Saturday, February 2, 2013

Mati Pucuk @ Lemah Tenaga Batin


Redup petang itu membuatkan suasana begitu nyaman sekali. Kelihatan seorang wanita pertengahan umur, cantik dan seksi sambil membawa seorang anak berusia 5tahun, sanggup datang nun jauh dari utara tanah air ke rumah rang bujang di KL semata2 untuk mencari seteguk air. Akibat kemarau yang panjang dan gersang. Diamati mungkin suaminya orang berada, jika tidak, mana mungkin boleh memandu BMW. Angin sepoi bertiup dari jauh lagi sudah tarbau aduh... wanginya! Mahal minyak wangi ni...

Wakaka... sabar dulu, itu mukadimahnya. Tapi itulah hakikat yang melata sekarang ini. Suami tidak  mampu memberi kebahagian kepada isteri. Itulah perkara yang paling digeruni dan ditakuti oleh para lelaki sebenarnya....

Adalah anda mengalami masalah berikut:

1)Zakar langsung tidak mampu menegang.
2)Zakar lembik tidak berupaya berjimak.
3)Zakar tidak tegang seperti biasa,boleh berjimak tetapi tidak selesa.

Kategori di atas boleh dikelaskan sebagai Lemah tenaga batin atau juga dikenali sebagai mati pucuk ataupun lemah shahwat. Merujuk kepada ciri-ciri kegagalan alat kelamin lelaki untuk menegang atau mengekalkan ketegangan sehingga mencapai kepuasan seks. Ia juga dikenali dengan nama disfungsi erektil (ED).

Punca
Keadaan ini berpunca dari banyak sebab, seperti masalah jantung yang tidak disedari, darah tinggi dan kencing manis, kebanyakannya boleh  dirawat. Punca masalah lemah tenaga batin disebabkan darah gagal memasuki dan mengekalkan ketegangan zakar.

Lemah tenaga batin boleh disebabkan oleh:
1)Psikologi - di mana zakar gagal menegang disebabkan pemikiran atau perasaan. masaalah mati pucuk jenis ini terdapat kesan yang jelas.

2)Fisikologi - ketegangan zakar tidak sepenuhnya kerana terdapat halangan darah dari masuki dan kekal dalam zakar, terdapat pelbagai cara ia terhalang, kebanyakannya boleh dirawat.

Pengambilan ubat yang berterusan bagi pesakit kencing manis, sakit jantung dan tekanan darah tinggi boleh menyebabkan lemah tenaga batin. Oleh itu, adalah baik jika pesakit berbincang dengan doktor berkenaan kesan sampingan tersebut, sebelum memula mengambilnya.

Terdapat budaya menyepi yang kuat dan tidak mampu berbincang mengenai masaalah ini. Fakta sebenar adalah sekitar 1 dari 10 lelaki akan mengalami masaalah lemah tenaga batin berulang pada satu ketika dalam hidup mereka.

Kaedah mengesan
Setakat ini tiada cara yang formal untuk mengesan penyakit ini. Penyakit ini juga dikaitkan dengan amalan gaya hidup yang tidak sihat, amalan pemakanan yang tidak seimbang, dan juga obes.

Bagaimanapun, punca sebenar kemungkinannya disebabkan kekurangan bekalan darah pada zakar disebabkan kerosakan lapik dalam urat darah. Kerosakan ini lebih kerap pada lelaki berusia, dan sering kali dikaitkan dengan penyakit, terutama kencing manis, kesan akibat merokok, penyakit jantung dan tekanan darah tinggi.

Ereksi zakar sewaktu tidur
Untuk lelaki normal, mereka akan mengalami ereksi sebanyak 3 - 6 kali sewaktu tidur pada waktu malam. Jika ini tidak berlaku ia mungkin disebabkan oleh kerosakan urat saraf atau saliran darah ke dalam zakar. [Sumber]

 

@Buang rasa malu, mintalah nasihat dari doktor.

No comments:

Post a Comment