Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum
w.b.t..
Sekadar perkongsian
dan renungan serta peringatan terutama untuk diri ini dan perkongsian buat
sahabat-sahabat sekelian...
Berpuasa di Bulan
Ramadhan termasuk di dalam Rukum Islam yang 4,
Puasa secara bahasanya
boleh diertikan sebagai menahan diri. Daripada segi istilah syara' bermaksud
menahan diri daripada makan atau minum untuk suatu jangkamasa tertentu.
Puasa ertinya menahan
diri daripada makan dan minum serta segala perbuatan yang boleh membatalkan
puasa, mulai dari terbit fajar sehinggalah terbenam matahari. Umat Islam juga
dikehendaki menahan diri daripada menipu, mengeluarkan kata-kata buruk atau
sia-sia, serta bertengkar atau bergaduh. Ini kerana puasa merupakan medan
latihan memupuk kesabaran, kejujuran serta bertolak ansur sesama sendiri.
Secara tidak langsung amalan puasa akan menyuburkan sikap murni di dalam diri
pelakunya. Adalah menjadi harapan kita agar kesemua nilai yang baik ini akan
terus dipraktikkan ke bulan-bulan berikutnya.
Dalil
يَـٰٓأَيُّهَا
ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَيۡڪُمُ ٱلصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ
عَلَى
ٱلَّذِينَ مِن قَبۡلِڪُمۡ لَعَلَّكُمۡ تَتَّقُونَ
Firman Allah S.W.T:
“Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa
sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu, semoga kamu
menjadi orang-orang yang bertaqwa.“ - (Surah Al-Baqarah: 183)
Hadis Rasulullah
s.a.w: Ditegaskan oleh Rasulullah s.a.w melalui sabdanya yang diriwayatkan oleh
Ahmad, An- Nasa'i dan Al Baihaqi dari Abu Hurairah, yang bermaksud:
“Sesungguhnya telah
datang kepada kamu bulan Ramadhan bulan yang penuh berkat. Allah telah
fardhukan ke atas kamu berpuasa padanya. Sepanjang bulan Ramadhan itu dibuka
segala pintu Syurga dan ditutup segala pintu neraka serta dibelenggu segala
syaitan..”
Lafaz niat
Lafaz niat puasa
Ramadhan sepenuhnya untuk sebulan:
Lafaznya:
Digalakkan berniat puasa untuk sebulan dengan sekali niat pada malam pertama Ramadhan bagi mengelakkan daripada tidak sah puasa kerana terlupa berniat pada malamnya, kita mengikut Imam Malik yang membolehkan berniat untuk sebulan sekali gus.
Namun begitu, jika
puasa Ramadhan kita terputus oleh sesuatu sebab, seperti haidh, sakit atau
lain-lain, maka niat puasa sebulan itu tidak lagi memadai untuk hari-hari puasa
yang seterusnya, tetapi, hendaklah diperbaharui niat apabila tidak ada lagi
perkara yang menghalang daripada puasa berturut-turut tersebut. Maksudnya,
dengan memperbaharui niat sekali lagi bagi semua hari-hari puasa Ramadhan yang
berbaki, iaitu niatnya:
“Sahaja aku berpuasa
esok dan sehingga akhir Ramadhan ini kerana Allah Ta’ala”.
Waktu berniat
Waktu berniat bermula
daripada terbenam matahari, yakni masuk waktu sembahyang fardhu Maghrib
hinggalah sebelum terbit fajar shadiq (waktu Subuh). Oleh itu, bolehlah
dilakukan niat puasa pada mana-mana bahagian daripada waktu tersebut, walaupun
semasa berbuka.
Hukum puasa
Puasa Wajib
Puasa di bulan
Ramadhan merupakan salah satu daripada Rukun Islam. Syariat puasa Ramadhan
difardhukan kepada umat Muhammad s.a.w. pada tahun ke-2 Hijrah. Makanya,
wajiblah ia dilakukan oleh semua orang Islam.
- Puasa Kifarah.
- Puasa qadha.
- Puasa Nazar.
Puasa Sunat
Hari-hari berikut
disunatkan berpuasa bagi umat Islam:
- Puasa enam hari pada bulan Syawal.
- Puasa pada Hari Arafah pada 9 Zulhijjah, namun menurut Ahli Sunah. Waljamaah (Sunni), berpuasa pada 9 Zulhijjah adalah haram bagi orang yang menunaikan ibadah Haji. Berpuasa pada 9 Zulhijjah juga adalah dilarang dalam Mazhab Syiah.
- Puasa pada Hari Asyura pada 10 Muharam.
- Puasa pada Hari Isnin dan Khamis.
- Puasa pada 13, 14, 15 haribulan pada setiap bulan Islam Hijrah. Pada tarikh-tarikh tersebut bulan akan berada dalam keadaan amat jelas kelihatan serta purnama penuh. Juga dikenali sebagai Puasa Hari Putih.
Puasa Haram
- Puasa pada Hari Syak pada hari 30 Syaaban.
- Puasa pada Hari Raya Aidil Fitri pada 1 Syawal.
- Puasa pada Hari Raya Aidil Adha pada 10 Zulhijjah.
- Puasa pada Hari Tashriq pada 11, 12, 13 Zulhijjah.
- Puasa perempuan haid & Nifas.
- Puasa pada Hari Arafah yakni pada 9 Zulhijjah, larangan berpuasa menurut Mazhab Syiah, tetapi berpuasa pada hari tersebut adalah sunat bagi Muslim yang mengikuti Mazhab Ahli Sunah Waljamaah, namun menurut pandangan Ahli Sunah Waljamaah juga, haram berpuasa pada hari tersebut bagi orang yang menunaikan Haji di Arafah.
- Puasa sunat seorang perempuan tanpa izin suaminya.
- Puasa bagi orang yang bimbang berlakunya mudharat ke atas dirinya kerana berpuasa.
- Puasa untuk orang lain dan yang ghaib serta tidak diniatkan kepada Allah SWT.
Syarat wajib puasa
Orang-orang Islam yang
memenuhi syarat-syarat di bawah ini diwajibkan berpuasa pada bulan Ramadhan:
- Berakal/waras
- Baligh (cukup umur)
- Mampu/tidak uzur.
Syarat sah puasa
Manakala syarat puasa
itu diterima di dalam Islam (sah) ialah:
- Orang Islam.
- Berakal - tidak sah jika gila atau kanak-kanak belum mumayyiz.
- Suci daripada haid dan nifas.
- Dalam waktu yang dibolehkan berpuasa, iaitu bukan dalam tempoh haram puasa.
Rukun puasa
Rukun puasa ada dua,
iaitu:
1).Berniat pada malam
harinya.
2).Menahan diri dari
perkara-perkara yang membatalkan puasa mulai terbit fajar hingga terbenam
matahari.
Perkara Sunat semasa berpuasa
Perkara-perkara berikut
disunatkan ketika berpuasa:
- Makan sahur serta melambatkannya.
- Menyegerakan berbuka dan sunat berbuka dengan buah kurma atau benda-benda yang manis atau air.
- Menjamu orang-orang berbuka puasa.
- Memperbanyakkan ibadah dan berbuat kebaikan.
Perkara yang
membatalkan puasa
Manakala
perkara-perkara berikut akan membatalkan puasa jika terjadi:
- Makan dan minum dengan sengaja walaupun pada nilaian dan kadaran yang sedikit pun,seperti memakan saki baki makanan kecil yang terlekat pada celah gigi dan lain-lain lagi.
- Muntah dengan sengaja.
- Bersetubuh atau keluar air mani dengan sengaja.
- Keluar darah haid atau nifas.
- Gila (hilang akal).
- Pitam(termasuk pengsan) atau mabuk sepanjang hari.
- Merokok disiang hari.(Termasuk menghisap ganja atau dadah)
- Murtad (keluar dari Islam).
- Memasukkan sesuatu ke dalam rongga terbuka seperti menyembur pewangi atau menyegar mulut dan sebagainya. Larangan ini tidak termasuk memasukkan air atau udara kedalam rongga terbuka kerana ingin berwuduk atau melegakan kesakitan dan ketidakselesaan pada rongga (dengan syarat air tersebut tidak diminum atau ditelan dengan sengaja).
Mereka yang diizinkan
berbuka
Terdapat kelonggaran
(harus) kepada golongan yang berikut untuk berbuka:
- Orang yang sakit.
- Orang yang dalam musafir (perjalanan).
- Orang tua yang sudah lemah.
- Orang yang hamil dan ibu yang menyusukan anak.
- Orang yang sehari-hari kerjanya berat yang tidak mungkin mampu dikerjakan sambil puasa, dan tidak mendapat pekerjaan lain yang ringan.
Apakah yang disunatkan
semasa berbuka puasa?
1). Segera berbuka
puasa iaitu sebaik sahaja diyakini terbenam matahari atau masuk waktu maghrib.
Sabda Nabi s.a.w.; “Senantiasalah umatku berada dalam kebaikan selama mereka
menyegerakan berbuka dan melambatkan sahur” (Riwayat Imam Ahmad dari Abu Zarr
r.a.).
Menjadi sunnah Nabi
s.a.w. berbuka terlebih dahulu sebelum menunaikan solat. Anas r.a.
menceritakan; “Rasulullah s.a.w. berbuka dengan beberapa butir tamar basar
sebelum baginda menunaikan solat maghrib. Jika tidak ada tamar basah, baginda
berbuka dengan tamar kering. Jika tidak ada sebarang tamar, baginda berbuka
dengan meminum beberapa teguk air” (HR Imam Ahmad, Abu Daud dan at-Tirmizi.
Menurut at-Tirmizi; hadis hasan soheh).
Melambat-lambat
berbuka puasa hukumnya adalah makruh kecuali jika ada sebab yang tidak dapat
dielakkan.
2). Disunatkan berbuka
puasa dengan buah kurma basah. Jika tidak ada, dengan buah kurma kering. Jika
tidak ada buah kurma, disunatkan berbuka dengan air. Sabda Nabi s.a.w.;
“Sesiapa memperolehi buah tamar/kurma maka berbukalah dengannya. Sesiapa yang
tidak memperolehinya, maka berbukalah dengan air kerana ia adalah penyuci”
(Riwayat Imam Hakim, Tirmizi dan an-Nasai dari Anas r.a.).
3). Membaca doa ketika
berbuka atau sesudahnya. Di antara doa yang dibaca oleh Nabi s.a.w. ketika
berbuka ialah;
(Berdasarkan hadis
riwayat Abu Daud dari Mu’az bin Zuhrah).
اَللَّهُمَّ ذَهَبَ الظَّمأُ، وابْتَلَّتِ العُرُوقُ، وَثَبَتَ الأجْرُ
إِنْ شاءَ اللَّهُ تَعالى
“Ya Allah! Hilanglah
dahaga, basahlah seluruh urat tubuh
dan tercapailah pahala
insya Allah”.
(Riwayat Imam Abu
Daud, Ad-Daruqutni, al-Hakim dan Ibnu Sunni dari Abdullah bin Umar r.a.)
4). Di antara adab
yang digalakkan oleh ulama’ ketika berbuka puasa ialah tidak berlebihan ketika
menikmati makanan. Makanlah dengan kadar sederhana sahaja, tidak terlalu banyak
supaya tidak keletihan untuk menunaikan ibadah malam nanti (solat terawikh,
tadarus al-Quran dan sebagainya). Kata ulama’; “Sesiapa yang kenyang di awal
malam nescaya ia akan ketinggalan pada baki malamnya”.
5). Sunat memberi
makan atau minum kepada orang-orang yang berpuasa sekalipun dengan sebiji kurma
atau seteguk air. Namun yang lebih baik ialah memberi makan sampai
mengenyangkan mereka. Fadhilatnya ialah sebagaimana sabda Nabi s.a.w.; “Sesiapa
yang memberi makanan berbuka puasa kepada orang yang berpuasa, maka pahalanya
seumpama orang yang berpuasa itu tanpa berkurang sedikitpun” (Riwayat Imam
Ahmad, Tirmizi dan Ibnu Majah dari Zaid bin Khalid r.a.).
Dan disunatkan juga
makan bersama dengan orang yang berpuasa dan cara seperti ini lebih baik bagi
menunjukkan rasa rendah diri.
Kerugian meninggalkan
puasa Ramadhan
Pahala puasa Ramadhan
amat besar. Orang yang meninggalkan puasa dengan sengaja, bukan saja telah
melakukan satu dosa besar, bahkan dia mengalami satu kerugian yang amat besar,
satu hari puasa yang ditinggalkan tersebut tidak boleh ditebus dengan apa jua
cara, tidak boleh ditukar ganti, sekalipun orang yang meninggalkannya berpuasa
seumur hidupnya.
Ini jelas sebagaimana
sabda Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam: Maksudnya: “Sesiapa berbuka
satu hari pada bulan Ramadhan tanpa ada rukhshah (uzur syarak) dan tidak juga
kerana sakit, dia tidak akan dapat menggantikan puasa yang ditinggalkannya itu,
sekalipun dia berpuasa seumur hidup.” (Hadis riwayat Tirmidzi, Abu Daud,
Nasa’i, Ibnu Majah dan Ibnu Khuzaimah).
Qada’ Puasa Ramadhan
Ialah menggantikan
puasa yang terbatal pada bulan Ramadhan diatas sebab-sebab yang diharuskan
berbuka oleh syara’
Hukum Qada’ Puasa
Ramadhan
Wajib menggantikan
puasa Ramadhan bagi yang membatalkan puasa Ramadhannya samaada kerana keuzuran
ataupun tanpa sebarang keuzuran.
Firman Allah Ta’ala :
Maksudnya : “(Puasa
yang diwajibkan itu ialah) beberapa hari yang tertentu maka sesiapa diantara
kamu yang sakit atau dalam musafir (bolehlah ia berbuka) kemudian wajiblah ia
berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain dan wajib ke
atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tuanya dan sebagainya)
membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin (secupak bagi tiap-tiap satu
hari yang tidak dikerjakan puasa) maka sesiapa yang dengan sukarela memberikan
(bayaran fidyah) lebih dari yang di tentukan itu maka itu adalah suatu kebaikan
baginya dan (walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi kamu (daripada
memberi fidyah) kalau kamu mengetahui ”. (Surah Al-Baqarah Ayat 184)
Lafaz niat puasa
Qhada’ Ramadhan :
Ertinya : Sahaja aku puasa esok hari kerana ganti
fardhu Ramadhan kerana Allah Taala.
Doa Ketika Berbuka
Puasa
Ertinya : Ya Tuhanku
keranamu jua aku berpuasa dan denganmu aku beriman dan di atas rezekimu aku
berbuka dengan belas kasihanmu Ya Allah yang amat mengasihani.
Waktu Qada’ Puasa
Ramadhan
Waktunya selepas bulan
Ramadhan sehingga ke bulan Ramadhan yang berikutnya walaubagaimanapun qada’
puasa yang dilakukan dalam masa dilarang berpuasa adalah tidak sah contohnya
seperti di hari raya.
Adapun bagi orang yang
mengakhirkan qada’ Ramadhan tanpa uzur sehingga Ramadhan yang berikutnya datang
lagi maka ia wajib qada’ dan membayar fidyah.
Kifarah Puasa
Ialah seseorang yang merosakkan puasanya dalam bulan Ramadhan dengan jalan melakukan jima’ maka ia wajib membayar kifarah (denda) iaitu si suami wajib mengeluarkan kifarah & qada’ puasa yang terbatal kerana jima’ walaubagaimanapun si isteri tidak wajib mengeluarkan kifarah tetapi wajib qada’ puasa yang terbatal.
Kifarah bagi puasa
yang batal atau rosak ialah:
- Membebaskan seorang hamba yang beriman.
- Jika tiada hamba untuk dibebaskan, wajib ke atasnya berpuasa 2 bulan berturut-turut.
- Jika tidak mampu berpuasa, wajib dia memberikan makan 60 orang fakir miskin setiap seorang mendapat secupak makanan asasi negeri itu.
Fidyah
Ialah bayaran denda
dengan memberi makan orang miskin (secupak bagi tiap-tiap satu hari yang tidak
dikerjakan puasa) dengan sebab-sebab tertentu atau mengakhirkan qada’ Ramadhan
tanpa uzur sehingga Ramadhan yang berikutnya datang lagi. Satu cupak bersamaan
dengan 620 gram.
Hukum Fidyah
Wajib di keluarkan
berdasarkan Firman Allah Ta’ala :
Maksudnya : “(Puasa
yang diwajibkan itu ialah) beberapa hari yang tertentu maka sesiapa diantara
kamu yang sakit atau dalam musafir (bolehlah ia berbuka) kemudian wajiblah ia
berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain dan wajib ke
atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tuanya dan sebagainya)
membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin (secupak bagi tiap-tiap satu
hari yang tidak dikerjakan puasa) maka sesiapa yang dengan sukarela memberikan
(bayaran fidyah) lebih dari yang di tentukan itu maka itu adalah suatu kebaikan
baginya dan (walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi kamu (daripada
memberi fidyah) kalau kamu mengetahui ”. (Surah Al-Baqarah Ayat 184)
Sebab-sebab wajib
Fidyah
- Tidak mampu melakukan ibadah puasa.
- Sakit yang tidak mampu untuk sembuh.
- Perempuan hamil atau menyusukan anak iaitu jika berpuasa mendatangkan mudharat kepada anak yang di kandung dan boleh mengurangkan air susu.
- Mengakhirkan qada’ Ramadhan tanpa uzur sehingga Ramadhan yang berikutnya datang lagi.
@Ibadah puasa berbeza dengan ibadah yang lain, kerana ibadah puasa adalah hubungan secara langsung dengan Allah. (bermaksud; ibadat yang orang lain tidak nampak secara zahir) Keikhlasan itu hanya kita dengan Allah saja yang tahu... Sesungguhnya Allah itu Maha Melihat.
Wallahu a'alam.
Doa' Dalam Bahasa;
Artikal Berkaitan:
Kelebihan Bulan Ramadhan
No comments:
Post a Comment