Tuesday, July 2, 2013

Jenayah PHISHING meningkat. Jangan pula terjerat!




Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) mengesan berlaku perubahan aliran jenayah penipuan di negara ini apabila penjenayah beralih kepada taktik penipuan atas talian (phishing).

Kegiatan yang semakin berleluasa sejak dua tahun lalu membabitkan 872 kes dilaporkan kepada agensi itu pada 2011 dan 332 kes tahun lalu membabitkan kerugian keseluruhan RM5.2 juta, terutama penipuan urusan perbankan, iaitu pemindahan wang.

Penjenayah semakin licik

Sepanjang Januari hingga April lalu, sebanyak 39 kes dilaporkan, sekali gus menunjukkan kegiatan itu serius.

Pengerusi SKMM, Datuk Sharil Tarmizi, berkata perkembangan itu amat membimbangkan kerana berlaku peningkatan statistik kes dilaporkan, sekali gus menunjukkan penjenayah semakin licik. Malah, katanya, kegiatan itu jika tidak dibendung dikhuatiri boleh menjejaskan sistem perbankan dan ekonomi negara.

Kegiatan mencuri maklumat ini amat serius dan seolah-olah menjadi aliran penipuan baru dalam era serba canggih oleh sindiket tertentu yang beroperasi dari dalam dan luar negara.

Justeru, SKMM, Bank Negara Malaysia (BNM) dan Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, bertanggungjawab mendedahkan dan memberitahu masyarakat taktik licik kegiatan penipuan phishing.

Sementara itu, Ketua Penolong Pengarah Jenayah Siber dan Multimedia JSJK, Senior Asistan Komisioner Wong Wai Loong berkata, berdasarkan maklumat dan siasatan dijalankan berhubung laporan dibuat mangsa, kebanyakan kes phishing dilakukan pelajar asing warga Afrika di negara ini.

Kita percaya mereka yang menghantar e-mel kononnya mewakili bank di negara ini kepada sasaran mereka selepas diarahkan satu kumpulan induk yang menjalankan atau memantau operasi mereka dari luar atau dalam negara.

Tujuan mereka beroperasi dari lokasi negara berbeza adalah untuk mengelakkan kegiatan dikesan pihak berkuasa di sini, namun ada juga suspek beroperasi dari dalam negara yang mahir dalam menggunakan program internet bagi menjalankan aktiviti penipuan seperti ini, katanya.

BNM juga sudah beberapa kali menegaskan, bank di negara ini tidak pernah mengarahkan pelanggannya untuk menghantar kata nama pengguna dan kata laluan mereka menerusi e-mel sebaliknya mereka akan diminta menyerahkan butiran peribadi itu ketika menjalankan urusan perbankan di bank.

awas dengan barang Import
@Berhati-hati apabila berurusan terutama berkaitan perbankkan. Mereka ini amat licik dan telah di rekrut untuk menjadi pro. Kata2 manis itu kadangkala menjadi racun berbisa! Terutama kaum Hawa. Apa yang selalu dikhabarkan, duit habis dikikis, tanah ladang yang sekeping itupun dibajaknya hingga lunyai…

No comments:

Post a Comment