Thursday, July 25, 2013

Pandangan Ulama Tentang Hukum Oral Seks


“Isteri-isteri kamu adalah sebagai kebun tanaman kamu, oleh itu datangilah kebun tanaman kamu menurut cara yang kamu sukai dan sediakanlah (amal-amal yang baik) untuk diri kamu dan bertakwalah kepada Allah serta ketahuilah sesungguhnya kamu akan menemuiNya (pada hari akhirat kelak). Dan berilah khabar gembira (wahai Muhammad) kepada orang-orang yang beriman”.
(Surah Al-Baqara Ayat: 223)

“Your women are a tilth for you (to cultivate) so go to your tilth as ye will, and send (good deeds) before you for your souls, and fear Allah, and know that ye will (one day) meet Him. Give glad tidings to believers, (O Muhammad)”. (223)

Islam adalah agama yang komprehensif (menyeluruh), dimana meliputi seluruh aspek kehidupan manusia, bermula dari politik, ekonomi, sosial hinggalah kepada masalah hubungan suami-isteri. Termasuklah soal oral seks yang diperkatakan ini.

Ayat di atas menunjukkan betapa Islam menggariskan jima/bersetubuh sebagai sesuatu yang penting dalam menzahirkan zuriat dan memelihara nasab. Ada garis panduan yang harus diikuti samada harus atau haram.

Menurut para ahli seksologi Barat, oral seks biasanya dilakukan sebagai rangsangan. Namun, banyak yang mushkil apakah pandangan aktiviti ini dari pandangan  Islam?

Mengenai hal ini, beberapa ulama berpendapat dan menurut Prof. Dr. Ali Al Jumu’ah dan Dr. Sabri Abdur Rauf (Ahli Fiqih Univ. Al Azhar), oral seks boleh dilakukan oleh pasangan suami isteri jika aktiviti itu sememangnya diperlukan untuk mendatangkan keghairahan dan kepuasan dalam berhubungan.

Pendapat sama juga dipersetujui oleh Sheikh Muhammad Ali Al-Hanooti, mufti dalam Islamawarness.net. Beliau mengatakan, bahwa oral seks diperbolehkan dalam Islam, menurutnya, bahwa yang diharamkan bersetubuh dengan isteri hanya 3 sebab, iaitu; (1) Melalui Duburnya, (2) Isteri dalam keadaan Haid, (3) Isteri dalam keadaan Nifas (lepas kelahiran) dan selain dari 3 perkara itu, hukumnya halal.

Namun, ada juga sebahagian ulama yang beranggapan bahwa oral seks hukumnya haram. Contohnya seperti mufti Saudi Arabia bahagian Selatan, Asy-Syaikh Al`Allamah Ahmad bin Yahya An-Najmi, ia berpendapat bahwa isteri menghisap terhadap zakar suaminya (oral seks) adalah haram, kerana zakar akan mengeluarkan mazi. Para ulama telah bersepakat, bahwa mazi adalah najis. Jika ia masuk ke dalam perut, boleh menyebabkan penyakit.

Adapun Syeikh Yusuf al-Qaradhawi memberi fatwa bahwa, oral seks  selagi tidak menelan air mazi yang keluar adalah makruh. Kerana hal yang demikian adalah salah satu bentuk kezaliman (di luar kewajaran dalam berhubungan).

Apa pula pendapat anda? Teringin ke? Apapun tepuk paha tanya awang tu... oraitke? Wallahu a’lam.



No comments:

Post a Comment