Usahlah dipertikaikan berapa rakaat yang patut dikerjakan Solat Sunat Tarawikh. Jika dikerjakan bertambah-tambahlah pahala, tambahan pula pada Bulan Ramadhan Al-Mubarak, Penghulu segala Bulan dan bulan yang penuh dengan keberkatan. Jika ditinggalkan tidak pula mendatangkan dosa. Juga peluang untuk membuat pahala sebanyak mungkin. Peluang yang hanya diperolehi oleh Umat Nabi Muhammad SAW. Ia menggambarkan ketaatan dan keikhlasan dalam beribadah kepada Allah SWT. Namun ia bergantung kepada kemampuan masing-masing.
SEPERTI
yang diriwayatkan oleh Abu Daud, Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud:
"Sesungguhnya sesiapa yang hidup selepas aku pasti akan melihat
perselisihan yang banyak. Maka berpeganglah kamu kepada sunah aku dan sunah
Khulafa ar-Rasyidin yang diberi petunjuk selepas aku. Peganglah ia (sunah)
sesungguh-sungguhnya sehingga kalau pun kamu terpaksa menggigitnya dengan gigi
geraham kamu."
Berdasarkan
sabda yang dipetik daripada hadis sahih di atas, jelaslah bahawa Nabi Muhammad
SAW pernah berpesan kepada umatnya agar mengikuti sunah baginda dan
sahabat-sahabatnya.
Persoalan
sunah tersebut turut merangkumi amalan solat sunat tarawih yang kini
dilaksanakan umat Islam di seluruh dunia pada bulan Ramadan. Rasulullah sendiri
mengerjakan solat tarawih ketika hidupnya.
Hukum tarawih
Bagaimanapun
pada zaman Rasulullah, ia tidak disebut tarawih. Ketika itu, dalam bulan
Ramadan, Rasulullah dilihat bersolat pada waktu malam di masjid dan para
sahabat yang berada di situ sepakat untuk bersembahyang bersama baginda.
Pada
malam kedua, jemaah baginda kian ramai membuatkan mereka berniat untuk
meneruskan pada malam keesokannya. Namun pada malam ketiga atau keempat itu,
baginda tidak hadir ke masjid dan solat tersebut diteruskan tanpa Rasulullah.
Keesokan
harinya, Rasulullah bertemu para sahabat dan memberitahu bahawa baginda tahu
apa yang dikerjakan mereka pada malam sebelumnya. Baginda mengatakan bahawa
tiada yang menghalangnya untuk keluar dari rumah melainkan kebimbangan solat itu
bertukar menjadi kewajipan.
Kesannya,
hukum solat tarawih pada hari ini adalah sunat muakkad iaitu sunat yang sangat
dituntut dalam Islam.
Solat
sunat tersebut sering dihubungkan kepada seorang khalifah iaitu Saidina Umar
al-Khattab. Seperti yang diriwayatkan seorang sahabat Umar, Abdul Rahman Abdul
Qari yang bermaksud: "Aku keluar bersama Umar pada suatu malam pada bulan
Ramadan ke masjid.
"Ternyata
jemaah masjid bersolat secara berasingan. Ada yang solat bersendirian dan ada
yang bersolat dalam jemaah yang kecil. Kata Umar, "Demi Allah, aku melihat
kalau mereka dikumpulkan di belakang seorang imam itu lebih baik."
Akhirnya,
pada keesokan harinya semua jemaah bersolat tarawih mengikut seorang imam yang
ketika itu dipimpin oleh Ubai bin Kaab.
Menyentuh
isu bilangan rakaat tarawih, Harun berkata, berpandukan empat mazhab dalam
Islam iaitu Hanafi, Maliki, Syafie dan Hanbali, semuanya sepakat mempersetujui
tarawih perlu dilaksanakan sebanyak 20 rakaat.
Cuma
mazhab Maliki yang tampil dengan dua pendapat iaitu 20 dan 36 rakaat. Ia timbul
atas alasan perbezaan ahli Mekah dan ahli Madinah. Di Mekah, selepas empat
rakaat tarawih, jemaah melakukan tawaf, jadi solat itu ditetapkan pada 20
rakaat.
Ketetapan ulama
Ibadah
tarawih yang dikerjakan sebanyak lapan rakaat pula dikatakan terbentuk
berdasarkan hadis Aisyah menerusi riwayat Bukhari dan Muslim yang bermaksud:
"Rasulullah sama ada pada bulan Ramadan atau di luar bulan Ramadan tidak
pernah solat melebihi 11 rakaat."
Hadis
Aisyah adalah berdasarkan apa yang disaksikan sendiri Saidatina Aisyah dan
tidak semestinya diaanggap sebagai hukum.
Tidak
ada satu pun hadis dalam empat mazhab pegangan umat Islam mengatakan bahawa tarawih
perlu dilaksanakan sebanyak lapan rakaat bahkan semuanya menyatakan 20 rakaat.
Sejak
dulu, para ulamak telah menetapkan hal ini dan ia tidak sewajarnya menjadi
pertikaian berpanjangan.
Jika
kita mempertikaikannya, ia ibarat mempersoalkan pesanan Rasulullah yang meminta
umatnya mengikuti sunahnya dan para khalifah.
Dalam
konteks tarawih, kita perlu bersandarkan amalan yang digariskan Saidina Umar.
Beliau sendiri diberi gelaran al-Faruq oleh baginda yang bermaksud orang yang
dapat membezakan antara yang haq dan batil.
Apa
yang dilakukan Umar dijadikan dalil dan di dalam fiqah, sunah-sunah yang
dilaksanakan para sahabat nabi dijadikan hukum. Rasulullah juga pernah bersabda
bahawa barang siapa yang mengikut sunah para sahabat, nescaya mereka akan
mendapat petunjuk.
Abu
Salamah radhiallahu’ anh pernah bertanya kepada ‘Aishah radhiallahu’ anha
tentang solat malam Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pada bulan Ramadan.
Maka ‘Aishah menjawab:
Boleh juga dilakukan di Rumah;
Hadis tentang Solat sunat Paing Utama;
Tempoh waktu solat;
@Mengenai
ganjaran yang akan diperolehi, serahkan segalanya kepada Allah Subhanahu Wa
Ta'ala. Tidak kiralah dikerjakan 8, 20 atau lebih. Mengikut kemampuan dan nawaitu masing-masing. Jika solat dan ibadat yang dilakukan dengan penuh khusyu’ dan ikhlas,
sudah pasti ganjaran yang besar dan keredaannya akan diperolehi.
Wallahu 'alam.
No comments:
Post a Comment