Sunday, February 10, 2013

Dosa besar abai ibu, bapa




Kuala Lumpur: “Ibu bapa tanggungjawab semua. Perkara ini diterangkan di dalam al-Quran. Sesiapa yang melawan atau menderhaka pada ibu bapa tidak akan mencium bau syurga.
“Itu baru melawan perintah atau suruhan. Kalau ada yang sanggup mengabaikan ibu bapa hingga melepaskan tanggungjawab dengan menghantar mereka ke rumah orang tua atau kebajikan, sudah pasti dosa itu lebih besar,” kata penceramah bebas, Datuk Hassan Mahmud Al-Hafiz.

Menurut beliau, tiada ada sebab anak mengabaikan ibu atau bapa seperti yang terjadi kepada pelakon veteran, Ibrahim Othman.

“Tidak kira apa alasan mereka, semua itu satu kesalahan. Seburuk mana perangai ibu atau bapa, ia bukan sebab mengapa anak perlu mengabaikan mereka.

“Penyakit seperti hilang ingatan, nyanyuk dan sebagainya juga bukan tiket untuk anak melepaskan tanggungjawab menjaga dan menyantuni mereka.

“Jika menghidap penyakit seperti itu, inilah masanya untuk anak membalas jasa menjaga mereka, bukan meminggirkannya.

“Masalah kewangan atau tidak mampu tidak sepatutnya menjadi alasan. Namun, jika sifat kasih sayang dalam diri hilang, inilah yang terjadi,” katanya.

Menurut Hassan, tanggungjawab anak lelaki tidak pernah terlucut terhadap ibu dan bapa meskipun mereka berkahwin.

Namun, katanya, bagi anak perempuan, ia terlucut dengan sendirinya, tetapi ia tidak menjadi sebab mereka melupakan ibu dan bapa. - HM


No comments:

Post a Comment