Hukuman bunuh ke atas pemimpin-pemimpin Sunni.
Ahli sunnah wa
Jamaah adalah golongan yang dijanjikan oleh Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w.
yang sentiasa mendapat petunjuk kerana mereka berpegang dengan Sunnah
Rasulullah s.a.w. dan para sahabat terutama Khalifa Rasyidin. Selain dari Ahlu
Sunnah, adalah golongan yang sesat kerana mereka tidak berpaksikan sepenuhnya
kepada Sunnah Rasulullah s.a.w. dan Khulafa’ Rasyidin sebagai perjalanan hidup. Walaupun
setiap golongan sesat itu mendakwa mengikuti al-Qur’an namun sikap mereka
terhadap Sunnah dan para sahabat tidak membuktikan kebenaran dakwaan mereka.
Adalah satu
asas dalam mengkaji mana-mana aliran atau fahaman sebelum menghukumkannya
sebagai sesat atau tidak, harus merujuk kepada sumber asal mereka yang muktabar.
Di antara golongan yang sesat itu ialah ajaran Syi’ah.
Sebagai satu
ajaran yang telah lama bertapak, Syi’ah mempunyai rujukan-rujukan sendiri yang
muktabar. Bagaimanapun sudah menjadi polisi kepada mereka untuk tidak
membiarkan kitab-kitab mereka jatuh kepada orang lain oleh kerana itu, mereka
menyembunyikannya. Malahan rujukan mereka itu hanya dibaca oleh
Ayatullah-Ayatullah sahaja.
Adapun Syi’ah yang
tidak menjangkaui martabat tersebut tidak layak untuk membacanya sehingga
mereka mendakwa orang-orang yang bertaqwa sahaja yang berhak. Alangkah malang
sungguh mereka yang menerima ajaran Syi’ah tetapi tidak dapat menatapi
sabdaan-sabdaan para Imam. Kitab-kitab berautoriti seperti al-Kafi karangan
al-Kulaini, al-Istibsar, Tahzib al-Ahkam dan Man layahduruhu hanya bacaan para
Ayatullah sahaja.
Keempat-empat
kitab ini merupakan kitab yang paling tinggi kedudukannya dan Khomeini
menganggapnya sebagai rujukan terpenting. Di samping itu terdapat Wasail al-Syi’ah,
Bihar al-Anwar oleh al-Majlisi, Risalah al-I’tiqadat oleh Ibn Babwaih al-Qummi
Dalam artikel
ini, kita akan menyoroti aqidah dan pendirian mereka berhubung dengan
orang-orang lain yang bukan Syi’ah berdasarkan kepada rujukan-rujukan mereka.
Aqidah Syi’ahTentang Orang Yang Tidak Mengakui Imamah
Syi’ah
berpendapat imamah merupakan salah satu usul agama dan Rasulullah s.a.w.
menentukan 12 imam dengan jelas.
Ibn Babwaih
al-Qummi yang mendapat jolokan al-Saduq menyebutkan di dalam kitabnya Risalah
al-I’tiqadat, halaman 103, cetakan Markaz Nasyr al-Kitab, Iran:
“Kepercayaan
kita berhubung dengan orang yang mengingkari imamah Amirul Mukminin Ali a.s.
dan para imam sesudahnya seperti orang yang mengingkari kenabian semua nabi.
Dan kepercayaan kita tentang orang yang mengingkari salah seorang imam
selepasnya seperti orang yang mengakui kesemua nabi tetapi mengingkari kenabian
nabi kita Muhammad s.a.w. dan ahli keluarganya.”.
Pada halaman
yang sama, Ibn Babwaih menukilkan satu riwayat yang disandarkan kepada Imam Ja’far
al-Sadiq:
“Orang yang
mengingkari imam kita yang terakhir seperti mengingkari imam yang pertama.”
Dalam rujukan
yang sama, beliau juga menisbahkan kepada Rasulullah s.a.w. sebagai bersabda :
“Imam-imam
setelahku 12 orang, yang pertama Ali bin Abi Talib a.s. dan yang terakhir
al-Qaim. Ketaatan kepada mereka seperti ketaatan kepadaku. Menderhakai mereka
sama menderhakaiku. Sesiapa menginkari mereka sesungguhnya telah menginkari.”
Kata-kata al-Saduq ini dinukilkan oleh al-Majlisi dalam Bihar al-Anwar (jil.
27, hal. 61-62)
Mulla Baqir
al-Majlisi, yang mendapat gelaran al-Allamah, al-Hujah dan Fakhr al-Ummah
(kebanggaan ummat) menulis di dalam Bihar al-Anwar jilid 23 halaman 390:
“Ketahuilah,
ungkapan lafaz syirik dan kufur kepada orang yang tidak beritikad dengan
keimaman Ali dan para imam dari anak cucunya a.s. dan kelebihan mereka
mengatasi orang lain menunjukkan mereka itu kekal di dalam neraka.”
Dalam Bihar
al-Anwar (23/391) Baqir al-Majlisi menukilkan daripada al-Mufid bahawa:
“Syi’ah Imamiyah
sepakat tentang orang yang mengingkari imamah salah seorang imam dan membantah
ketaatan yang diwajibkan Allah kepadanya (imam) sebagai kafir sesat yang
selayaknya kekal di dalam neraka”.
Lihat
bagaimana Syi’ah menghukumkan orang-orang yang beriman sebagaimana mereka
beriman. Adakah perkara ini menunjukkan perbezaan antara Ahli Sunnah dan Syi’ah
dari fiqh mazhab sahaja? Sebenarnya penilaian mereka ini terhadap Ahli Sunnah
jauh lebih dahsyat daripada permusuhan dengan orang-orang kafir lain.
Benar sekali
kata-kata Shaikh Musa Jarullah di dalam kitabnya al-WaSyi’ahfi Naqd `Aqaid
al-Syi`ah, halaman 227: “Saya amat terkejut dan kecewa apabila melihat dalam
kitab-kitab Syi’ah, Musuh Syi’ah yang paling ketat dan paling kuat ialah Ahli
Sunnah wa Jamaah. Saya melihat sendiri bahawa semangat permusuhan benar-benar
menguasai hati semua lapisan Syi’ah.”
Darah Ahli Sunnah Adalah Halal Di Sisi Syi`Ah
Di samping
itu, Syi’ah menganggap halal darah dan harta Ahli Sunnah dan inilah yang
difatwakan oleh ulama mereka. Syaikh Saduq menyebutkan di dalam kitabnya `Ilal
al-Syara’i` halaman 601 cetakan Najaf:
Daripada Daud
bin Farqad, katanya aku bertanya kepada Abu Abdullah a.s.: Apakah hukumnya
membunuh al-Nasibi- maksudnya ahli sunnah? Jawabnya: Halal darahnya, tetapi aku
ingatkan engkau jika dapat hempapkan dinding atasnya atau engkau lemaskannya di
dalam air maka lakukanlah supaya tidak dilihat oleh orang lain. Aku bertanya
lagi: Apa pendapatmu tentang hartanya. Jawabnya: Binasakanlah apa sahaja yang
engkau dapat lakukan.
Apakah yang
akan dilakukan oleh Syi’ah terhadap orang yang menyalahi mereka? Shaikh Taifah
menyebutkan di dalam kitab fiqhnya, al-Nihayah halaman 302:
“Sesiapa yang
memegang kekuasaan bagi pihak yang zalim dalam melaksanakan hukuman hudud atau
melaksanakan sesuatu hukum hendaklah dia beritikad bahawa dia sebenarnya
memegangnya bagi pihak berkuasa yang hak, maka hendaklah dia melaksanakan hukum
mengikut ketentuan Syari’at Imam, dan selagi dia dapat melaksanakan hudud
terhadap mukhalif (orang yang tidak mengikut Syi’ah) hendaklah dia laksanakan
kerana itulah jihad yang paling agung.”
Ni’matullah
al-Jazairi menyebutkan dalam kitabnya al-Anwar al-Nu’maniyyah (2/307):
“Harus
membunuh mereka (Ahli Sunnah) dan harta-harta mereka adalah halal.”
Beginilah
sikap permusuhan mereka terhadap orang yang tidak mempercayai imam dua belas.
Sejarah
mencatatkan kezaliman mereka terhadap umat Islam. Ni’matullah al-Jazairi
menyebutkan dalam kitabnya al-Anwar al-Nu`maniyyah:
“Terdapat
dalam beberapa riwayat bahwa Ali bin Yaqtin iaitu menteri al-Rasyid dan seorang
Syi’ah yang istimewa, beberapa golongan mukhalifin berada di dalam tahanannya,
lalu dia memerintahkan orang-orang suruhannya menjatuhkan bumbung tahan ke atas
tahanan-tahanan tersebut, lalu kesemua mereka mati terbunuh, bilangan mereka
lebih kurang 500 orang. Bagi melepaskan diri dari tanggungjawab kematian
mereka, Ali bin Yaqtin telah menghantar surat kepada Imam Mawlana al-Kazim dan
al-Kazim menghantar jawapannya yang berbunyi: Jika anda bertemu saya dahulu
sebelum membunuh mereka tentu anda tidak menanggung apa tanggungjawab terhadap
darah mereka. Oleh kerana anda tidak berbuat demikian, maka hendaklah anda
membayar kaffarah untuk setiap orang yang anda bunuh sebanyak satu tis. Satu
tis itu lebih baik dari mereka.
Lihatlah
kepada diyat yang sangat sedikit ini yang tidak menyamai diat saudara mereka
yang kecil iaitu anjing buruan kerana diatnya sebanyak 20 dirham dan juga tidak
menyamai saudara mereka yang besar iaitu Yahudi atau Majusi iaitu 800 dirham
dan keadaan mereka di akhirat lebih hina dan lebih rendah.”
Riwayat ini
juga dinukilkan oleh Muhsin al-Mu`allim untuk berdalil bahawa harus membunuh
Ahli Sunnah. (Al-Nasb wa al-Nawasib, halaman 622)
Harta Ahli Sunnah Adalah Halal
Harta ahli
sunnah menurut Syi’ah adalah halal dan boleh diambil tanpa ada halangan. Abu Ja’far
al-Tusi meriwayatkan dalam kitabnya Tahzib al-Ahkam, jilid 4, halaman 122:
Daripada Abu
Abdullah a.s. bahawa beliau berkata: Ambillah harta al-nasib di mana sahaja
kamu temui dan berikan kepada kami satu perlimanya.
Ahli Sunnah Adalah Najis Menurut Syiah
Khomeini di
dalam Tahrir al-Wasilah (1/118) menghukumkan Ahli Sunnah sebagai najis,
katanya:
Adapun Nawasib
(Ahli Sunnah) dan Khawarij semoga dilaknati Allah tanpa ragu-ragu adalah
najis.”
Penghinaan
Khomeini bukan setakat Ahli Sunnah dan Khawarij sahaja malah kepada golongan Syi’ah
selain dari Imamiyah 12, katanya:
“Kumpulan-kumpulan
Syi’ah selain dari Syi’ah Imam Dua Belas yang tidak mempercayai imamah 12 imam,
jika tidak kelihatan pada mereka tanda-tanda nasb (mengikuti Ahli Sunnah),
permusuhan dan mencela para imam maka ia suci tetapi jika kelihatan pada mereka
perkara-perkara tersebut maka mereka seperti nawasib yang lain. (1/119)
Ni’matullah
al-Jazairi menulis dalam kitabnya al-Anwar al-Nu’maniyyah 2/306:
“Penjelasan
tentang al-Nasibi dan keadaannya dapat dijelaskan dengan dua perkara berikut:
Pertama, maksud al-nasibi mengikut dalam hadis-hadis adalah najis, dia lebih
jahat daripada Yahudi, Nasrani dan Majusi malah dia adalah kafir, najis
mengikut ijmak ulama Imamiyyah.”
Dalam
kitabnya, Muhammad al-Saduq menunjukkan kebenciannya yang tidak terhingga
terhadap ahli Sunnah: Sesungguhnya Nabi Nuh a.s. membawa dalam kapalnya anjing
dan babi tetapi baginda tidak membawa anak zina, dan al-nasibi itu lebih jahat
daripada anak zina”
Perhatikan
lafaz nasb dan nawasib yang memberi erti permusuhan terhadap keluarga
Rasulullah s.a.w. digunakan oleh Syi’ah untuk ahli Sunnah yang mengikuti Sunnah
Rasulullah s.a.w. dan para sahabat.
Agama Adalah Menyalahi Ahli Sunnah
Antara tuduhan
jahat Syi’ah terhadap orang lain kerana tidak mengikuti mereka ialah riwayat
al-Majlisi daripada Imam al-Baqir di dalam Bihar al-Anwar 24/311, katanya:
“Demi Allah wahai Abu Hamzah, sesungguhnya manusia itu, kesemuanya anak pelacur
melainkan Syi’ah kita.” Riwayat ini juga dinukilkan oleh al-Kulaini dalam
al-Raudhah nombor 431.
Penutup
Beginilah
penilaian mereka terhadap kita ahli Sunnah. Segala usaha yang pernah dirancang
oleh ulama untuk mendekatkan antara Sunni dan Syi’ah tidak akan mendatang
faeadah kepada umat Islam kerana sebenarnya itu adalah komplot untuk
mendekatkan umat Islam kepada Syi’ah.
Sesunguhnya
tidak ada ruang bagi kita untuk berdiam diri, tidak ada masa untuk berlembut
dengan mereka kerana kebatilan aqidah mereka akan mengancam keimanan, syariat
dan keselamatan serta keamanan dunia. Oleh itu marilah kita mencurahkan usaha
dan tenaga untuk memerangi mereka dengan apa cara sekalipun kerana ia adalah
satu jihad bagi mempertahankan kesucian ajaran Islam dan demi keamanan sejagat.
Sumber :
Zharifalimin.blogspot.com
No comments:
Post a Comment