Friday, July 26, 2013

Ramadahan bersama Imam Muda Palestin

Hari ini berpeluang solat sunat tarawikh bersama Imam Muda Muhammad Naji Ibrahim Abduh. Seorang Al hafiz dan seorang guru tajwid di Ghaza. Berperanan melahirkan seberapa banyak hafizan di Ghaza. Sepanjang bertarawikh dapat mendengar bacaan surah alQuran yang sungguh merdu, seakan Sheikh Mishary Rashid.

Dalam takzirahnya beliau menggambarkan suasana di Ghaza kini yang tertekan dan dihimpit dengan tekanan politik dari Israel, tambahan pula dengan kejatuhan Presiden Mesir Muhammad Murshi secara rampasan kuasa. Pihak tentera Mesir bertindak merobohkan terowong berhubung ke Ghaza yang satu-satunya jalan yang membawa bekalan makanan, ubat-ubatan dan sebagainya.

Pesannya, tujuan mereka berkunjung ke Malaysia bumi bertuah ini, hanya untuk mengeratkan lagi silatulrahin sesama Islam, dan berbanyak berterima kasih atas segala bantuan dari rakyat Malaysia yang prihatin. Saudara semuslim umpama bersatu tubuh, cubit di kiri, yang kanan pun terasa juga. Mereka amat memerlukan bantuan dan sokongan moral, setidak-tidaknya dengan doa. Marilah bersama kita berdoa buat mereka, dan al-Fatihah pada pejuang yang gugur Shahid. InsyaAllah.

Apa yang menyentuh perasaan, beliau memberitahu semangat juang pemuda yang dibekalkan lembaran alQuran di dalam dada mereka bertindak berani berjuang menentang rejim Zionis Israel tanpa rasa gerun. Sehinggakan seorang ibu berpesan kepada anak leleki mereka supaya keluar berjuang mempertahan bumi Palestin yang dijarah Zionis sejak sekian lama, supaya jangan pulang dan hanya bertemu di Syurga!. Allahuakbar.

No comments:

Post a Comment