Sunday, February 3, 2013

Profile: Cristiano Ronaldo & Manchester United



Cristiano Ronaldo
Cristiano Ronaldo ialah pemain bola sepak Portugal yang lahir pada tahun 5 Februari 1985 di Funchal, Portugal. Beliau merupakan anak kepada pasangan Maria Dolores dos Santos Aveiro dan Jose Dinis Aveiro. Beliau sekarang ini bermain untuk Real Madrid dalam posisi penyerang sayap. Beliau juga pernah bermain di kelab Sporting Lisbon, Portugal dari 1999 sehingga 2003.

Perjalanan Kerjaya

Kerjaya awal
Semasa zaman kanak2nya, Ronaldo amat meminati pasukan Benfica. Ketika umurnya 8 tahun, dia bermain untuk pasukan amatur CF Andorinha. Pada tahun 1995, Ronaldo menandatangani perjanjian dengan kelab tempatan CD Nacional, dan setelah memenangi beberapa kejuaraan, dia ditawarkan 3 tahun tempoh percubaan di Sporting CP, yang kemudiannya menandatangani beliau dengan jumlah harga yang tertentu.

Semasa bawah umur
Sporting Clube de Portugal
Ronaldo bergabung dengan pemain muda Sporting lainnya yang dilatih di Alcochete, akademi kelab bola sepak. Dia menjadi satu2nya pemain pernah bermain untuk Sporting U-16, U-17, U-18, pasukan-B, dan pasukan pertama, semuanya dalam satu musim. Dia dinilai 2 tujuan, melawan Sporting Moreirense, sementara untuk menampilkan Portugal di UEFA Under 17 Championships.

Sesudah akil Baligh
Dia pertama dilihat oleh lbekas pengurus Liverpool FC Gerard Houllier semasa berumur 16 tahun, namun Liverpool menolak untuk mengambil beliau kerana mereka memutuskan dia terlalu muda dan diperlukan beberapa waktu untuk mengembangkan keterampilan itu. Namun, ia mendapat perhatian dari Manchester United manager Sir Alex Ferguson di musim panas tahun 2003, ketika Sporting ditewaskan United 3-1. Persembahan Ronaldo dalam perlawanan itu memberi kejutan kepada pemain Manchester United, Ferguson mendesak untuk mengambil beliau menyertai Manchester United.

Manchester United
2003–2005

Hemsem Boy
Ronaldo bersama Manchester United
Ronaldo menjadi pemain Portugal pertama Manchester United apabila dia menandatangani kontrak £ 12.24 juta setelah musim 2002/03. Dia meminta nombor 28 (nombornya semasa sukan olahraga), kerana dia tidak mahu memikul beban dan tekanan dengan nombor 7 yang termashur itu, sebelumnya pernah dipakai oleh legenda seperti pemain terbaik, Bryan Robson, Eric Cantona, dan David Beckham.

"Setelah saya menyertau United, pengurusan meminta saya nombor apa yang saya mahukan. Saya berkata nombor 28. Tetapi Ferguson berkata “Tidak!, Anda akan memakai No 7,” yang termashur dan sebagai tambahan sumber motivasi. Saya dipaksa untuk hidup dengan gelaran kehormatan tersebut”.

Young Player of the Year
Ronaldo membuat penampilan pertamanya bersama Manchester United ketika menentang Bolton Wanderers. Beliau dimasukkan sebagai pemain gantian pada minit ke-60 di Old Trafford. Manchester United  beroleh Kemenangan 4-0 ke atas Bolton Wanderers.

Setiap penampilannya di nilai, dan beliau mendapat FIFPro Young Player of the Year pada tahun 2005 dan 2006, sementara peringkat 20 - FIFA Player of the Year pada 2005. 

2006-2009

Beliau membuktikan bahawa beliau perlu diberi perhatian setelah berjaya meledak 20 gol pada musim  pertamanya bersama Manchester United.


Pada bulan November dan Disember 2006, Ronaldo turut menerima anugerah Barclays Player of the Month, menjadikan beliau pemain ke-3 dalam sejarah Liga Premier dianugerahkan setelah Dennis Bergkamp pada tahun 1997 dan Robbie Fowler pada tahun 1996.


Beliau menjaringkan golnya yang ke-50 menentang Manchester City pada 5 May 2007 dan Memenangi Juara Premier League dalam tempoh 4 tahun. Untuk tahun ke-2 berturut2 Beliau memenangi anugerah FIFPro Special Young Player of the Year di akhir tahun.

Khabar angin mula bertiup pada bulan Mac 2007 Real Madrid bersedia untuk membayar € 80 juta (£ 54 juta) untuk mendapatkan Ronaldo. Setelah berunding semula dengan Manchester United, dia menandatangani lanjutan kontrak selama 5 tahun, Dibayar gaji £ 120,000 seminggu dengan United pada 13 April, membuat dia pemain termahal dalam sejarah Manchester United.

Mase ni Messi tak de lagi
Walaupun tidak terlepas dari kontroversi dia diberi penghargaan dan memenangi PFA Players 'player of the Year dan PFA Young Player of the Year. Menyamai pencapaian Andy Gray (tahun 1977) sebagai satu2nya pemain untuk menerima kehormatan ini.

beliau memenangi anugerah treble dengan memenangi PFA 'Player of the Year. Beliau juga memenangi PFA Fans 'Player of the year dan FWA Player of the Year, menjadi pemain pertama untuk memenangi semua empat anugerah utama PFA dan FWA. Ronaldo juga salah seorang daripada 8 pemain Manchester United yang disenaraikan dalam 2006-07 PFA Premier League Team of the Year.

Musim 2007-08 Ronaldo bermula dengan kad merah kerana mengkasari pemain Portsmouth Richard Hughes semasa perlawanan ke-2 United musim itu, kerana itu dia telah dihukum dengan penggantungan 3 perlawanan.

Ronaldo berkata beliau telah "banyak belajar" daripada pengalaman dan tidak akan membiarkan pemain "provoke" dia pada masa depan.

Selepas menjaringkan gol tunggal dalam Liga Juara2  perlawanan menentang Sporting, Ronaldo juga menjaringkan gol kemenangan masa kecederaan dalam perlawanan ke-2 dan Manchester United mendahului kumpulan.

WassUp Yo!
Beliau meraih sebagai naib juara kepada Kaká  untuk anugerah  Ballon d'Or 2007 dan ketiga kedudukan untuk anugerah  FIFA World Player of the Year award, belakang Kaka dan Lionel Messi.

Ronaldo menjaringkan hatrik pertama untuk Manchester United dalam kemenangan 6-0 menentang Newcastle United di Old Trafford pada 12 Januari 2008, membawa Manchester United mengungguli carta Liga Perdana Inggeris.

Beliau menjaringkan gol ke-23 liga musim dalam kemenangan 2-0 menentang Reading, menyamai jumlah keseluruhan untuk musim 2006/07. Semasa pusingan kalah mati Liga Juara2 pertama,   United seri 1-1 menentang Lyon pada 20 Februari, penyokong Lyon mengganggu  Nani dengan laser hijau menyebabkan suatu penyiasatan oleh UEFA. Sebulan kemudian, Lyon telah didenda CHF5,000 (£ 2427) untuk kejadian tersebut.

The Hero
Pada 19 Mac 2008, Ronaldo dilantik sebagai kapten United untuk kali pertama dalam kerjayanya, dan menang ke atas Bolton, dengan menjaringkan kedua2 gol dalam kemenangan 2-0 menjadikan gol ke-33 peribadi semusim bersama kelab baru dan dengan itu mengatasi rekod 40 tahun dari pemain tengah George Best (32 gol) pada musim 1967-68.

Ronaldo menjaringkan satu lagi gol dan menang 4-0 ke atas Aston Villa pada 29 Mac , mengumpul 35 gol dalam 37 perlawanan domestik dan Eropah. Beliau menjadi pemain sayap pertama untuk memenangi European Golden Shoe, mengumpul  8 mata di hadapan Mallorca Dani Guiza.

pada 21 Mei, musim 2007/08 dalam perlawanan akhir Liga menentang Chelsea, Ronaldo menjaringkan gol pembukaan selepas 26 minit, dan disamakan Chelsea pada minit ke-45. Perlawanan berakhir dengan keputusan seri 1-1 selepas  tambahan masa. Dalam penentuan sepakan penalti Manchester United muncul pemenang dengan keputusan 6-5.

Ronaldo telah dicalonkan UEFA Fans' Man of the Match kerana berjaya menyumbang 42 gol dalam semua pertandingan, kurang 4 gol dari rekod Denis Law yang mencatat rekod 46 gol pada musim 1963-64.  Dalam Liga Juara2 dia juga dinamakan best forward dan player of the tournament serta competition's top goalscorer.

Sini la oiii, bangang tol!
Pada 5 Jun 2008, Sky Sports melaporkan bahawa Ronaldo telah menyatakan minat untuk berpindah ke Real Madrid jika mereka tawarkan kepadanya jumlah wang yang sama seperti dijanjikan mereka pada awal tahun.

Manchester United memfailkan aduan tidak beretika Madrid kepada  FIFA pada 9 Jun, tetapi FIFA enggan untuk mengambil apa2 tindakan. Spekulasi bahawa pemindahan akan berlaku berlanjutan sehingga 6 Ogos, Ronaldo tampil mengesahkan bahawa beliau akan kekal di United untuk sekurang2nya setahun lagi.

Ronaldo menjalani pembedahan buku lali di Pusat-Akademik Perubatan di Amsterdam pada 7 Julai. Beliau kembali pada 17 September.

Kemenangan 5-0 ke atas Stoke City pada 15 November 2008, Ronaldo menjaringkan gol ke-100 dan ke-101 beliau dalam semua pertandingan untuk Manchester United, kedua2nya daripada sepakan percuma. Ronaldo kini telah menjaringkan gol ke atas semua 19 pasukan dalam Liga Perdana Inggeris pada masa itu.

Pada 2 Disember, Ronaldo menjadi pemain pertama Manchester United memenangi penerima Ballon d'Or sejak George Best lakukan pada tahun 1968.  Beliau mengumpul 446 mata, 165 mata di hadapan naib juara Lionel Messi. Beliau telah dianugerahkan Bola Perak selepas United menang dengan 2 gol  ke atas Club World Cup.

Sedeyyy
Pada 8 Januari 2009, Ronaldo cedera dalam kemalangan kereta Ferrari 599 GTB Fiorano di dalam terowong A538 berhampiran Manchester Airport. Satu ujian alkohol didapati negatif, dan beliau telah menghadiri latihan lewat pagi itu. Empat hari kemudian, beliau menjadi pemain Liga Perdana pertama yang pernah dinamakan FIFA World Player of the Year, di samping menjadi pemain pertama Portugis untuk memenangi anugerah itu sejak Luís Figo pada tahun 2001.

Ronaldo berjaya menjaringkan gol di Liga juara2  musim ini, dan pertama sejak terakhir menentang Chelsea. Kemenangan 2-0 ke atas Internazionale membawa United ke suku akhir. Dalam perlawanan ke-2 menentang Porto, Ronaldo menjaringkan gol kemenangan di jarak 40 meter dan United mara ke separuh akhir. Untuk gol itu beliau menjadi pemain pertama memenangi FIFA Puskás Award.  Kemudiannya mendapat Penghormatan dari FIFA sebagai ‘the best goal of the year’.

Ronaldo menyertai kejohanan Liga Juara2 untuk kali ke-2nya, tetapi United tewas 2-0 kepada Barcelona. Beliau membuat 53 penampilan dalam semua pertandingan, lebih 4 kali pada tahun sebelumnya. Beliau hanya mampu menjaringkan hanya 26 gol, kurang 16 gol dari jumlah kerjaya terbaiknya, iaitu 42 gol pada musim sebelumnya.

Pada 11 Jun, Manchester United menerima tawaran tanpa syarat sebanyak £ 80 juta daripada Real Madrid untuk Ronaldo selepas ia mendedahkan bahawa dia sekali lagi telah menyatakan hasratnya untuk meninggalkan kelab itu.

With Mastermind
Ia telah disahkan oleh wakil keluarga Glazer bahawa jualan telah sempurna sepenuhnya  dan dibenarkan oleh Ferguson.

Ronaldo menyatakan penghargaan beliau ke arah Ferguson yang bertanggungjawab membantu beliau berkembang sebagai pemain. Ronaldo berkata, "Dia yang menjadi bapa saya dalam sukan, salah satu faktor yang paling penting dan paling berpengaruh dalam kerjaya saya ". (Sumber)


  
 
PENGHARGAAN
Kelab Manchester United

·         Liga Perdana Inggeris: 2006/07, 2007/08, 2008/09
·         Piala FA Inggeris: 2003/04
·         Piala Liga Inggeris Carling: 2005/06, 2008/09
·         Piala Sumbangsih FA Inggeris: 2007
·         Liga Juara-Juara UEFA: 2007/08
·         Piala Dunia Antara Kelab FIFA: 2008

Individu

·         Pasukan Terbaik Euro 2004 UEFA
·         Pemain Muda Istimewa Terbaik FIFPro: 2004/05, 2005/06
·         Pemain Terbaik Portugal: 2006/07
·         Pasukan Terbaik UEFA: 2003/2004, 2006/07, 2007/08
·         Pasukan Dunia XI FIFPro: 2006/07, 2007/08
·         Pemain Muda Terbaik PFA: 2006/07
·         Pemain Terbaik Undian Pemain PFA: 2006/07, 2007/08
·         Pemain Terbaik Undian Peminat PFA: 2006/07, 2007/08
·         Pasukan Terbaik Liga Perdana Inggeris PFA: 2005/06, 2006/07, 2007/08, 2008/09
·         Pemain Bola Sepak Terbaik FWA: 2006/07, 2007/08
·         Pemain Terbaik Barclays: 2006/07, 2007/08
·         Pemain Terbaik Bulanan: Nov  2006, Dec  2006, Jan 2008, Mac  2008
·         Kasut Emas Barclays: 2007/08
·         Anugerah Merit Barclays: 2007/08
·         Kasut Emas Eropah: 2007/08
·         Pemain Penyerang Terbaik Kelab UEFA: 2007/08
·         Pemain Terbaik Kelab UEFA: 2007/08
·         Pemain Terbaik Dunia FIFPro: 2007/08
·         Ballon d'Or: 2008
·         Pemain Terbaik Dunia FIFA: 2008
·         Pasukan Terbaik FIFA: 2008

Korang tengo ape? hehe..

 Ronaldo Di Luar Padang..





 @ dah abisss..dah.

No comments:

Post a Comment