Muflis pada usia muda
MENELITI satu persatu rak
pakaian jenama baharu yang dipamerkan dalam gedung dan butik tempatan, tergerak
dalam hati untuk memiliki koleksi yang sama.
Melihat rakan-rakan yang
lebih dulu memakainya, membuat hati meronta-ronta mahu ikut serta.
Akhirnya, digenggam juga
pakaian tersebut tanpa memikirkan wang yang semakin ‘menipis’ dalam simpanan.
“Kadangkala hajat membeli
itu disimpan lama terutamanya untuk memiliki barangan gajet terkini sehingga
sanggup berlapar,” ujar Syafil Syazwan Jeffri, 24, sambil membelek tablet yang mendapat
perhatian golongan muda masa kini.
Gaya hidup di luar
kemampuan sering menjadi punca utama masalah kewangan yang semakin meruncing
dalam kalangan remaja. Hal tersebut membawa kepada bebanan hutang pada usia
muda akibat berbelanja secara berlebihan.
Perbelanjaan terbesar yang
perlu dilunaskan Syafil setiap bulan ialah sewa rumah. Bayaran tersebut hampir
separuh daripada gaji pokoknya. Walaupun berdepan dengan kadar sewa yang
tinggi, dia terpaksa akur dengan pilihan itu memandangkan jarak rumah dan
tempat kerjanya dekat berbanding rumah sewa lain.
“Selain itu, tanggungan
bulanan juga merangkumi bil internet, telefon, kelab gimnasium dan perbelanjaan
makan minum,” jelasnya.
Berdasarkan kaji selidik
yang dijalankan oleh Pusat Penyelidikan dan Sumber Pengguna (CRRC) mengenai
perilaku dan tabiat kewangan golongan pekerja muda, 37 peratus daripada
kelompok tersebut mengakui mereka berbelanja melebihi gaji bulanan.
Tahap pengetahuan yang
rendah mengenai pengurusan kewangan menjadi salah satu punca kepada kemelut
bebanan hutang golongan tersebut. Kajian CRRC membuktikan 47 peratus daripada
mereka dibebani hutang serius.
BANYAK faktor perlu diambil kira oleh golongan muda yang baru bekerja sebelum membeli kereta.– Gambar hiasan |
Kos sara hidup yang
meningkat saban tahun turut menyumbang kepada masalah pengurusan wang golongan
muda. Mengikut statistik yang dikeluarkan oleh Unit Perancang Ekonomi, Jabatan
Perdana Menteri (JPM) pada tahun 2009, pendapatan kasar bulanan isi rumah di
kawasan bandar menjulang naik kepada RM4,705 berbanding RM3,357 pada tahun
1999.
Hal ini memberi gambaran
bebanan dan tanggungan perlu dihadapi oleh golongan muda terutamanya graduan
yang baru memasuki alam pekerjaan.
Urus kewangan
Adakah cara hidup generasi
ini perlu disalahkan sepenuhnya atau perlu mengambil kira kos sara hidup yang
semakin meningkat?
Dekan Fakulti Ekonomi dan
Perniagaan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof. Dr. Mohd Fauzi Mohd Jani,
berkata, golongan muda perlu mengukur baju di badan sendiri ketika berbelanja
dan menguruskan kewangan.
“Tidak dinafikan kos sara
hidup yang tinggi mempengaruhi perbelanjaan bulanan seseorang. Ia ditambah
dengan gaya hidup yang tidak selari dengan pendapatan.
“Namun begitu, ia berbalik
kepada individu itu sendiri. Mereka seharusnya mengetahui cara pengurusan wang
dengan bijak. Langkah yang salah dalam perkara ini menjerumuskan ramai golongan
muda dalam perangkap muflis,” ujarnya ketika dihubungi Kosmo!.
Tambah Mohd. Fauzi, salah
satu punca utama berlakunya muflis dalam kalangan golongan muda adalah
disebabkan penggunaan kad kredit tanpa had. Kebanyakan kes yang berlaku
disebabkan kegagalan membayar balik hutang kad kredit yang tinggi dan di luar
kemampuan mereka.
Mengikut statistik yang
dikeluarkan Jabatan Insolvensi Malaysia (MdI), jumlah pemuda berusia 34 tahun
ke bawah yang muflis meningkat setiap tahun. Sebanyak 47 peratus daripada
jumlah keseluruhan 4,568 kes baharu direkodkan sehingga suku tahun lalu.
“Namun demikian, kita perlu
mengkaji punca mereka menggunakan kad kredit. Ini kerana ada yang membuat kad
kredit untuk melangsaikan bayaran perniagaan mereka sehingga menjadi muflis.
“Perkara ini perlu diambil
kira dan pada masa yang sama, beberapa inisiatif harus dilakukan bagi membantu
remaja yang muflis disebabkan masalah pengurusan wang dalam perniagaan,” jelas
Mohd. Fauzi.
Perancangan kewangan yang
lemah dan kurangnya pengetahuan mengenai pengurusan wang menjadi faktor utama
masalah hutang. Situasi ini menyumbang kepada masalah muflis yang semakin
meningkat saban tahun.
Seramai 9,471 orang telah
diisytiharkan muflis sehingga suku ketiga tahun 2012 mengikut statistik MdI.
Sejumlah 6,203 daripadanya
diisytiharkan sebagai muflis akibat kegagalan menjelaskan hutang kad kredit. Ia
menjadi kebimbangan kerana turut membelenggu sebilangan belia yang mempunyai
tanggungan kad kredit dalam usia yang masih muda.
“Hutang yang semakin
meningkat saban tahun memaksa saya mencari solusi masalah kewangan ini,” ujar
pekerja sektor awam, Saida Akmar, 25, yang mula menggunakan kad kredit sejak
tahun 2011.
“Walaupun sudah mengehadkan
perbelanjaan sebanyak RM5,000 untuk sebulan, penggunaan kad kredit membuatkan
Saida terleka ketika membeli-belah.
“Tidak dinafikan, semua
yang berlaku kerana kesalahan sendiri yang tidak dapat menahan diri ketika
berbelanja,” keluh Saida.
Bahang kos sara hidup
tinggi turut dialami oleh Nurliza Barhan, 25, yang berhijrah ke ibu kota untuk
mencari peluang pekerjaan yang setaraf dengan bidang pengajiannya.
Bagi gadis kelahiran Miri,
Sarawak itu, penyelarasan gaji bagi pemegang ijazah boleh mengurangkan masalah
kewangan yang berlaku kepada golongan muda seperti dirinya.
“Apa yang saya lihat
sekarang, gaji bagi lepasan ijazah tidak selaras di sektor awam atau swasta.
Penyelarasan perlu dipertimbangkan memandangkan peningkatan kadar perbelanjaan
saban tahun,” ujar Nurliza ketika ditemui di Shah Alam, Selangor baru-baru ini.
Penyelarasan
Mengulas isu tersebut,
Ketua Setiausaha Negara, Datuk Seri Dr. Ali Hamsa berkata, kerajaan sedang
mengkaji untuk menyelaraskan tangga gaji penjawat awam berkelulusan ijazah yang
kini berada di bawah gred 41.
“Perbincangan bersama
Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sedang dijalankan kerana keperluan untuk
mencapai status negara maju dan berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020,”
ujarnya.
Dilema yang membelenggu
diri akibat bebanan hutang perlu diatasi secepat mungkin. Antara langkah yang
yang boleh dimulakan adalah dengan mengikuti
proram-program motivasi dan
kewangan seperti yang diadakan oleh Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit
(AKPK) melalui Program Pengurusan Kredit.
“Sehingga Disember 2012,
lebih daripada 207,997 orang telah mendapatkan khidmat kaunseling di AKPK. Pada
masa sama, 85,994 orang daripada jumlah tersebut telah dibantu melalui Program
Pengurusan Kredit,” ujar Pengurus Bahagian Pendidikan Kewangan AKPK, Nor Akmar
Yaakub, ketika ditemui di pejabat urusan AKPK.
Program yang dijalankan
bertujuan untuk memupuk tabiat meminjam secara bijak sekali gus menggalakkan
budaya pembayaran semula peminjam secara konsisten. Mengikut statistik AKPK,
seramai 2,039 belia telah mengikuti program tersebut.
Sumber:kosmo.com
No comments:
Post a Comment