Wahabi atau Wahhabisme merupakan satu fahaman atau aliran
dominan yang diamalkan oleh ulama-ulama Haramain (Makkah dan Madinah) yang
diasaskan oleh Muhamad Abdul Wahab.
Fahaman ini dikukuhkan lagi oleh keluarga diraja Bani
Saud yang kini memerintah negara Arab Saudi. Dinasti al-Saud telah memerintah
Arab Saudi sejak tahun 1924. Beliau dilantik Menteri Penerangan Arab Saudi.
Wahabi bukanlah suatu mazhab akidah ataupun mazhab fikah.
Fahaman ini disebut juga sebagai Wahabi atau Wahabisme.
Istilah ini muncul berdasarkan nama bapa pengasasnya. Pihak British/Yahudi yang
mencetuskan gelaran ini kerana melihat mereka ini sebagai ancaman terhadap
penjajahan mereka. [perlu rujukan]
Mereka menggelar-gelarkan orang kerana hendak memecah
belahkan orang Islam. Golongan awal tidak pernah mengeluarkan perkataan Wahabi
atau Wahabisme.[perlu rujukan]
Golongan terkemudian lebih suka menyebut diri mereka
sebagai Salafi, Salafiah, Muhawidun yang bermaksud "satu Tuhan" dan
mereka menurut pemikiran Imam Hanbali (al Hanbaliah, al Hanabilah) dalam
masalah fikah, yang merupakan salah satu mazhab dalam Ahli Sunah Waljamaah.
Dalam hukum akidah pula, mereka berpegang kepada tafsiran
Ibn Taymiyyah. Faham Wahabi dianggap sebagai penerusan faham Ibn Taymiyyah.
Aliran Wahabi ini sangat dominan di Arab Saudi, Kuwait,
Qatar, Somalia, Algeria, Palestin dan Mauritania.
Biodata
ringkas
Muhammad bin Abdul Wahhab (1701 - 1793) lahir di Kampung
Ainiyah, Najd, Arab Saudi. Beliau berasal dari kabilah Bani Tamim. Buku beliau
bertajuk 'Kitab al Tawhid'. Beliau telah mempelajari agama daripada Syeikh
Muhamad Sulaiman al-Kurdi, bapanya iaitu Syeikh Abdul Wahab dan abangnya Syeikh
Sulaiman bin Abdul Wahab.
Setelah dewasa, beliau pergi ke Mekah untuk mengerjakan
haji dan pulang halamannya. Bapa serta abangnya telah meyifatkan bahawa beliau
telah terlalu jauh menyimpang dan sesat.[perlu rujukan]
Beliau merupakan seorang ulama pembaharuan dan ahli
teologi agama Islam yang mengetuai gerakan salafiah. Wahabi dianggap sebagai
ultra-konservatif berbanding salafi. Ia dianggap sebagai gerakan pembaharuan,
bukan satu mazhab. Beliau memperkenalkan semula undang-undang Syariah di
Semenanjung Arab. Beliau sangat dipengaruhi oleh Ahmad ibn Hanbal dan Ibn
Taimiah.
Penyebaran
fahaman
Semasa di Madinah, beliau mendapati banyak amal ibadat
orang Islam adalah bertentangan dengan syariat Islam kerana mereka lebih suka
beribadat dekat dengan makam Rasulullah.
Setelah berhijrah ke Basrah, beliau telah mengeluarkan
fatwa yang ganjil dan akhirnya beliau telah diusir dan lalu pergi ke Hassa. Di
sana, beliau telah berguru dengan Abdullah bin Abdul Latif. Beliau diusir lagi,
lalu pergi semula ke Kampung Ainiyah, Najd. Mulanya Raja Osman bin Ahmad Ma`mar
membantunya, namun setelah mendengar fatwa-fatwa ganjilnya, beliau diburu dan
mahu dibunuh.
Beliau lari pula ke Duri`yah dan mendapat bantuan Raja
Muhammad bin Saud di Duri'yah. Sejak itu fahaman Wahabi berkembang pesat.
Beberapa delegasi dihantar menemui syarif-syarif di Mekah dan mengembang ajaran
Wahabi. Ajaran mereka ditolak, malah sebahagiannya dibunuh.
Maka terjadi pemusuhan antara kaum Wahabi di Najd dengan
syarif-syarif Mekah. Sejak itu, Syeikh Abdul Wahab memfatwa bahawa banyak orang
Mekah kafir kerana berdoa dengan bertawassul di hadapan makam Nabi.
Syarif Mekah membenarkan orang yang datang jauh
mengerjakan haji menziarahi makam Nabi, berdoa mengadap makam Nabi.
Syarif-syarif Mekah terus diperangi.
Amalan kaum
Wahabi menurut hadith
Kaum Wahabi dua kali menguasai Hijaz iaitu 1803-1813 dan
dari 1924.
Perubahan yang mereka lakukan ialah :
1) Meruntuhkan kubah / bangunan di atas perkuburan Siti
Khadijah di Mualla, makam Saidina Hamzah di Uhud dan lain-lain sahabat di Baqi
pada tahun 1803-1924 kerana hadith nabi melarang membuat binaan di atas
perkuburan.
2) Meruntuhkan kubah / bangunan tempat maulud Nabi di
Suqal-Lail di Mekah. Suqal Lail ialah tempat lahir Nabi. Wahabi berpandangan
semua itu syirik dan membawa kepada penyembaahan berhala.
3) Melarang orang ziarah makam Nabi dan berdoa meghadap
situ, kerana berpendapat semua doa hanya semata-mata kepada Allah.
4) Melarang mengadakan perayaan pada hari Maulidur Rasul
dan Hari Israk Mikraj. Semua ini dianggap puak wahabi sebagai bidaah dan perlu
dihapus kerana tidak pernah diamalkan oleh nabi sendiri.
5) Melarang melagu-lagukan azan sebagaimana dalam hadith,
terutama menggunakan radio dan pembesar suara.
6) Melarang membaca qasidah.
7) Melarang melagu-lagukan al Quran.
8) Melarang membaca Selawat Nabi, memuji-muji Nabi seperti
Burdah dan Berzanji. Semua ini dianggap puak wahabi sebagai bidaah dan perlu
dihapus kerana tidak pernah diamalkan oleh nabi sendiri.[perlu rujukan]
9) Melarang mengaji Sifat 20 seperti yang tertulis dalam
kitab Kifayatul Awam, Matan Jauharah as-Sanusi dan sebagainya. Pada Wahabi,
tauhid hanya berkisar pada Tauhid Rabbubiyah dan Tauhid Uluhiyah sahaja. Semua
ini dianggap puak wahabi sebagai bidaah dan perlu dihapus kerana tidak pernah
diamalkan oleh nabi sendiri.
Pandangan
Siradjudin Abbas
Siradjudin Abbas menulis susur galur fahaman Wahabi dalam
buku '40 Masalah Ugama' . Beliau adalah kiyai, abuya , ulama besar di
Indonesia. Konsep-konsep Moden Fahaman Wahabi yang dibawa oleh Muhammad 'Abdul
wahab adalah seperti berikut :
1) Dalam mempelajari ilmu Usuluddin (Tauhid) harus
menganut fahaman Ibnu Taimiyah.
2) Di dalam Fiqh diharuskan menampal-nampal Mazhab
(Talfiq).
3) Mengambil sumber al Quran dan Hadis yang kuat sahaja
tanpa ijma ulama dan qias. Ijma' ulama' dan qias diambil sekiranya ianya
berdalilkan al Quran dan hadis.
4) Melarang keras umat Islam berdoa dengan Tawassul
(Perantaraan) orang yang telah mati. Tawassul yang dibenarkan ialah sebagaimana
terdapat dalam al Quran dan hadis (yakni dengan asma' al husna, amal soleh dan
doa orang yang soleh).
5) Melarang menziarahi kubur, walaupun maqam Nabi. Ulama
Wahabi membenarkan orang yang pergi ke Masjid Nabi di Madinah dengan niat
menziarahi Masjid, bukan menziarahi maqam.
6) Menghancurkan tugu-tugu peringatan / monumen kerana hal
ini semuanya boleh mendorong orang ke arah musyrik. Bangunan besar yang
dibangunkan di atas tempat Nabi di Suq al Leil telah lama diruntuhkan.
Tugu-tugu sememangnya tidak dibenarkan dalam Islam bukan pihak wahabi yang
mulakan.
7) Melarang membaca-baca Qasidah yang memuji-muji Nabi
seperti Qasidah, Berzanji, Burdah, Kenduri-Kendara,Tahlil dan sebagainya kerana
sebahagian qasidah-qasidah ini mempunyai kesalahan atau memuji secara melampau
(ghuluw).[perlu rujukan]
8) Melarangkan umat Islam merayakan dan memperingati
Maulidur Rasul, Israk Mikraj dan semua perayaan hari kebesaran Islam yang
lain,[perlu rujukan] kecuali Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidil Adha
kerana hadis nabi jelas menyatakan hanya ada dua hari raya bagi orang Islam.
9) Melarang belajar tentang "Sifat dua puluh",
"Kifayatul Awam", "Sanusi", "Juaharatut Tauhid",
"Husun Hamadiyah" dan lain-lain yang serupa itu kerana tidak ada
dalil al Quran atau hadis secara terus.
10) Fahaman Asy'ari, iaitu fahaman kaum Ahli Sunah
Waljamaah hendaklah dibuang jauh-jauh. PERINGATAN: Terdapat fahaman lain juga
yang diterima di dalam Ahli Sunah Waljamaah. Bukan hanya Asy'ari sahaja.
11) Tidak boleh membaca kitab "Dalailul
Khairat", "Burdah" dan lain-lain wirid-wirid yang memuji-muji
Nabi s.a.w secara melampaui batas.[perlu rujukan]
12) Tidak boleh melagukan lafaz Quran, umpamanya dengan
lagu Fuqara, Masri dan lain-lain. Quran harus dibaca lurus saja.[perlu rujukan]
13) Azan tidak boleh berlagu.
14) Membaca zikir "La illa ha illallah"
beramai-ramai dilarang sama sekali.
15) Imam tidak membaca "Bismillah" secara jahr
nyata dalam Solat. [perlu rujukan]
16) Amal-amal Tariqat, umpamanya Tariqat Naqsyabandi,
Tariqat Qadiri, Tariqat Sazali, Tariqat Saman dan lain-lain yang tidak
bersumberkan al Quran atau hadith dilarang keras.
17) Wirid, berdoa secara beramai-ramai selepas solat berjemaah
dilarang keras. Ini kerana mereka berpendapat adalah lebih utama berwirid
secara individu.
Fahaman
Wahabi di Malaysia
Majlis Fatwa Kebangsaan di Malaysia tidak pernah
mengeluarkan fatwa bahawa Wahabi sebagai ajaran sesat atau fahaman sesat .Ia
adalah khilafiah (pertikaian) di mana timbul persoalan mengenai takwil
(tafsiran).
Jemaah haji Malaysia yang mengerjakan haji di kota Mekah
tidak pernah mempertikaikan amalan tidak membaca qunut oleh imam di kaabah.
Jemaah Islam juga akur dengan arahan tidak menziarahi makam-makam tertentu
malahan makam nabi Muhammad di Madinah.
Mereka akur dengan perbezaan tersebut kerana telah
dimaklumkan semasa kursus haji yang diberikan oleh pegawai dari Tabung Haji.
Pada 8 Mei 2008 di persidangan Dewan Rakyat Menteri di
Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Ahmad Zahid Hamidi memberi penjelasan
pendirian kerajaan Malaysia berhubung soalan dari peguam Zulkifli Noordin (PKR
- Kulim Bandar Baru).
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mengenalpasti
pendakwah antaranya Dr Abdullah Yasin dan sebagai penganut Wahabi yang jelas.
Mungkin itulah sebabnya tidak lagi muncul dalam program dan ceramah agama di
televisyen. Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin tidak pula dilabel sebagai
wahabi walaupun khabar angin menyatakan beliau seorang wahabi. Negeri Perlis
yang tidak mengamalkan bacaan qunut juga dilabel sedemikian.
Majlis Fatwa Kebangsaan telah mengadakan
sekurang-kurangnya 6 kali muzakarah atau perbincangan dengan pelbagai pihak
sejak 1985 hingga 1998. Pertikaian terbaru dengan Mufti Perlis, Dr Mohd Asri
Zainul Abidin pada 30 Ogos 2007 iaitu seorang yang dikatakan pengamal wahabi
juga.
Kebanyakan lulusan universiti dari Madinah mengiktiraf
ajaran Wahabi ini. Majlis Fatwa Kebangsaan tidak pernah menganggap Wahabi
sebagai ajaran sesat. Muzakarah kali ke-40 pada 1996 menyebut bahawa mana-mana
golongan yang mengisytiharkan diri mereka tidak bermazhab dan menganggap bahawa
dialah orang yang lebih baik di samping mencerca dan menghina golongan yang
bermazhab sedangkan mereka berada dalam kelompok yang sama, pendekatan dengan
cara perbincangan adalah lebih baik.
Anda mungkin juga minat:
Anda mungkin juga minat:
No comments:
Post a Comment