Tuesday, March 12, 2013

Lihatlah apa ada di dalam Apartment Berpendapatan Rendah di Hong Kong [foto galary]


Padat!



Kadang-kadang, kita semua lupa untuk bersyukur dengan apa yang kita ada. Kita mengadu bahawa iPhone tidak mempunyai perkhidmatan cukup pantas atau rumah ini  adalah terlalu kecil dan kita mahu membeli satu yang lebih besar.

Walau bagaimanapun, apabila melihat gambar-gambar mereka yang tidak memiliki kemewahan seperti yang kita nikmati, adalah sangat mengharukan. Ini memberikan peluang kepada kita supaya rasa bersyukur di atas apa yang kita ada.

Jurugambar Jerman Michael Wolf, memberikan gambaran kepada dunia bagaimana golongan berpendapatan rendah di Hong Kong menjalani kehidupan dalam pangsapuri yang sempit. Ukurannya hanya 10’ x 10’ menjadikan tandas berada di sudut bilik, bilik mandi di bawah katil. Jangan makan ubi keledek banyak sangat... sekali terlepas gas amonia... habis satu rumah pengsan.. (he3 just joke).

Dengan kepadatan 6480 orang penuh ke setiap kilometer persegi, Hong Kong adalah salah satu tempat penduduk paling padat di dunia. Untuk perspektif, bandingkan dengan beberapa bandaraya dunia lain.  Tokyo mempunyai kepadatan penduduk 6,000 orang per km2, London pada 1.570 orang per km2, dan Los Angeles adalah pada 3.124 orang per km2.

Faktor menjadikan kehidupan lebih sesak, hanya 6.8 peratus daripada tanah di Hong Kong digunakan untuk perumahan. Ini melahirkan kepada struktur apartmen raksasa. 









Macamana nak Ngentot neh...






Mereka kelihatan gembira

Jangan dihempap TV tu dik oii..

Tandas di penjuru bilik

Bilik air di bawah katil

Janji boleh mimpi... sudah!



Eric deco-deco boleh bantu ke?

Dapur + bilik tudur


Wolf mengatakan tentang fotografi:

"Jika anda berdiri dan melihat di dalam bilik yang betul-betul saiz yang sama sebagai bilik anda, maka anda menyedari betapa kecil ruangan itu sebenarnya. Dan kemudian anda sedar bahawa orang telah tinggal di sana selama 40 tahun. Dan mereka gembira! Bahawa suasana seperti itu boleh terjadi, saya fikir itulah perkara yang menakjubkan. Bahawa orang boleh gembira dengan hanya mempunyai 100 kaki persegi untuk hidup dalam kejiranan yang baik. Itulah pada dasarnya semua yang anda perlukan. "



No comments:

Post a Comment