasai politik
negara dan memiliki kekuatan ekonomi, UMNO dilanda krisis dalaman. Isu Harun
Idris dan Pemuda UMNO, dakwaan agen komunis meresap di dalam parti, dakwaan
adanya puak Aidit dan puak Nasution, politik wang, krisis kepimpinan. Krisis
kepimpinan 1987, mengakibatkan UMNO disabitkan perintah pembatalan pendaftaran,
menjadi sebab kepada tertubuhnya Parti Semangat 46. Krisis Kepimpinan 1998
mendorong kepada tertubuhnya Parti Keadilan Rakyat. Bermakna, berada dalam satu
kabilah politik yang sama, tidak menjamin perpecahan ummah tidak berlaku.
32. Sejak pilihan
raya Persekutuan pertama yang berlangsung pada 27 Julai 1955, ummah telah
mempunyai opsyen untuk memilih pimpinan Melayu di antara UMNO dan PAS. Lima
puluh dua kerusi dipertandingkan dalam pilihan raya Persekutuan 1955. UMNO
bertanding di tiga puluh lima (35) kawasan, MCA di lima belas (15) kawasan dan
MIC di dua (2) kawasan; Parti Negara dengan sekutunya The National Association
of Perak bertanding di tiga puluh sembilan (39) kawasan (37 terdiri dari calon
Melayu). PAS secara bersendirian, mempunyai sumber yang amat terbatas, malah
tidak berupaya untuk membayar deposit bagi calon yang bertanding; apatah lagi
untuk membiayai perbelanjaan berkempen. Dalam situasi kedaifan sumber, PAS
hanya berupaya meletakkan sebelas (11) calon untuk bertanding; namun berjaya
menidakkan kejayaan seratus peratus Parti Perikatan, dengan kemenangan tunggal
Haji Ahmad Tuan Hussein, seorang guru pondok dari Pokok Sena, yang bertanding
di kawasan Kerian, Perak. Kejayaan tersebut mencatatkan rekod bahawa, PAS adalah
satu-satunya parti pembangkang yang telah menganggotai dewan perundangan
Persekutuan sejak pilihan raya mula diperkenalkan. Kejayaan kecil PAS ini,
laksana ragi yang membantu menyuburkan PAS untuk berkembang.
33. Dalam Pilihan
raya tahun 1959, PAS mencatat kejayaan di luar dugaan. PAS memenangi sembilan
(9) dari sepuluh (10) kerusi Parlimen di Kelantan, hanya kalah di kawasan
Parlimen Ulu Kelantan, kekalahan Amaluddin Darus dengan 464 undi kepada Tengku
Inderaputra. PAS menguasai empat (4) dari enam (6) kerusi Parlimen di
Terengganu, sementara menawan dua puluh lapan (28) dari tiga puluh (30) kerusi
Dewan Undangan Negeri Kelantan dan tiga belas (13) dari dua puluh empat (24)
kerusi Dewan Undangan Negeri Terengganu. Kemenangan ini telah membolehkan PAS
menubuhkan dua Kerajaan Negeri; meletakkan PAS sebagai parti Islam pertama di
Asia Tenggara yang berjaya menubuhkan kerajaan dan merupakan antara parti Islam
terawal di dunia yang berjaya memperoleh kuasa pemerintahan secara
berperlembagaan.
34. Di samping
menguasai tiga belas (13) kerusi di Dewan Rakyat, PAS turut mempunyai empat (4)
anggota di Dewan Negara. PAS berupaya menubuhkan Kerajaan Negeri yang kuat di
Kelantan tetapi di Terengganu PAS berhadapan dengan realiti cabaran untuk
mengurus kejayaan. Bibit perebutan kuasa mula terserlah hingga Timbalan
Presiden PAS, Zulkiflee Muhammad (Allahyarham) menganggap PAS mencapai
kemenangan terlalu cepat. Kebimbangan Zulkifli adalah bacaan yang tepat kerana
Kerajaan PAS di Terengganu tidak bertahan lama. Undi tidak percaya diusulkan
terhadap Mohamad Daud pada 30 Oktober 1961; dua ahli Dewan Undangan PAS
menyokong usul tidak percaya tersebut, sementara tiga lagi memilih berkecuali
mengakibatkan PAS hilang kuasa pemerintahan di Terengganu. PAS hanya kembali
memerintah Terengganu selepas pilihan raya umum kesepuluh yang diadakan pada
tahun 1999, itu juga hanyalah untuk tempoh satu penggal.
35. Kejayaan PAS
di Kelantan dan di Terengganu pada tahun 1959 dan susulan peristiwa menjatuhkan
Kerajaan PAS di Terengganu pada tahun 1961, mula mencetuskan pemikiran
strategik jangka panjang di kalangan beberapa tokoh PAS. Bahawa kejayaan
sekadar berkuasa memerintah di peringkat negeri tidak akan dapat membawa
kejayaan lebih besar kepada PAS. Untuk mencapai kejayaan lebih besar, PAS perlu
memandang jauh, mengatur langkah hingga berjaya menguasai Kerajaan Persekutuan.
Tokoh-tokoh tertentu PAS ketika itu, mula menyedari betapa pentingnya PAS
menjalinkan kerjasama dengan orang-orang bukan Islam. Zulkiflee Muhamad di
tahun enam puluhan, telah mengusulkan agar PAS segera membuka pintu keanggotaan
parti kepada warga negara bukan Islam sebagai ahli bersekutu. Pemikiran
Zulkiflee terlalu jauh mendahului pemikiran majoriti anggota partinya. Idea
Zulkiflee bukan sahaja dibantahi oleh majoriti ahli-ahli jawatankuasa agung
PAS, malah Zulkiflee dalam persidangan jawatankuasa agung PAS yang berlangsung
di Jalan Raja Uda, Kampung Baru, Kuala Lumpur, menangis tersedu-sedu kerana
dikecam hebat sebagai pengkhianat kepada bangsa Melayu; hinggakan Dr. Burhanuddin
Al Helmy terpaksa menangguhkan mesyuarat. Bila mesyuarat di sambung semula,
Zulkiflee dengan penuh hiba menarik balik usul berkaitan.
36. PAS telah
melalui pahit maung perjuangan, era jatuh dan bangun. Bermula dari sebuah
organisasi, terdiri dari kumpulan ulama di dalam UMNO, kemudiannya keluar dari
UMNO, memilih untuk mewujudkan entiti politik sendiri. PAS telah melakukan
pelbagai anjakan untuk kelangsungan perjuangan dan menerokai pelbagai titik
perimbangan untuk mengembangkan pengaruh. Dari organisasi yang amat daif,
menumpang ihsan berteduh di bawah bumbung madrasah milik ulama UMNO, dengan
berbekalkan mesin taip buruk, PAS hari ini telah muncul sebagai kabilah politik
yang menguasai pelbagai teknologi komunikasi moden, di dokong bukan lagi oleh
tok guru dan lebai kampung, tetapi oleh barisan profesional dan teknokrat dari
pelbagai lapisan dengan pemikiran semakin terbuka, berdaya usahawan tinggi,
mengikhtiarkan sumber rezeki secara berdikari.
37. Program pendidikan negara adalah program Dasar
Ekonomi Baru yang paling berjaya memenuhi matlamat membasmi kemiskinan dan
menyusun semula masyarakat. Program pendidikan negara telah berjaya
menghasilkan lebih ramai cerdik pandai dan tenaga profesional di kalangan
generasi muda ummah. Ramai di antara mereka berminat dalam politik; ramai yang
mahu berperanan aktif di dalam politik. UMNO telah terlalu sarat untuk dapat
menyediakan ruang yang boleh menyerap kesemua angkatan muda inteligensia ummah.
Di samping itu, berlaku budaya over protective yang diamalkan di kalangan
sebahagian pemimpin UMNO, yang tidak bersedia menerima kehadiran angkatan
inteligensia muda ini, kerana bimbang angkatan muda bakal mencabar status quo
pimpinan. Di tambah dengan gelombang kebangkitan Islam sejagat, angkatan muda
inteligensia ummah ini, sedikit demi sedikit telah menjadi tenaga baru di dalam
PAS. Mereka memberikan kekuatan baru – mereka menyuntik budaya baru – mereka
melakar imej baru PAS.
38. Mereka didewasakan di tapak semaian politik yang
sehingga kini tidak memperlihatkan budaya bermegah-megah berbentuk material
atau dihiasi dengan pakaian dan kenderaan berjenama. Mereka tidak bersantai di
cofffee house atau di lounge hotel ternama, tetapi bersantai di warung dan di
kedai kopi, berqiamullail di masjid – berusrah di surau. Lalu berlaku asimilasi
budaya yang amat erat, menggabung dan mengimbangkan tradisi dengan modenisasi,
mencantumkan komponen duniawi dengan ukhrawi; menghasilkan produk politik yang
berupaya menyampaikan tazkirah di pondok dan madrasah, pada masa yang sama
bertenaga untuk berdebat di auditorium universiti dan di forum antarabangsa.
Kehadiran mereka telah mengubah kaedah dan pendekatan politik PAS. Kehadiran
mereka semakin terasa.
39. Semasa berucap
kepada perwakilan UMNO Johor Baru pada 19 Februari 2000, mantan Timbalan
Presiden UMNO Tun Musa Hitam memperingatkan:
Petikan: “
Terang-terang saya berani menyatakan sekarang bahawa PAS telah berjaya dengan
hujah-hujahnya memikat orang-orang Islam’.
40. PAS terus
melakukan pelbagai eksperimen politik. Dengan sumber tenaga yang semakin ramai
dan semakin pelbagai, PAS terus mereka-cipta resipi politik yang cuba
diadaptasikan sehampir mungkin dengan audiens dan teater yang dihadapi. PAS
melakukan analisis tepat, akan perubahan komposisi pengundi mengikut pecahan
kaum, melalui pemetaan kawasan pilihan raya baru, yang mula diguna pakai semasa
pilihan raya umum kesebelas pada tahun 2004. PAS menyedari lalu menerima
hakikat bahawa untuk merealisasikan cita-cita politiknya, mereka perlu menjalin
kerjasama dengan bukan Melayu. Hari ini, bekerjasama dengan bukan Melayu, bukan
lagi satu opsyen kepada PAS, tetapi diterima sebagai satu keperluan. Dalam
pilihan raya umum kedua belas, PAS mengulangi kejutan kejayaan. Di samping
mengekalkan pemerintahan di Kelantan, PAS turut menguasai negeri Kedah.
Walaupun PAS memenangi hanya enam (6) dari lima puluh sembilan (59) kerusi
Dewan Negeri di Perak, ADUN PAS diperkenankan oleh Duli Yang Maha Mulia Paduka
Seri Sultan Perak dilantik ke jawatan Menteri Besar.
41. PAS kini berada dalam satu tahap keyakinan diri yang
amat tinggi akan kekuatan politiknya. PAS kini mempercayai pengaruh parti
tersebut tidak lagi terbatas di kalangan Melayu tetapi yakin bahawa perjuangan
mereka semakin difahami oleh bukan Melayu. Pemikiran strategik yang pernah
diusulkan oleh Zulkiflee Muhamad dalam tahun enam puluhan kini diadaptasi
sebagai strategi politik yang perlu diterima pakai. PAS kini berada dalam
psyche pemikiran bahawa kekuatan dari segi gerakan politiknya telah mengatasi
UMNO, malah menganggap bahawa secara relatif, kekuatan politik UMNO semakin
rapuh kerana UMNO telah terlalu lama selesa bergantung pada jentera dan sumber
kerajaan. Suara PAS menyentuh isu urus tadbir negara secara telus, memerangi
rasuah, sistem kehakiman yang bebas lagi adil, penguatkuasaan undang-undang
secara saksama, membasmi kemiskinan, menangani keruntuhan moral dan jenayah,
masalah kos sara hidup yang tinggi, adalah isu-isu popular yang memberikan
kelebihan retorik untuk digunakan oleh PAS sebagai senjata ofensif menyerang
lawan.
42. Pada masa yang
sama, UMNO kekal dalam psyche bahawa ia adalah kabilah politik Melayu terbesar
dengan bilangan keahlian yang lebih ramai dari PAS, tetap menguasai
pemerintahan negara, masih menguasai pemerintahan di sembilan negeri, di samping
menguasai instrumen-instrumen utama Negara dan telah mencipta rekod berjasa
kepada ummah. Pimpinan UMNO terus memperkenalkan inovasi – menyuntik pelbagai
program transformasi untuk membawa negara mencapai status negara maju di
samping mengadakan pelbagai pendekatan mendampingi rakyat.
43. UMNO juga
memiliki kelebihan sebagai parti yang sedang menguasai kerajaan. Walaupun
memiliki kelebihan tersebut, UMNO pula tidak dapat lari dari dipersalahkan
apabila berlaku kelemahan di peringkat jentera pelaksana dan berlaku kelemahan
sistem penyampaian kerajaan. Mengurus tadbir negara adalah tanggung jawab jauh
lebih berat dan lebih sukar berbanding kegiatan sekadar berkempen.
44. Kedua-dua kabilah politik Melayu ini, masing-masing
sedang berada dalam psyche keyakinan bahawa kemenangan berpihak kepada mereka.
Pada masa yang sama pelbagai individu, organisasi dan badan-badan Melayu
meletakkan harapan dan terus menyeru agar dua kabilah politik Melayu ini
bersatu. Dari segi hukum adatnya, psyche seseorang yang yakin dirinya akan
menang, baik di dalam sukan, baik di dalam peperangan, tidak membenarkan
dirinya untuk memberi walk over atau laluan mudah. Psyche yang merasakan diri
berada di ambang kemenangan juga tidak bersedia untuk meletakkan dirinya
menjadi junior partner atau pemegang saham lebih kecil jika berlakunya
penggabungan. Tambahan pula dalam tempoh lima tahun kebelakangan ini, negara
menyaksikan era ummah paling rancak berpolitik. Kerja berkempen berlaku
sepanjang masa dan dirancakkan lagi dengan pilihan raya kecil yang begitu kerap
berlaku. Sejak pilihan raya umum kedua belas, tercatat rekod paling banyak
berlangsungnya pilihan raya kecil dalam sesuatu penggal parlimen; enam di
peringkat parlimen dan sepuluh di peringkat Dewan Undangan Negeri.
45. Suasana berkempen tidak pernah berhenti. Bendera dan
sepanduk parti tergantung di serata jalan, di serata kampung, di serata
bangunan, di serata kawasan. Perhimpunan dan perarakan bagaikan aktiviti
harian. Kenyataan politik, ikrar politik, pengumuman politik dan janji politik
dilafazkan setiap hari oleh kedua-dua pihak, menjadi berita utama media.
Istilah-istilah perang, medan tempur, memperlengkapkan senjata, titisan darah
terakhir, adalah perbendaharaan kata yang dipilih untuk digunakan. Pendekatan
bercorak memusnahkan lawan telah meningkatkan suhu politik, menanti waktu untuk
meluapkan lava panas kemarahan. Perseteruan dan sifat berdendam kesumat semakin
menyerap di antara satu sama lain.
46. Malah persaingan politik telah menghalalkan cara
hingga merentasi etika yang dianjurkan oleh Islam, melanggar tata kesopanan
budaya Melayu. Fitnah, pemalsuan dan penghinaan yang keterlaluan terhadap lawan
berlaku secara berleluasa. Perbalahan berbentuk verbal, diperluaskan dalam
bentuk penulisan dan dilebarkan melalui alam siber. Dibimbangkan, pada akhirnya
nanti, tidak akan ada lagi tokoh Melayu yang credible dan boleh dipercayai.
Sheikh Muhammad Abduh pernah mengingatkan bahawa Islam itu didindingi oleh umat
Islam; ummah sewajarnya mengingatkan bahawa Melayu itu juga didindingi oleh
orang Melayu.
47. Kebelakangan ini, pertentangan di antara kabilah
politik telah melarat kepada tindakan-tindakan berbentuk fizikal. Telah muncul
kumpulan pengacau; dari kalangan anak muda, berlagak samseng melakukan
perbuatan yang mengetepikan undang-undang. Telah muncul anak muda mengoyak
poster – melempar batu, mengadakan sekatan jalan raya – menyimbah cat ke potret
pemimpin – memijak bendera negara. Toleransi kepada budaya gengsterisme adalah
satu permulaan budaya yang amat tidak sihat, sangat bercanggah dengan semangat
demokrasi, sangat bertentangan dengan sifat bangsa yang bertamadun dan anti
tesis kepada budaya negara maju. Anak muda jangan dididik bersifat samseng.
Pihak berkuasa tidak harus memejamkan mata, di sebaliknya wajib bertindak
tegas. Memperkenalkan dan bertoleransi kepada budaya samseng adalah satu
kesilapan besar, ia bakal mencetus huru-hara, ia adalah perbuatan mungkar yang
tidak mendapat keberkatan dan keredaan ILAHI, ia berpotensi menjadi bumerang
yang bakal memakan diri sendiri.
48. Telah dua
belas kali pilihan raya diadakan. Malaysia adalah satu-satunya negara Komanwel
yang sehingga hari ini terus diterajui oleh Kerajaan yang sama sejak dari
tarikh negara mencapai kemerdekaan. UMNO kekal menerajui dan menjadi tunggak kepada
kerajaan yang mengamalkan sistem demokrasi berparlimen. Kejayaan UMNO
berterusan menerajui pemerintahan negara diperoleh kerana wawasan bijak UMNO
sejak menyertai pilihan raya pra kemerdekaan 1955. UMNO sejak awal lagi telah
mempelopori konsep perkongsian kuasa. Suara kesederhanaan yang dibawa oleh UMNO
memudahkan kaum bukan Melayu untuk menerima UMNO. Di samping itu, UMNO juga
sehingga tahun sembilan puluhan memiliki kelebihan yang ketara mengatasi PAS
dari segi bilangan tenaga teknokrat dan profesional di dalam parti.
49. Kehadiran PAS
di Dewan Perundangan Persekutuan, bermula dengan seorang ahli pada tahun 1955,
disusuli tiga belas (13) ahli Dewan Rakyat dan empat (4) ahli Dewan Negara pada
tahun 1959. Pada tahun 1959, PAS merumuskan untuk berperanan sebagai pembangkang
yang aktif dan adil. Ahli-ahli Dewan Rakyat dan Dewan Negara PAS dinasihatkan
tidak membuat bangkangan semata-mata kerana PAS parti pembangkang. Zulkiflee
Muhammad telah mengingatkan wakil-wakil PAS untuk memberikan sokongan kepada
perkara yang baik dan membuat teguran secara membina kepada perkara yang kurang
baik. Zulkiflee sendiri telah menunjukkan sebaik contoh apabila mencipta rekod
perbahasan melebihi empat jam di Parlimen, berucap atas tema Islam dan politik,
mengkritik dasar sekular kerajaan. Meskipun Zulkiflee mewakili PAS, Perdana
Menteri, Yang Teramat Mulia Tunku Abdul Rahman (Almarhum) dan Menteri
Persekutuan V. T. Sambanthan (mendiang) turut mencerminkan sifat
parliamentarian berhemah tinggi. Mereka mengiktiraf Zulkiflee dan mengakui
Zulkiflee menyuarakan pandangan konstruktif bernada negarawan.
50. Hari ini sifat
negarawan sedemikian, semakin tidak kedengaran lagi. Budaya perbahasan di
Parlimen lebih mirip kepada salah menyalahi, ada kalanya berlaku dengan nada
tinggi dan suara bertempek. Warga sesungguhnya amat merindukan suara kenegaraan
yang memiliki unsur-unsur kesarjanaan melalui gaya perbahasan yang bernas,
intelek, tajam lagi kritikal. Warga kepingin melihat berlakunya di Parlimen dan
Dewan Undangan Negeri perdebatan bertamadun yang matang dan kandungan
perdebatan yang menyuarakan kepentingan warga. Warga mengimpikan ahli-ahli
dewan perundangan mempamerkan laku yang sejajar dengan gelaran penghormatan
yang diberikan kepada mereka.
51. Hukum akal, menunjukkan,
ketika ini masih belum ada titik mula untuk memungkinkan dua kabilah politik
Melayu ini berada dalam minda yang bersedia disatukan. Tepak sirih pinangan
terus ditolak. Namun, Beta sedar bahawa bacaan Beta adalah dari pemikiran orang
bukan politik yang daif lagi naif, pemikiran seorang hamba ALLAH yang masih
belum khatam belajar ilmu politik; bacaan yang mungkin salah sama sekali kerana
Beta juga maklum bahawa politik adalah seni yang memungkinkan berlakunya
sesuatu kemustahilan; kerana di dalam politik tidak ada rakan dan tidak juga
ada musuh yang kekal. Beta lebih insaf bahawa ALLAH Subhanahu Wata’ala, Maha
Penentu; jika ALLAH mahu menjadikan sesuatu, apa juga keajaiban boleh berlaku.
Sebagai hamba ALLAH yang menghargai nilai perpaduan, sewajarnya kita terus
berdoa, tidak berputus harap dan sama-sama berikhtiar mencari resipi terbaik
demi kebaikan ummah.
52. Perpaduan
adalah perkara makruf sementara perpecahan dianggap mungkar. Usaha ke arah
mencapai perpaduan adalah satu tuntutan ILAHI, selaras dengan seruan yang
terkandung dalam ayat 103, Surah Ali-Imran yang bermaksud:“ Dan berpeganglah
kamu semuanya kepada tali (agama) ALLAH, dan janganlah kamu bercerai berai, dan
ingatlah akan nikmat ALLAH kepada mu ketika kamu dahulu (masa jahiliah) bermusuh-musuhan,
maka ALLAH menjinakkan antara hati mu; lalu menjadilah kamu dengan nikmat ALLAH
orang-orang yang bersaudara....”
53. Usaha memupuk
perpaduan adalah sebahagian dari sunah. Junjungan Besar Nabi Muhammad
Sallallahu Alai Wassalam diutus oleh ALLAH Subhanahu Wata’ala untuk
menyatupadukan ummah agar hidup aman, rukun dan damai, saling membantu – saling
memperkukuhkan. Daripada Abu Musa a-Ssy’ari, Rasulullah Sallallahu Alai
Wassalam bersabda yang bermaksud: “ Sesungguhnya seorang mukmin dengan mukmin
yang lain adalah seperti satu binaan, sebahagiannya saling mengukuh sebahagian
yang lain”.
54. Demikian
seruan ILAHI, demikian peringatan Rasul Junjungan mengenai perpaduan, begitu
murni – begitu indah, terangkai dalam kalam ILAHI terkandung dalam Sunah Rasul.
Dalam senario dua kabilah politik Melayu masih dalam minda tidak bersedia untuk
bergabung, ummah yang dikurniakan akal fikiran wajar memikirkan opsyen
perpaduan yang lebih realistik, agar usaha yang dirintis tidak dilihat bagai
memasang pelita di tengah hari – bagai mencari bayang di waktu malam. Ummah
harus bertanya, apakah hanya ada satu laluan untuk sampai ke Mekah? Apakah
hanya ada satu kaedah untuk sampai ke Medinah? Jawapannya pasti tidak. Kerana
itu ummah hendaklah melakukan orientasi bijak, memikirkan secara mendalam akan
opsyen pendekatan yang lebih realistik supaya kalau berladang biar menjadi – kalau bersawah biar berpadi, dalam
menangani iklim politik Melayu Islam yang terbahagi dalam dua kabilah, laksana
dua sungai mengalir selari tetapi enggan bercantum.
55. Setiap yang
berlaku mengandungi hikmah tersembunyi sebagai ujian ILAHI kepada manusia.
Apabila manusia tekun berfikir, air laut menjadi tawar, racun bisa ada penawar.
Kembalilah mencari pedoman di dalam Al-Quran. Sesungguhnya, jika ALLAH
menghendaki manusia hanya terdiri dari satu umat, tentunya hari ini dunia hanya
mempunyai satu umat seperti yang terkandung pada permulaan ayat 118 Surah Hud,
ayat 93 Surah An-Nahl, dan ayat 8 Surah Al-Sura; ketiga-tiga ayat tersebut
dimulakan dengan kalimah yang bermaksud: “ Jikalau ALLAH menghendaki, tentu Dia
menjadikan manusia umat yang satu...”
56. Tetapi ALLAH
Subhanahu Wata’ala telah mencipta ummah dari seorang lelaki dan perempuan,
berbangsa dan bersuku supaya saling mengenali seperti yang terkandung dalam
ayat 13 Surah Al Hujurat. Kerana itu ulama berpandangan bahawa perbezaan
pendapat adalah satu fitrah yang berlaku, diterima pada zaman Rasulullah
Sallallahu Alai Wassalam, disuarakan di era Khalifah yang empat, demikian juga
di era para Tabi’in, disusuli dengan era Mujtahid. Dalam era-era tersebut,
muncul pelbagai pendapat, tetapi tidak ada pihak yang merendah-rendahkan
kumpulan lain. ALLAH Subhanahu Wata’ala telah memberikan peringatan melalui
ayat 11, Surah Al Hujurat yang bermaksud;“ Hai orang-orang yang beriman,
janganlah suatu kaum mengolok-olokkan kaum yang lain (kerana) boleh jadi mereka
(yang diolok-olokkan) lebih baik dari mereka (yang mengolok-olokkan...).....
...janganlah kamu panggil memanggil dengan gelar-gelar
yang buruk. Seburuk-buruk panggilan ialah (panggilan) yang buruk sesudah
(mereka) beriman dan barang siapa yang tidak bertaubat, maka mereka itulah
orang-orang yang zalim” Surah Al Hujurat (49:11)
57. Hakikatnya,
kelainan pandangan adalah sebahagian dari norma semula jadi intelek. Perbezaan
kaedah adalah lumrah yang dibenarkan di dalam Islam, memberikan keistimewaan
kepada umat Islam lebih mudah menunaikan ibadah, berpandukan kesesuaian imam
dan mazhab tertentu, tetapi tidak sama sekali merendah-rendahkan imam dan
mazhab lain, lalu membolehkan berlakunya penyatuan dalam kepelbagaian;
perpaduan dalam perbezaan.
58. Antara kata
pujangga Confucius berbunyi; “Tidak menjadi salah untuk sesuatu terusan
mempunyai sampan yang banyak asalkan kesemua sampan menuju haluan yang sama”.
Kata-kata tersebut
sebenarnya menjadi kompas panduan pelbagai organisasi bukan Melayu. Meski
mereka berada dalam kabilah berlainan, tetapi dalam perkara-perkara asas
menyentuh bahasa, kebudayaan, pendidikan dan perniagaan, mereka bersatu suara -
bersatu tindakan. Mereka tampak berselisih dari segi pendekatan tetapi
mempunyai matlamat perjuangan yang sama. Kepentingan mereka tidak pernah
terjejas, walau kabilah politik mana yang menang atau kalah di dalam pilihan
raya. Kabilah politik bukan Melayu memiliki kebijaksanaan strategi, mengambil
posisi sayap kanan - sayap kiri, tetapi sama-sama melambung bola ke petak
penalti untuk menjaringkan gol kemenangan.
59. Sasterawan
Negara Abdullah Hussein teresak menangis hiba kerana Novel INTERLOK dicerca dan
dibakar secara terbuka, disebabkan terselit dua patah perkataan yang dianggap
menghina kaum India; sedangkan tidak terlintas sama sekali olehnya untuk
bersifat sedemikian. Kaum India baik yang di dalam mahupun yang di luar
kerajaan, serta pelbagai organisasi dan individu, bersatu suara – bersatu
tindakan atas nama mempertahankan maruah bangsa, mendesak supaya dibatalkan
penggunaan novel tersebut sebagai teks sastera di sekolah. Tuntutan mereka
dipenuhi.
60. Ketika berlaku
perselisihan di antara Sayidina Ali Karramallahu wajhah dengan Mu’awiyah,
Kerajaan Roma menawarkan bantuan kepada Mu’awiyah untuk menentang Sayidina Ali
dengan harapan mendapat manfaat jangka panjang. Tawaran tersebut ditolak secara
tegas oleh Mu’awiyah malah secara keras Mu’awiyah memberi amaran kepada
Kerajaan Roma,“ Jangan terpedaya kerana perbezaan kami, jika kamu berhasrat
menentang umat Islam, aku akan menjadi tentera Ali yang pertama untuk menentang
mu”.
61. Keresahan ummah tidak kerana bangsa berada dalam kabilah
politik yang berlainan, tetapi ummah teramat bimbang akan arah haluan kegiatan
politik yang terlalu tertumpu pada pencapaian matlamat jangka pendek untuk
memperoleh kuasa. Ummah kelihatan semakin taasub menumpukan kesetiaan pada
slogan, pada lambang, pada simbol kabilah masing-masing hingga teralpa kepada
agenda bangsa yang lebih besar serta kelangsungan bangsa untuk jangka panjang.
Sedikit demi sedikit hak, maruah dan martabat bangsa terhakis. Jika ada suara
menuntut untuk dipertahankan kedudukan bangsa, suara tersebut dimomokkan
sebagai rasis, dianggap merugikan strategi perjuangan, disifatkan menyinggung
perasaan kaum lain. Persaingan kabilah politik bagaikan tidak lagi menghiraukan
tindak tanduk yang semakin meletakkan ummah berada dalam situasi bagaikan telur
di hujung tanduk.
62. Dalam hasrat
membina perpaduan ummah, fikiran hendaklah diluaskan, berupaya menerokai kaedah
yang tidak hanya terbatas pada usaha menyatukan dua kabilah politik. ALLAH
Subhanahu Wata’ala masih merahmati bangsa Melayu dengan mengamanahkan
individu-individu bangsa menjawat pelbagai jawatan dalam pelbagai institusi,
menguasai pentadbiran awam, tentera, polis, kehakiman dan perundangan,
institusi pendidikan dan pelbagai lagi. Bilangan ummah yang tidak terlibat
secara langsung dalam politik kepartian masih ramai; malah tidak kurang yang
bertambah mual dengan gelagat politik yang keterlaluan. Perpaduan yang mahu
dicapai hendaklah diperluaskan untuk menyepadukan matlamat besar yang satu,
dalam kepelbagaian konstituen bangsa yang sedang berlaku.
63. Pertama: Tidak
salah untuk bangsa berada dalam pelbagai kabilah asalkan bangsa mencapai kata
sepakat, bersatu pendirian, mempertahan, melindungi dan mengurus
perkara-perkara menyentuh hak, maruah serta martabat bangsa Melayu dan Agama
Islam, yang sama sekali tidak harus dikompromikan. Usaha meraih sokongan
politik bukan lesen membolehkan status bangsa digadaikan. Sifat mempamerkan
‘kami kurang Melayu’ atau ‘we are less Malay’ untuk populariti politik, adalah
perbuatan silap paling besar dan penderhakaan paling durjana kepada bangsa
Melayu.
64. Kedua: Ummah
wajib disedarkan bahawa mereka sudah terlalu lama selesa sebagai penduduk
majoriti, sudah terlalu lama selesa bersandarkan kekuatan politik, sudah
terlalu lama selesa dinaungi kerajaan; hingga ummah tidak lagi memiliki
pertubuhan yang bebas lagi berkecuali, secara berani lagi tegas lantang
menyuarakan tuntutan ummah. Sejarah perjuangan bangsa Melayu bermula dengan
pelbagai pertubuhan. UMNO ditubuhkan melalui Kongres yang menghimpunkan 41
pertubuhan Melayu. Ketika memperjuangkan kemerdekaan, terdapat pelbagai
pertubuhan Melayu, bagai himpunan pelbagai perahu tetapi berdayung menghala ke
destinasi yang sama. Pertubuhan-pertubuhan Melayu ketika itu, laksana
ranting-ranting, bila terhimpun berupaya menyalakan api besar, hingga berjaya
meruntuhkan gagasan Malayan Union. Kekuatan bangsa ketika itu, tidak didukung
oleh kemewahan kewangan; pertubuhan-pertubuhan Melayu majoritinya tidak
dipimpin oleh sarjana berkelulusan tinggi, tetapi dipimpin oleh para guru dan
ustaz, kerani dan penghulu, petani dan nelayan, tetapi cekal dengan semangat
sedia berputih tulang dari hidup berputih mata.
65. Jika Dewan ini boleh bersuara, ia akan bercerita
kepada kita, kisah perhimpunan bersejarah, Peristiwa Api dan Air Mata yang
pernah berlangsung di sini. Pada petang 3 Mac 1967, berhimpun di Dewan Bahasa
dan Pustaka dua ribu (2000) umat Melayu dari seluruh tanah air, atas nama
individu, atas nama 120 pertubuhan Melayu, merumuskan ketetapan, menentang Rang
Undang-Undang Bahasa Kebangsaan 1967 menyentuh Fasal 152 Perlembagaan yang
dianggap telah dipesongkan dari erti dan tafsirannya, diselewengkan dari
semangat dan kehendak sebenarnya. Peristiwa bersejarah yang menghasilkan
antologi puisi Keranda 152, terkandung lembut kata yang diungkap oleh
Sasterawan Negara Usman Awang;
‘ Malam itu di Balai
Budaya
Api dan Air Mata
Malam itulah juga
Parlimen jadi
pertanda
Memenggal leher
BAHASA’.
Kata-kata tersebut menikam dalam ke dada pemimpin,
meninggalkan bisa lebih beracun dari Keris Taming Sari yang ditusuk ke dada
Hang Jebat.
66. Hari ini di
manakah terkuburnya pertubuhan-pertubuhan Melayu? Apakah kekuatan yang masih
ada di kalangan pertubuhan Melayu yang masih bernafas? Ummah perlu kembali
menghidupkan semangat dan roh pertubuhan yang benar-benar berkecuali, tidak
memihak, tidak partisan, dihormati dan digeruni oleh pemimpin, oleh pentadbir,
oleh akademia, oleh kabilah politik. Pertubuhan yang tidak terikat – tidak
tertakluk – tidak dipengaruhi kerana sogokan wang oleh mana-mana pihak;
pertubuhan yang tidak dijadikan platform mempopularkan individu; pertubuhan
yang bukan berperanan sebagai rumah persinggahan kepada individu yang sudah
ditolak oleh mana-mana parti politik; pertubuhan yang berperanan aktif lagi
objektif, mengaudit tindak tanduk kabilah politik, pentadbiran negara, jabatan,
agensi dan institusi, begitu juga individu yang melakukan kemungkaran,
memperdagangkan maruah bangsa; pertubuhan yang kiblat kesetiaannya adalah
kepada agama, bangsa dan negara.
67. Ketiga: Badan
Kehakiman, perkhidmatan awam, pasukan keselamatan hendaklah mengamalkan budaya
profesionalisme yang tidak partisan, menyempurnakan tugas secara amanah, adil
dan saksama, berpaksikan undang-undang dan peraturan; tegas menegakkan
kebenaran – cekal menentang kemungkaran, tidak bersekongkol merestui berlakunya
penyelewengan terutama dalam mengurus khazanah, sumber kekayaan dan sumber
kewangan negara.
68. Keempat:
meningkatkan kegiatan keilmuan dan menambah komponen pengetahuan di kalangan
ummah terutama dari segi penghayatan dan amal, agar ummah memiliki iman yang
kukuh, yakin berpegang bahawa rezeki, jawatan, pangkat dan kuasa datangnya dari
ILAHI, lantas tidak gentar menyuarakan nasihat yang betul dan tidak goyah
menyampaikan fakta yang benar, meskipun berhadapan dengan jeneral yang bengis
atau menteri yang berkuasa.
69. Kelima:
Memahami dan mendalami konsep federalisme berasaskan Perkara 73 hingga 95E
Perlembagaan Persekutuan. Kerajaan yang dipilih oleh rakyat ditubuhkan dengan
perkenan Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong di peringkat Persekutuan dan
Raja Pemerintah atau Yang Dipertua Negeri di peringkat Negeri. Sifat kesetiaan
kepada Raja hendaklah dicerminkan melalui sifat kesetiaan menyempurnakan tugas
kepada Kerajaan yang telah diperkenankan penubuhannya. Raja Pemerintah dan Yang
Dipertua Negeri telah menunjukkan sebaik contoh, bersifat tidak partisan ketika
menyempurnakan peranan masing-masing berlandaskan peruntukan Perlembagaan. Di
negeri-negeri Kedah, Kelantan, Perak, Selangor dan Terengganu, Raja Pemerintah,
masing-masing berangkat merasmikan Dewan Undangan Negeri walaupun kabilah
politik negeri berkaitan sedang atau pernah diterajui oleh kabilah politik yang
berbeza dengan Kerajaan Persekutuan; begitu juga menghadiri acara-acara yang
dianjurkan oleh Kerajaan masing-masing. Demikian juga peranan yang
disempurnakan oleh Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang dan Sabah di era Sabah
tidak diperintah oleh BARISAN NASIONAL. Keberangkatan Seri Paduka Baginda Yang
Dipertuan Agong merasmikan Kolej Universiti Insaniah di Kedah baru-baru ini,
adalah sebaik contoh pendirian institusi Raja yang tidak partisan. Raja dan
Yang Dipertua Negeri kekal diiringi oleh Menteri Besar dan Ketua Menteri ke
Mesyuarat Majlis Raja-Raja bersandarkan jawatan rasmi tanpa diskriminasi kepada
identiti politik yang mereka wakili.
70. Wacana yang
dianjurkan ini, jadikan usaha berterusan ke arah membawa ummah bermuhasabah.
Dewan hendaklah terus menganjurkannya secara bersiri, menjelajah ke serata negeri,
melakukan perbincangan secara tertutup; bersifat tidak partisan, diiktiraf dan
dihormati sebagai forum yang dapat mempertemukan ummah dari pelbagai kabilah,
pelbagai institusi dan pelbagai organisasi; menjadi saluran maklumat melaporkan
keadaan ummah secara faktual kepada pihak-pihak berkaitan hatta kepada
Raja-Raja. Sejajar dengan sejarah penubuhan dan peranan Dewan Bahasa dan
Pustaka dan imej berkecualinya yang belum tercalar, amatlah sesuai untuk Dewan
diamanahkan mengambil tanggung jawab sebagai sekretariat kepada usaha
menyatupadukan ummah. Untuk membolehkan Dewan Bahasa dan Pustaka dapat memenuhi
hasrat tersebut secara berkesan, ia harus diberikan kepercayaan, ia harus
diberikan amanah, ia harus diberikan fleksibiliti politik dan ia juga harus diterajui
oleh personaliti yang diterima dan dihormati kerana integriti dan sifat
berkecualinya, mengambil tanggung jawab selaras dengan seruan yang terkandung
dalam ayat 104 Surah Ali Imran yang bermaksud;“ Dan hendaklah ada di antara
kamu segolongan yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan
mencegah dari mungkar, merekalah orang-orang yang beruntung”.
Begitu pula maksud
ayat 10 Surah Al Hujurat; “ Sebenarnya orang yang beriman itu adalah
bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu
dan bertakwalah kepada ALLAH supaya kamu beroleh rahmat.”
71. Dalam menimbangkan subjek untuk dizahirkan di wacana
ini, Beta tidak dapat menahan hiba membaca catatan kolumnis prolifik, Noor Azam
bertarikh 31 Julai 2009;,
Petikan:“ Bangsa kita ini sedang sakit tenat. Kalau
lambat diubati ia pasti akan mati. Yang akan tinggal hanya orang Melayu – bukan
lagi bangsa Melayu. Ingatlah! Nama Tanah Melayu sudah pun terkubur 46 tahun
yang lalu”
72. Beta tidak
terkecuali berhadapan situasi serba salah untuk menzahirkan kebenaran, ditelan
mati emak – diluah mati bapa, kerana kebenaran itu ada kalanya amat pahit untuk
dimamah. Namun jika penyakit ummah mahu diubati, Beta berpegang, betapa pahit
sekalipun, ummah harus sedia memamahnya; Beta tidak reda jika satu hari nanti,
Raja Melayu itu dianggap tidak kisah nasib ummahnya, tidak hirau urusan
watannya, tiada kekuatan menzahirkan hakikat; Beta tidak reda, Raja Melayu itu
dilukiskan sekadar berkhayal dan bermimpi, hanya bergurindam dan bersyair
dengan kata pujian kerana takut menghadapi realiti; dan ketika ummahnya gundah
gulana, Raja leka bermain catur di dalam istana. Beta amat insaf, betapa
tanggung jawab yang diamanahkan ke bahu Raja Pemerintah, turut diadili di hari
kebangkitan seperti peringatan yang terkandung dalam ayat 9, Surah Al Imran
bermaksud: “Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkaulah yang akan menghimpunkan
sekalian manusia, untuk (menerima balasan pada) suatu hari (hari kiamat) yang
tidak ada keraguan padanya, Sesungguhnya ALLAH tidak memungkiri janji Nya”.
73. Ya ALLAH
kepada Mu kami bermohon, pelihara dan lindungi bangsa Melayu ini, pandu mereka
menemui jalan yang Engkau redai. Amin Ya Rabul Alamin.
Wabillahi taufik,
walhidayah. Wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
No comments:
Post a Comment