Thursday, February 14, 2013

Profile: Kejayaan Tan Sri Francis Yeoh (CEO YTL Corporation)



Tan Sri Dato' Francis Yeoh Sock Ping lahir 23 ogos, 1954. Seorang tokoh perniagaan terkemuka di Malaysia. Antaranya diusakannya adalah projek jalur lebar YES 4G. YTL juga terlibat dalam pembinaan tren ERL, malahan, rangkaian hotel seperti Tanjong Jara Resort, Vistana, Majetic, JW Marriott dan Ritz-Carlton, beberapa lagi hotel luar negera terutamanya di Paris dan Jepun, serta banyak lagi rangkaian perniagaannya.

Peringkat awal Francis mendapat pendidikan sekolah menengah di Victoria Institution di Kuala Lumpur. Beliau memperolehi Ijazah Sarjana Muda Sains (Kepujian) dalam Kejuruteraan Awam dari Politeknik Kingston (kini dikenali sebagai Universiti Kingston), United Kingdom pada tahun 1978.

Beliau menjadi Pengarah Urusan YTL Corporation pada tahun 1988. Bawah pengawasan beliau, Kumpulan YTL berkembang dari entiti tersenarai tunggal pada tahun 1985 kepada pasukan yang terdiri daripada lima syarikat tersenarai, dan kini merupakan salah satu konglomerat terbesar di Malaysia.

Pada 16 Januari 2003, beliau telah dianugerahkan Pertama Malaysia Ernst & Young Induk Usahawan Anugerah Tahun pada tahun 2002 di pengiktirafan kepintaran keusahawanan beliau.

Pada 13 Februari 2004, beliau telah dianugerahkan Ijazah Doktor Kehormat Kejuruteraan daripada alma mater beliau, Kingston University.

Beliau telah dianugerahkan BusinessWeek "25 Bintang Asia 2003" pada 6 November, 2003 di Hong Kong dan telah menduduki tempat 21 25 oleh Personaliti Majalah Fortune Perniagaan Asia Paling Berkuasa pada 9 Ogos 2004.

Francis berkahwin Rosaline Yeoh pada tahun 1982, dan mereka mempunyai lima orang anak. Adik2nya juga menjadi  pengarah syarikat YTL Corporation.

Pada tahun 2006, beliau telah dianugerahkan Komander Perintah Paling Cemerlang Empayar British (CBE) oleh Queen Elizabeth II untuk usaha dermawan beliau.

Lagi gambar rumah Tan Sri Francis Yeoh (YTL Group) 

 
 
 

 
 
 

 

No comments:

Post a Comment